• Längtar efter barn

Prematur och barnförsäkring?

Är det någon här som har fått en barnförsäkring på erat prematurbarn?

Vi kunde inte teckna hos trygghansa för att dottern vägde mindre än 1300gram vid födseln enligt 2 st på telefonen. Den informationen står ju inte någonstans hos något försäkringsbolag. Hur fan gör vi nu?

Hur har ni gjort??

• Svar på tråden Prematur och barnförsäkring?
  • Frila2
    maddicken79 skrev 2011-07-24 21:41:52 följande:
    Jag fick nej från flera ställen oxå så nu skiter jag i försäkringen.. det är som jag läste någon skrev här tidigare.. även om man får teckna försäkringen så är det inte säkert att den står för någonting.. Jag sätter in en summa till barnen varje månad som motsvarar vad jag skulle ha gett för dom i försäkring.. Händer det något så har dom ju dom pengarna.. händer det inget så har dom dom pengarna när dom fyller 18... 
    Men en olycksfallsförsäkring kan man ju skaffa ändå och det är väl väldigt vettigt att göra? Bara för att man nekas en sjukförsäkring måste man ju inte helt avstå från försäkringsskydd?
  • Mammiztill2

Vi fick Sjuk och Olycksfalls försäkring på sonen som föddes 7 v för tidigt och vägde 1.5 kg

• Frila2
    Mammiztill2 skrev 2011-07-30 19:52:57 följande:
    Vi fick Sjuk och Olycksfalls försäkring på sonen som föddes 7 v för tidigt och vägde 1.5 kg
    Gränsen är som sagt 1,3 kg i födelsevikt.
  • Mammiztill2
    Frila2 skrev 2011-07-30 20:41:38 följande:
    Gränsen är som sagt 1,3 kg i födelsevikt.
    det står ingenstans?
    försäljaren sa inget om vikt gräns..
    men hon trodde vi skulle bli nekade
  • JessAnn

Vi blev också nekade försäkring av alla stora försäkringsbolag. O föddes i v 27+0 o vägde 1080g. Inga komplikationer bara cpap.(ingen resp). O bli 3 år nu i sep och vi har blivit nekade i olika omgångar.

Nu har jag tecknat en försäkring via mitt nya arbete som täcker väldigt mycket.(inte alls som försäkringen via mitt äldre arbete)
    Jag tänker att det är bättre att ha en sämre försäkring än ingen alls.

• miniamis

Apropå försäkringar, och "friska" prematurbarn.
    Naturligtvis har vi aldrig fått vår dotter som föddes v 29+3, vikt 699 g, försäkrad hos något bolag.
    Och trots täta kontroller hos neonatologer och sjukgymnast för motoriska bedömningar har vi lurats tro att hon bara varit sen i utvecklingen men annars frisk.
    NU visar det sig att hon har flera hjärnskador, sviter av hjärnblödningar vid födelsen, som hon märkligt nog friskförklarades för vid 1 års ålder. Med facit i hand förstår man varför föräkringsbolagen har sina gränser.
    Vi kan BARA ha olycksfall på henne.

• saarvitossan

Födde vår dotter i 33+3, dock utan några större komplikationer. Hon är olycksfallsförsäkrad hos trygg hansa, de sa inget om det.

• Mammato2

Jag har en fråga vi ansökte om barnförsäkring hos folksam, dem säger att dem tar emot alla även förtidigt födda våra tvillingpojkar föddes i v31+5, en hade cpap i 3dagar annars allt ok.

Nu fick jag papper från folksam som säger att vi inte kan få den barnförsäkring vi ansökt om men att vi kan få en barnförsäkring med kvalificeringstid, och med det menar dem att vi får ett begränsat skydd det första halv året men att dem ersätter läke och resekostnader.......vad fan är detta för skit företag jag är så arg just nu dem har gått ut med att alla är välkommna hos dem men icke......

Någon som har koll, vilka företag tar emot, anledningen att vi tog folksam var att dem har ett bra skydd.

Vincent och Alexander 110828
  • Katarina76
    Mammato2 skrev 2011-11-16 21:36:14 följande:
    Jag har en fråga vi ansökte om barnförsäkring hos folksam, dem säger att dem tar emot alla även förtidigt födda våra tvillingpojkar föddes i v31+5, en hade cpap i 3dagar annars allt ok.

Nu fick jag papper från folksam som säger att vi inte kan få den barnförsäkring vi ansökt om men att vi kan få en barnförsäkring med kvalificeringstid, och med det menar dem att vi får ett begränsat skydd det första halv året men att dem ersätter läke och resekostnader.......vad fan är detta för skit företag jag är så arg just nu dem har gått ut med att alla är välkommna hos dem men icke......

Någon som har koll, vilka företag tar emot, anledningen att vi tog folksam var att dem har ett bra skydd.
    Har du sökt hos alla bolag - annars gör det. Vi fick napp på femte försöket och det var hos det bolag där vi hade villa och bilförsäkring sedan tidigare.
    Men jag skulle ha tagit den där försäkringen hos Folksam om det är den enda som erbjuds, eftersom den verkar övergå i en vanlig försäkring senare. De andra bolagen vill oftast att man återkommer efter 1,5-5 år och det är en ännu längre tid att vänta.
Svar på tråden Prematur och barnförsäkring?