• Glittrax

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

carlAstrid:  enligt bvc-sköterskan så kunde man inte kolla hörseln på 3åringar,?? för det var nåt med frekvensen... men ska be logopeden om att hon får testa hörseln ändå, det var ju inte direkt hon som sa att hon skulle få testa hörseln, verkar ju visst funka det du berättar!  logopederna har ju mera kunskap..  och om jag berättar om min bror så tror ju jag att hörseln testas

Nova älskar att ha på sig hörlurar, så det är inga som helst problem. Vi sjunger mest hela tiden här hemma...   ramsor däremot över vi sällan, så det var ett bra tips

Snart ska jag til mvc om jag tar mig dit vill säga, men sambon följer med,  min pappa är här och hälsar på och är med Nova under tiden...undrar när man börjar mäta magmåttet? är 24 fulla veckor i morgon  "bara" 16 v  kvar!Tungan ute

• Glittrax

usch, besöket på mvc gick inte alls bra idag, först fick jag ta blodtryck hos en sköterska och det var ju helt åt fanders! fick ligga och vila en stund, det gick ner lite men inte till normalt... 

sen var blodsockret med för högt så jag måste göra en Glukosbelastning nästa vecka...nån som gjort det?

kan det aldrig var nåt bra i denna graviditeten!! jag låg ju dessutom bakom ett draperi och vilade och hörde allt som sköterskan pratade med bm om, OM MIG... hör Bm säga "oj vad är det här" när hon får se dagens värden av sköterskan... inte lite orolig man blev då?

förlåt att jag är så negativ nu, grät mig på väg ut från bm till parkeringen, tyckte bm var så jävlig idag så jag ville bara spy på henne.. sambon som var med tyckte med att hon inte var så mjuk,  hon tog tex fram den här snurran för att kika vilken v jag var på och utbrister  " oj du har hela den här biten kvar" jättepsykologi till max! 

sen blir sambon sur på mig för att jag inte säger till bm på en gång om hur hon betedde sig, men hur i hela friden ska jag kunna göra det!! jag är ju i underläge känner jag och ska ju lita på bm... tror på allt hon säger blir det ju tyvärr... jag storgrät i bilen och fick inget stöd av honom!!

sen frågar hon varför jag tar av mig bältet och inte har det på mig, JO för att sjukgymnasten sagt att jag inte ska ha det på mig då jag sitter eller ligger, enkelt! samma sak upplyste sjukgymnsten jag hade med Nova och det var en annan sukgymnast då,  men det har hon aldrig hört under sina 32 år i yrket, och hon har minsann lämnat ut massor med bälten, hon har aldrig hört detta av någon , ingen annan patient heller....  det blir ju inga fosterskador av bältet och det tror ju inte jag heller, jag följer ju bara vad sjukgymnasterna sagt!!! jag sa att jag har ju inte missuppfattat råden jag fått

Sen frågar hon om jag har nåt urinprov med mig, men det har jag ju inte, "men det ska du ju ha" fräser hon till mig... jaha, inget hon berättat för mig!! nästa besök ska det lämnas står det på broshyren vad som händer på bmbesöken... vilka prov som tas bla a... jag menar, OM jag inte vill lämna urinprov så är det väl upp till mig, jag behöver ju inte ens gå på besök till bm, mvc under grav  är ju inte ett tvång!

fy vad jag blev neddtryckt i skorna idag... tårarna brände under ögonlocken och jag ville bara gå därifrån!! kanske synd att jag inte började gråta där hos bm, för då hade jag nog släppt på allt och berättat hur rutten hon är, för det är så jag känner!

funderar nu på hur jag ska göra, byta bm, ska försöka säga till hur hon betedde sig nästa gång.. känner mig inte hundra med henne, på inskrivningen så beklagade hon sig dessutom hur trött hon var, så därför sa hon att hon var lite virrig...!!! det reagerade sambon på med... 

Ska jag maila bm? och skriva precis hur jag känner, sambon tyckte jag skulle vänta lite tills senare idag, så jag fått lugnat mig, kan ju hålla med, mycket hormoner i omlopp, han tyckte ju med att hon borde vara lite mjukare då det handlar om gravida kvinnor, hon vet ju dessutom hur jag mår och hur nedstämd jag är och det här besöket vill jag bara glömma...  F*N!!!

• Glittrax

hur är blodsockret vid havandeskapsförgiftning? nån som vet?

• Glittrax

jaha... min 50 % sjukskrivning blev avslagen!! ja vadsäger man... man ska  vara frisk för att vara sjuk... H*lv*t*es dag!!!

• Glittrax

tack för att ni finns tjejer, nu är det inget som är kul.ALLT går emot mig...Ringde till bvc/mvc psykologmottagningen för att höra när jag får komma för ett samtal och det finns inte ens en remiss från BM... jag blir så jäkla störd på att ingenting fungerar nu.... Bm har inte mycket till övers nu, sambon sa att han skulle ringa bm sen då han kommer hem, jag kan knappt prata, bara hulkar farm orden i telefonen....

sov tre timmar i natt och vaknade av att jag låg och grät, ångest ut i fingertopparna, precis så känns det, jag får som ont i armarna och hela kroppen... så jävla otäck känsla! har inte haft denna känsla på flera flera år! 

varför går det inte sova då man är så himla trött!?

jag huvudvärk som bara flimrar i huvudet... kanske beroende på blodtrycket, men även att jag inte sovit så mkt, men har bestämt med sambon att jag ska åka in för koll ifall huvudvärken inte släpper så de får ta ett blodtryck och så ska jag lämna urinprov så det inte är nån äggvita i den

vill så gärna kommentera era inlägg men jag orkar inte just nu, jag får se när jag kommer in igen, ni är ju så fina här inne!Hjärta

• Glittrax

ja här är jag igen, hopp om livet iaf! Hade ingen äggivta i urinet, men blodtrycket låg på 140/90 idag hos bm.  precis där gränsen går för högt blodtryck, men ingen havandeskapsförgiftning sa bm, ska på koll både ti och fre till veckan för att se så blodtrycket inte stiger ytterligare, sen har jag "bara" gått upp 3 kilo hittils i denna graviditet... 

jag ger Bm en chans till, byter omgående bm om hon beter sig illa igen!har förklarat för henne att jag tar inte vad som helst!  

detta med bältet tex som kanske var en löjlig sak, men som jag tycker hon tryckte ned mig totalt ... där finns flera riktlinjer!  har pratat med sjukgymnasten efter "incidenten" i tisdags, och visst var det rätt som jag hört...

så nästa gång hoppas jag hon tänker sig för en extra gång innan hon öser ur sig

angående sjukskrivningen så skrev fk att det inte kommit fram nåt ytterligare på mina kompletterande uppgifter mer än att jag har sammandragningar
    det kan jag inte alls förstå, har inte det andra läkarintyget framför mig, kommer inte ens ihåg vad det står på det.. men nog stod det mera där än vad som stod på första,??!! sambon tycker jag ska vila några dagar nu, känns inte som jag får vila om jag har detta hängande över mig,  jag ramlade ner rejält efter beskedet om avslag, men ju mera dagarna går så klättrar jag upp igen...

jag är dock inne på att INTE överklaga... har 2 mån på mig.. men tror inte jag orkar mera,

am zandra: åh jisses, tack för ett gott skratt, men blanda dropparna i  julmusten lät ju för mumsigt!

Barbamamma: är din hals bättre? Oj det går snabbt när de tar sig framåt, tur han inte slog sig värre!
    marängsviss är nog det godaste jag vet, sa till sambon förrut att vi har massor med maränger kvar sen nyår, så jag tror nog jag måste göra lite sviss igen..

Xgirl: kul med mycket att göra ibland! Vilken fin vinterbild! men inte så mkt snö eller?

• Glittrax

Ca: jag har 2 månader på mig att överklaga försäkringskassans beslut, har bf 27 april, jag kanske skrev lite otydligt. nej jag orkar verkligen inte jobba nu, kanske nån timme per dag, max...

undra hur jag ska göra med det bara, vill ju verkligen visa dem att fk gör fel, men om jag nu tar ut akassa för tiden jag varit halvtidssjukskriven och överklagar till fk, och får RÄTT.. då måste jag ju betala tillbaka till akassan... undrar ju vad akassan säger då.... de skiter ju i att jag inte får nån ersättning, men nu måste jag verkligen få in nån inkomst, har inte haft nån akassa sen 25 november

funderar ju på att ta ut fp innan bf, precis som du gör Carlastrid, men vill ju helst inte... så svårt allt nu.. men ska prata med både af och fk, fanns ett namn på beslutsbrevet från

Xgril: ja jag har funderat på det med med sjukskrivning för högt bltr, det vore ju skam om de skulle avslå det med, om jag nu skulle bli sjukskriven längre fram

får se på to hur glukosbelastnigen går... tror ju inte jag har nån diabetes, jag hade ätit musli med torkade bananer och russin innan blodsocker togs.. får tro det var det som var boven

Oj vad lite snö, här har ca en meter snö! det är helt sjuka mängder!!! bilar och bussar kör fast! men idag ärdet 0 gradigt så snön sjunker ihop sakta men säkert

hoppas selmas tå blir bra och hon sliper för avancerad operation

klart du ska klaga över att du inte får din mens! klaga precis hur mkt du vill!

• Glittrax

försvann lite text....

fanns ett namn på beslutsbrevet från fk, och ett nummer längst upp, helt sanslöst  är det men numret fungerar inte!  "numret är inte i bruk"  bra bra!

• Glittrax

am zandra: Åh vad skönt att höra att dagen varit och kännts så bra för dig!! du är så värd att må bra!! Håller även alla tummar för att mötet kommer gå bra för Dan!
    Jäklar vad duktig hon är Linn!! så stor hon blivit!Förvånad

jo vi klarar oss ekonomiskt ändå, men idag tog jag beslutet att skicka in kassakorten, har ju 8 v jag inte tagit ut ersättning....  så då får jag väl pengarna den 20e denna månad.... jag har förklarat för Af-handledaren att jag inte jobbar inom vården nu som inte innebär lyft osv, det är ju helt omöjligt, söker andra jobb...

Dessutom har jag aksassedagar bara tom nån vecka in i februari.. uppfyller inget nytt arbetsvillkor heller  så det blir till att hoppa över till Jobb och utvecklingsgarantin.... där man får aktvitetsersättning istället.. allt ordnar sig, men idag har jag skrivit en lista på vad jag måste skicka in, vilka jag ska kontakta, m.m helt SNURRIGT i huvudet, men jag känner nu ikväll att när jag prickat av lite av punkterna så känns det  lugnare inombords..... helt sjukt att behöva göra litstor, men det funkar bäst för mig just nu...vill inte riskera nån depression....

JO numret till Fk som står i huvudfoten på beslutspapperet, det fungerar inte, själva mallen är från 2005!!! snacka om att uppdatera informationen!!Förvånad 

Detta med sjukskrivningen, eftersom jag har högt blodtryck nu, så ska jag se framöver vad det slutar med,  kan ju hända att jag blir sjukskriven för det, vi får väl se, litar inte alls på fk! jag hatar dem så jag vill bara spy milt sagt på de som beslutar...

barbamamma: ja visst hade jag kunnat överklaga, men jisses vad tid det ska ta med alla beslut! Grattis till henne som vann över dom får jag väl säga...Glad

vad konstigt med din hals, Rynkar på näsan är du svullen utanpå den?
    hoppas ni får nån bra hjälp med alvins feber, låter som nån infektion

xgirl: ok, skönt att ditt blodsocker var normalt sen, det "knäppa" är att gränsen för att göra glukosbelastning ligger på 9.0 , jag hade 9,2 så då sa bm att hon skickade mig på det för att det var deras riktlinjer.... hade ju som sagt 3 på inskrivningen,  så det var ju stor skillnad, men eftersom jag hade ätit torkade bananer och russin så tror och hoppas jag att det är orsaken.... vi får väl hoppas det är så!
    Jag får inte upp en enda länk som du hänvisar till, kanske nån inställning på datorn, ska fråga sambon, men det låter jättesnyggt det du beskriver! kommer bli super vad ni än väljer! Skrattande

Pilea: limefärgen var så snygg!  vet dock själv inte hur jag skulle klara av den i köket.. haha... men det är nog annat då man ser den live! så vågat!
    jag är inne på ett rött och svart kök den dag jag ska ha ett nytt kök... men det är kanske nån gravnojja jag har, sambon känner inte igen mig säger han... Tungan ute

Ca: Skönt att det inte var nåt med elias knöl!
    Tack för att du tipsade om signekursen, ska nog kika på den jag med!  kommer ihåg att jag läste om den när jag väntade Nova.Ja det kan ju vara en bra ide att packa bbväskan så du inte står där när ni ska iväg..

allmän Förskola: är det det som är gratis?, vi har aldrig ändrat Novas kategori eller skrvit på nåt papper, hon fick bara 15 timmars gratis här från höstterminen...

• Glittrax

ska till bm snart, håll tummarna är ni snälla för att blodtrycket är normalt och ingen äggvita i urinen!

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)