• Victoria70

Downs syndrom - Vi gjorde abort

Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

Sorgsen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

Kramar till er alla superkvinnor!

• Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • MrsC74

Floppar : beklagar vad ni gått genom.
    Jag hade inte hoppat över FVP. Vårt KUB test visade en liten risk för DS och hög risk för trisomi 13. Men det var DS bebisen hade.
    Det är så ovanligt att det upprepar sig men vi litar inte på KUB och kommer aldrig att göra det.
    På den klinik vi gjorde MKP är risken endast 0,2 för missfall och har inte hänt på många många år.
    Lycka till och hoppas ni kommer fram till ett beslut som passar er.

• Floppan

Tack fina ni för era svar. Uppskattar att ni tagit er tid att svara. Ja, det är inget lätt beslut. Jag lider alla helvetes kval. Allt har vekligen vänts upp och ner och inga tankar är sig lika. Älter de olika alternativen fram och tillbaka. Ingen kan i slutändan bestämma hur vi ska göra. Det är självklart upp till oss. Men valet är fuktansvärt svårt. Drömmer om det hela nätterna. Ibland är det väldigt skönt att få höra andras tankar oxh input. Framförallt från personer som gått igenom samma tråkigheter. Kravmärkt: Tack för dina rader. Beklagar djupt er förlust. Glädjer mig så åt er nya graviditet. Skönt och höra allt sett bra ut! Förstår precis wrr resonemang gällande att inte göra mkp/fvp denna graviditet. Det är ett svårt beslut men ändå så rätt. Jag önskar er verkligen allt gott!!! Får jag fråga vad era siffror var på kubtest nu andra gången då ni valde att avstå mkp/fvp? Har ni gjort extra organscreening utöver de vanliga ul? MrsC74: Jag beklagar även er förlust. Tack för du tog dig tid att skriva. Jag förstår precis även ditt resonemang. Jag har resonerat precis exakt som du, fram tills nu. Är redan i vecka 16. Känner bebisen. Mkp var jag helt inställd på, det är ju så tidigt. Men nu!?!? Åhhh!!! Det som är annorlunda på din och min bakgrund är att vårt kubtest inte visade på några förhöjda risker på någon trisomi. För 13&18 var det över 1:4000. För ds 1:921. Så inget "pekar" åt något håll vad gäller avvikelser. Men jag förstår precis vad du menar! Fvp är 100 procent säkert! Och har Man drabbats en gång..... Ja, mina tankar är upp och ner!! Stor kram till er båda och alla!!

• MrsC74

Kanske utryckte mig otydligt. Vårt test på DS visade inga förhöjda risker alls men ändå hade bebis DS.

• Floppan

MrsC74: Nej, du uttryckte dig inte otydligt. Jag vet precis vad du menar. Och jag förstår dig! Dock visade väl ditt kub-test på "någon" förändring oxh högre risk för kromosomavikelse? Visst var det så? Märkligt dock att det var "fel" triosomi den indikerade på. Dock "upptäckes" ju att det var/fanns en avikelse o sannolikheten var hög för kromosomskador. Oavsett vilken. Märkligt kan tyckas, kan bara hålla med dig. Men då måste man väl ändå kunna ge metoden lite tilltro då ert fall ändå visade att något inte stämde. Förstår du hur jag tänker? I vårt fall nu (till skillnad från förra gången) så visar det ingen förhöjd risk på någon triosomi. Inte heller Ds eller de andra. Kanske ett gott tecken. Förra gången fick vi 1:2 på alla tre :(. Kunde inte säga vilken. Men att något stod rätt till visste man ju redan då, oavsett nr på triosomin. Usch! Inte lätt detta. Kram i massor och tack för du svarat!

• Kattflickan

Svårt val! Jag skulle nog inte göra fostervattensprov med så bra siffror.

Men risken med provet är samtidigt så liten om du gör det på ett stort sjukhus med van personal.

Beklagar verkligen det som hänt dig.

Kram!

Millan

• MrsC74

Ja vi fick 1:27 på trisomi 13 och 18 och 1:545 på trisomi 21. Men eftersom de 2 inte har med varandra och göra skulle jag aldrig göra om KUB och jag litar inte på det. Det där måste man ju bestämma själv men vi har för dåliga erfarenheter för att säga skippa FVP.

• Kravmärkt
    Floppan skrev 2013-02-10 08:40:56 följande:
    (...)Kravmärkt: Tack för dina rader. Beklagar djupt er förlust. Glädjer mig så åt er nya graviditet. Skönt och höra allt sett bra ut! Förstår precis wrr resonemang gällande att inte göra mkp/fvp denna graviditet. Det är ett svårt beslut men ändå så rätt. Jag önskar er verkligen allt gott!!! Får jag fråga vad era siffror var på kubtest nu andra gången då ni valde att avstå mkp/fvp? Har ni gjort extra organscreening utöver de vanliga ul? (...)

Våra siffror blev 1:20000 fantastiskt nog, även fast jag inte ser det som någon garanti. Vi fick ingen extra organscreening (vi bad inte om det heller i och för sig) men vid rul i vecka 21 så visste dr sedan innan vad vi gått igenom varför hon gick igenom allt mycket noggrant.
  • Skånetjej

Floppan.
    Jag kan verkligen känna igen mig i dina tankar.
    Har följt denna tråd sedan start då jag fick avbryta i v 18 i dec 2010, en liten tjej m DS. Fick på kub 1;9.
    När vi blev gravida ett år senare så fick vi 1;1500 på kub, främst för att göra ett ultraljud och inte direkt för siffrorna på testet. Nåväl då detta var vår sista graviditet (pga att jag har en sjukdom) så blev vi väldigt förvirrade. Skulle vi våga riska vår sista graviditet?
    Å andra sidan är ju inte siffran 1;1500 så pass bra att man kan andas ut?
    Bad faktiskt om att få kubsiffran utan att de skulle ta hänsyn till att vi haft en DSgraviditet tidigare och då blev siffran 1;5000 istället. Lite bättre resultat men som sagt andra får ju över 1:10000...
    Efter att ha resonerat med en läkare så sa han att ett avbrytande kan ju ske efter RUL i v 18 och då kan de ju se väldigt mycket fysiskt på bebisen såsom näsben, lårbenet, tårna och en massa annat som kan tyda på DS. Han menade på att om något visar sig vara fel så fixar de alltid tillståndet så att man kan avbryta trots att det är efter v 18.
    Vi var dock lite stirriga och fixade ett privat 3D ultraljud i Malmö, en underbar överläkare kollade igenom allt i 45 min trots att vi bara var i v 16. De hade dock förvarnat oss om att vi såsom föräldrar knappt kunde se något speciellt då barnet har alldeles för lite underhudsfett, det är först ett par veckor senare man får riktigt bra 3D- bilder...

Vår historia slutade lyckligt då inget konstigt kunde upptäckas och för 7 mån kom så vår efterlängtade lilla kille.
    Dock mådde jag många gånger otroligt dåligt över att vi ej gjorde fvp, kändes som att man hade fått ett rakt svar på om barnet hade några kromosomsvvikelser och kanske kunnat njuta lite av graviditeten...
    Å andra sidan riskade vi ej vår lilla kille, för trots allt finns ju infektionsrisken även om den är liten.

Kramar till er alla, ni kämpar så otroligt och denna tråd har räddat mig många gånger. Ingen kan förstå såsom ni vad vi alla fått igenom...

• Hjelm

Nu har jag aldrig varit gravid, följaktligen heller inte gjort någon abort, och kan inte svara på vad jag hade gjort om jag var i samma sits.

Men en sak jag aldrig har kunnat begripa, är varför majoriteten av människor är för fri abort, men majoriteten (enligt min erfarenhet) också tycker det är moraliskt fel att abortera ett foster med någon form av funktionsnedsättning (säkert finns det bättre ord för detta, men ni förstår vad jag menar).

Jag menar, varför tycker vi det är okej och en självklar rättighet att välja bort ett barn som med största sannolikhet är friskt och har alla förutsättningar för vad vi kallar ett optimalt liv, men förkastligt och fel att välja bort ett som man vet inte är/har detta?

Vi ifrågasätter inte att någon väljer bort barnet för att man känner sig för ung, för att man inte har rätt ekonomi, för att man inte längre är tillsammans med fadern, för att man vill satsa på karriären etc etc. Ändå tycker åtminstone jag att dessa anledningar känns "mindre" goda än att barnet i sig faktiskt är sjukt eller har en funktionsnedsättning som gör att dess livskvalitet inte känns tillräcklig och/eller att mamman tvivlar på att hon ska kunna ge det vad det behöver.

Vi har fri abort i Sverige, och då ska man faktiskt aldrig behöva förklara eller ursäkta sitt val. 

• Floppan

Skånetjej: Tusen tack för ditt utförliga svar! Beklagar så er förlust men gläds så åt att höra om er senaste resa och er lille kille! Så fantastiskt!! Ja, jag är livrädd oavsett vad vi väljer. Kan inte få ordning på tankarna! Tror jag håller på att bli tokig snart :( Måste fråga hur gammal du var när ni gjorde senaste kub-testet. Tänkte på de siffror du fick. Har förstått att åldern kan dra ner avsevärt. Jag är 37 år. Frågade också efter siffror utan att de skulle ta hänsyn till fg da graviditet. Då blev siffran 1:1832 för ds. Efter det var inlagt så blev det 1:921. Tydligen mkt beroende på min ålder sägs det. Suck! Tack Millan, Kravrkt oxh MrsC74. Uppskattar verkligen era svar! Kram

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort