• Längtar efter barn

Prematur och barnförsäkring?

Är det någon här som har fått en barnförsäkring på erat prematurbarn?

Vi kunde inte teckna hos trygghansa för att dottern vägde mindre än 1300gram vid födseln enligt 2 st på telefonen. Den informationen står ju inte någonstans hos något försäkringsbolag. Hur fan gör vi nu?

Hur har ni gjort??

• Svar på tråden Prematur och barnförsäkring?
  • hama06
    Toffeeluv skrev 2011-02-11 16:54:04 följande:

Vår tjej kom 9v för tidigt, vikt 1605 och det var inget problem att försäkra henne i Skandia. Dock fick vi avslag på att försäkra henne för en tilläggsförsäkring om medfödda sjukdomar som tex adhd och anorexi.

Vår son föddes också 9 veckor för tidigt, vikt strax under 1800 g. Han hade inga komplikationer förutom ett ljumskbråck. Har försäkring via IF där ljumskbråck är exkluderat i försäkringen.  
  • LillAnno

Det är bara Förenade Liv sominte ställer några "krav"
    Vi har just ordnat en försäkring där till våran dotter och hon föddes i v 26, vägde 972 g och var 34,5 cm lång.

• knäppisen
    LillAnno skrev 2011-03-09 21:11:19 följande:
    Det är bara Förenade Liv sominte ställer några "krav"
    Vi har just ordnat en försäkring där till våran dotter och hon föddes i v 26, vägde 972 g och var 34,5 cm lång.
    Nej, men så lämnar de heller inte någon ersättning för sjukdomar/skador vars symptom visat sig innan försäkringen tecknats, eller som anses som medfödda. Se i villkoren s 61.

Man ska veta vad man köper. 
  • LillAnno
    knäppisen skrev 2011-03-10 07:05:47 följande:
    Nej, men så lämnar de heller inte någon ersättning för sjukdomar/skador vars symptom visat sig innan försäkringen tecknats, eller som anses som medfödda. Se i villkoren s 61.

Man ska veta vad man köper. 
    Våran dotter hade varken sjukgomar eller skador.
    Så vi vet vad vi köpt.
  • knäppisen
    LillAnno skrev 2011-03-12 13:29:12 följande:
    Så vi vet vad vi köpt.
    Sorry, det var inte meningen att låta brysk.
    Härligt för er dotter att hon inte har några men efter sin tidiga födsel.
    Många blir dock lurade av att de får teckna försäkring, men sen när det väl gäller, så får de inte ut något eftersom försäkringsbolagen anser att skadan/sjukdomen redan funnits eller räknas som medfödd. Försäkringsbolagen är inte jättetydliga med detta direkt. 
  • LillAnno
    knäppisen skrev 2011-03-12 14:38:39 följande:
    Sorry, det var inte meningen att låta brysk.
    Härligt för er dotter att hon inte har några men efter sin tidiga födsel.
    Många blir dock lurade av att de får teckna försäkring, men sen när det väl gäller, så får de inte ut något eftersom försäkringsbolagen anser att skadan/sjukdomen redan funnits eller räknas som medfödd. Försäkringsbolagen är inte jättetydliga med detta direkt. 
    Det är ingen fara.
    Jag tror att när man fått barn så tidigt och inte smält allt riktigt så tar man åt sig allt direkt även fast det inte är så menat.
    Ja våran dotter har haft en väldans tur och hon har varit så stark.

Tänkte på det...
    Om det skulle vara så att hon har något sedan födseln men som läkarna inte märkt vad gäller då?
    Tänkte om det skulle vara något som upptäcktes senare. 
  • Frila2
    LillAnno skrev 2011-03-12 13:29:12 följande:
    Så vi vet vad vi köpt.
    Det är inte det är hon är frisk nu som gäller men de kommer använda hennes låga födelsevikt och hennes prematura födsel mot er när det gäller ersättning om ni någon gång behöver söka. Om hon får astma/lungbesvär kan man nekas ersättning eftersom hon vägde så lite vid födseln och antagligen haft CPAP (kanske respirator några dygn) och syrgas. Om hon får problem med ögonen kan man nekas ersättning eftersom hon genomgått ögonkontroller för ROP även om hon kanske inte haft ROP. Det är så Knäppisen menar antar jag.

Större bolag har bättre vilkor när man väl fått en försäkring men är svårare att få teckna försäkrningen hos.
    Min dotter vägde 930 g vid födseln och vi har i nuläget endast en olycksfallsförsäkring och ingen sjukförsäkring eftersom inget av de stora bolagen godkänner henne. Vi ska söka igen nu när hon blivit 2 år men räknar med att vi kommer nekas. Det finns en stor chans att de beviljar försäkring när hon är 5 år men då kommer det antagligen finnas undantag för astma och övriga lungproblem då hon legat i respirator, haft CPAP, haft syrgas och nu behövt inhalare och söka sjukvård efter hon kommit hem från neonatal.
  • LillAnno
    Frila2 skrev 2011-03-13 21:24:15 följande:
    Det är inte det är hon är frisk nu som gäller men de kommer använda hennes låga födelsevikt och hennes prematura födsel mot er när det gäller ersättning om ni någon gång behöver söka. Om hon får astma/lungbesvär kan man nekas ersättning eftersom hon vägde så lite vid födseln och antagligen haft CPAP (kanske respirator några dygn) och syrgas. Om hon får problem med ögonen kan man nekas ersättning eftersom hon genomgått ögonkontroller för ROP även om hon kanske inte haft ROP. Det är så Knäppisen menar antar jag.

Större bolag har bättre vilkor när man väl fått en försäkring men är svårare att få teckna försäkrningen hos.
    Min dotter vägde 930 g vid födseln och vi har i nuläget endast en olycksfallsförsäkring och ingen sjukförsäkring eftersom inget av de stora bolagen godkänner henne. Vi ska söka igen nu när hon blivit 2 år men räknar med att vi kommer nekas. Det finns en stor chans att de beviljar försäkring när hon är 5 år men då kommer det antagligen finnas undantag för astma och övriga lungproblem då hon legat i respirator, haft CPAP, haft syrgas och nu behövt inhalare och söka sjukvård efter hon kommit hem från neonatal.
    Får man fråga vad det är för försäkringsbolag ni har nu?
    Våran dotter föddesi v 26 + 5 och vägde 972 g.
    Hon låg i CPAP längre än "normalt" ....
  • Frila2
    LillAnno skrev 2011-03-13 21:29:55 följande:
    Får man fråga vad det är för försäkringsbolag ni har nu?
    Våran dotter föddesi v 26 + 5 och vägde 972 g.
    Hon låg i CPAP längre än "normalt" ....
    Vi har Trygg Hansas olycksfallsförsäkring. Vi hade även deras gravidförsäkring (den för 1050) och fick ersättning för alla vårddygnen dottern hade vilket var ganska många, ca 9 veckor. Siri föddes i v 28+4 men var tillväxthämmad. Låg i CPAP i 5 veckor, respirator i 3 dygn.
    Vi ansökte om fullständig försäkrning när dottern var kanske 3 månader, både till TH, If och Skandiaförsäkring samt något mer men vald TH eftersom vi har dem på alla våra övriga försäkringar och vi fick ju avslag hos alla ändå :)
  • maddicken79

Jag fick nej från flera ställen oxå så nu skiter jag i försäkringen.. det är som jag läste någon skrev här tidigare.. även om man får teckna försäkringen så är det inte säkert att den står för någonting.. Jag sätter in en summa till barnen varje månad som motsvarar vad jag skulle ha gett för dom i försäkring.. Händer det något så har dom ju dom pengarna.. händer det inget så har dom dom pengarna när dom fyller 18... 

Svar på tråden Prematur och barnförsäkring?