• Glittrax

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Hej Hej! här är jag igen, ska väl försöka läsa mig till lite vad ni pysslat med..

Am Zandra:
    Åh så fina barnen var på kortet och vad stor hon blivit Linn! vad fort det går! Har du börjat på dopklänningen?

Pilea: åh vad jag skrattar här då jag läser att du somnat ifrån allt, blöt handduk och allt, inte lätt då man är så där trött inte!

Här har jag har mått väldigt illa och kräkts och varit sängliggande mest hela tiden, känns som det håller på att vända, men vissa stunder är det helt lugnt för att minuter senare kommer kräkningarna..

Gissa vad? Jag berättade ju om att Nova kissade igenom totalt på dagis för några veckor sen, det var på torsdan för två veckor sen.. .. (hon var ju utan blöja där inomhus för vi tyckte hon måste få testa för hon har ju inte haft blöja hemma på ett bra tag) men sen dess har det inte hänt en olycka på dagis och inte hemma med! helt otroligt!  så otroligt skönt! skönt att slippa köpa blöjor hela tiden!!

Idag då jag hämtade henne på dagis så hade hon precis bajsat där på pottan och en annan mamma tyckte det var så duktigt, hennes dotter på fyra har aldrig bajsat på dagis, inte ens då hon hade blöja då hon var mindre, utan hon har alltid hållt sig tills hon kommit hem, fy så jobbigt! Har aldrig hört om det med ett så ungt barn utan mera "skolbarn" som vägrar gå på toaletten för att det är så smutsigt....

• Glittrax

hej! nu har jag ju inte hängt med alls här eftersom jag varit så dålig, men tror faktiskt illamåendet börjat släppa nu, iallafall är det inte lika extremt som tidigare! sååå skönt!

Här är så kallt idag! 4 plusgrader men strålande sol..

Här är också klädbytarmarknad denna helg, funderar om jag ska gå iväg på den själv, för det är mkt lugnare då än att ha med barn!

Pilea: vilka fynd du gjort! är så himla kul att få så mkt för så lite pengar!

Barbamamma: kul att renovera badrummet men lä'skigt att det droppade vatten!!

I går var vi på kalas, eller rättare sagt Nova var bjuden på kalas till Nils som fyllde 3 år,  de var 5 barn och det var lämpligt, en tjej till.. men hjälp vad killarna röjde.. märks ju hur olika killar och tjejer leker... efter en stund så satte sig Nova  och den andra tjejen i soffan och kikade på en film som stod på medans vi vuxna fikade...

de fick ju en påse godis på kalaset och Nova är ju inte van att äta godis, sen var det inte alls nåt barnvänligt godis utan bl a vita sockerbitar i segt skum om nån vet vad jag menar, fyrkantiga bitar, livsfarligt anser ju jag, (och vi hade precis innan suttit och pratat om HLR för småbarn)..... mycket skumgodis som Nova inte kan äta..hon tuggade en och den bara växte i munnen...

men men.. det var ett mysigt pippikalas!  självklart fick hon ju äta upp sitt godis här hemma, de bitar hon kunde äta, för hon fick påsen då vi skulle åka hem..

men hur tänker ni? äter era barn godis?

hoppas det är ok att jag hänger med här ändå fast jag stundvis mår väldigt illa,?   försöker hålla koll på vad som händer hos er alla..

• Glittrax

Barbamamma: ja det kanske är lite enklare för oss då Nova inte har några syskon ännu, kan tro att det blir lite svårare att inte låta de små få godis då de stora barnen får, vi är inte så sockerhysteriska, men försöker hålla henne borta från det så länge det går, men tillslut kommer hon ju vilja ha mer och mer..

Här på dagis ger de godis och läsk vid högtider som jul tex, i julas fick barnen julmust, trodde ju aldrig de fick det, mest på tanke på ekonomin... men ena personalen sa att hon var så glad i julmust och hade tömt två muggar på raken.. och de trodde ju hon druckit det... men det föll damen i smak direkt.. ! haha..

Men gud så din son såg ut! vad underligt att vara kompisar och puckla på så där.. har han sagt nåt om vad som hände?? för övrig var han en jättefin pojk!

usch vad trist att Agathon är febrig, hoppas han kryar på sig!
    här blev Nova dålig med i fm, så jag gick iväg själv till klädbytesmarknaden (fyndade en del där, bla a ett par Nova star jeans)
    till middag ville hon inte äta nåt.. men så ville hon ha havregrynsgröt till kvällsmål! haha... hon är rolig... men så skulle jag tempa henne, och hon ålade sig och gallskrek, på en gång var tempen 38,5.. mer fick jag inte till, men hon fick ipren och somnade på en gång.

Madde: ååh flygande jacob , det var länge sen man åt, tack för mattipset, jag 'är så less allt vad mat heter efter detta ständiga illamående men det lät så gott! måste äta det vi med!
    Vi bor i sundsvall..

Am zandra: Vad fint ni har det! är så kul att se hur andra bor!

men vad rolig Noah är som vill har macka istället för godis! haha...  Nova vill ofta ha "husman" fast man erbjuder en mjukmacka till kvällsfika t.ex..

Ja sån storlek på godis tycker jag med passar, non stop var ett bra tips!

Xgirl: men du, precis det avsnittet är det jag har i minnet, jag har också sett det för ett antal år sen, så otäckt!

ja här har vi lite "kalas" när hon fyller 3 år tror jag,vi hade det när hon fyllde 1 och 2 med...

Vi är ett gäng som umgåtts sen bvc, dock har det blivit mindre träffar sen barnen började dagis och några jobbar... synd!
     Men det har varit 5 barn plus Nils som Nova är så förtjust i.. (jobbar med hans mamma) Tror Nils är förtjust i Nova med för igår stod de och kramades på kalaset...
    men då är ju mammorna med.. och eftersom vi umgåtts och lärde känna varandra där så blir det inte så konstlat.

Hoppas selma och resten av famijen kryar på sig! har selma nån feber? knepigt när de blir så där tvärförkylda

• Glittrax

här har det varit sjukstuga hela veckan och det är andra kvällen som Nova har krupp, hon på sjukvårdsrådgivningen hörde att det är den typiska hostan så vi har suttit ute på balkongen och kylt ner oss.. ja eller Nova hade det bra skönt i filten och mössan så hon somnade
    nån vars barn här har haft krupp? vad har ni gjort då?

jag blir lite sur på sjukvårdsrådgivningtanten jag pratade med igår kväll, hon hörde ju aldrig nova hosta då så hon sa att hon nog fått ner sekret och slem i halsen som hon hostade upp då hon sovit ett tag.. kände mig ganska dum..... som att jag skulle ringa om en sån simpel sak, Nova lät ju fruktansvärd och nåt jag aldrig förrut hört!  när hon drog in luft så lät det hemskt! men dag fick jag prata med en underbar sköterska som tog mig på allvar, var nog bra att nova satt i mitt knä så hon hörde hur hon lä't som sagt, jag blev trodd ikväll i allafall..

vi ska åka på akuten om det fortsätter i natt, men just nu ligger hon och sover lugn i sin säng, vi fick en tid till vc i morgon fm så en läkare får kolla på henne, för hon har haft feber sen i söndags nu.... i morse låg den jättehögt

Am zandra: ååh vad duktigt att göra sugarpasten själv, har du några bilder på vad du gjort så får du gärna lägga upp?! vi har haft doptårta och tårtor till födelsedagar i sugaspaste men det är nog mest för att jag inte tål marsipan, det är som sagt jäkligt sött....haha.. men gott

Barbamamma: vad fint badrum, härligt att få det omgjort kan jag tro

pilea: jättefint badrum ni har, det skulle jag vilja ha med!

• Glittrax

xgirl: ja nova är likadan med rumptermometern, jag säger till henne att hon måste ligga stilla och tar på massor med idomin och för sakta in den, då brukar det gå bra. hon märker det knappt. tycker ju att denna är den bästa för örontermometrar har jag med hört kan visa fel, men om man jämför mätningen i rumpan och örat så kanske man lär sig hur mkt man ska dra ifrån eller lägga till?

ain: läskigt med en cysta, hoppas att den försvinner, varför får man såna där?

• Glittrax

i´m back....

madde: men usch... har inte ord... så obehaligt, tänker på dig och förstår att det känns jobbigt

Pilea: haha, gud så kul det ordet lät! byllerkutta..*fniss* sitter här och upprepar ordet och det låter bara roligare och roligare... 

Skönt att allt var bra med max på bvc,såg kort på honom och han är sååå lik sina syskon!

Am zandra: ååh vilken tur att du hade en till overall på lager så där! ibland undrar man hur det kan växa så fort.. själv märker man det inte riktigt har jag märkt, ofta säger de på dagis hur de skenat iväg på längden..
    läste om Dans praktik, vad trist att han inte fick fortsätta, men får han göra nåt annat istället då?

Xgirl: men vilken jobbig natt, du ska inte läsa såna sidor...  jag var in på sidan men kom aldrig fram för det var väl överbelastat, kanske lika bra det.... usch!...
    jobbigt att selma kissar på sig, tänkte på uvi jag med då jag läste det, just för att hon kissat innan med, men kan ju bara vara nån trots med! men kanske bra att kolla upp det!

Ja idag var jag på inskrivning, är i v 14+0 idag... men kanske ändras efter ul, vi får se.

Jag mår ju fortfarande jätteilla så jag tackar inte ja till jobb längre...
    är ju timvikarie och svarar på sms om jobb som erbjuds, Barnmorskan sa innan jag sa nåt om sjukskrivning att det går aldrig igenom på heltid, kanske på halvtid... kändes ju sådär... vet inte om hon läst mkt i tidningar eller om hon menade på att just här där vi bor går inte sjukskrivningar igenom för illamående under graviditet... Visst halvtid är ju inte illa, så man kanske skulle testa, men jag mår ju illa dygnet runt.... svårt! nån som blivit sjukskriven för illamående och det itne varit några problem?

Fick iallafall några tabletter lergigan comp och ska få prova, får väl hoppas det släpper nånting.. annars vet jag allvarligt inte vad jag ska göra... Jag menar det känns så fel att tacka nej till jobb, aksassedagarna tickar iväg och arbetsförmedlingen skulle nog inte gilla det...

• Glittrax

God morgon! kanske ska uppdatera lite jag med..

Vad har ni för er idag? ska snart lösa melodikrysset om jag får för Nova..

Här stack Sambon i morse och ska på hemvärnsövning hela dagen och kommer hem ikväll...skönt att han kommer hem i kväll ändå.. Förra helgen åkte han på fredag och kom hem på söndagen.. skönt att vara själv, men inte på nätterna!

Barbamamma: men vad snurrig fk!

Am zandra: här pratar ni om fluff så jag blir helsugen... snart födelsedag för Noah och Nova!  Är det dopdags snart med?

Vi har köpt ett pippihus och figurer till Nova, och lite andra grejer, bamselotto bla a. undra vem det är roligast för..    sen lite pussel och filmer...

Vi ska ju ha lite släkt här nästa helg, eller novas morfar är det som sover över... sen ska ju novas kusin och min bror med tjej komma ... sambons föräldrar bor ju här i stan redan.

har meddelat min bror via sms att Nova ska få syskon, tänkte förbereda dem, jag är ju i v 16 och har ju fått mage! min pappa har vetat om det ett tag... får väl se hur de tar det denna gången... förra gången var ju ingen höjdare... han har inte svarat ännu.. har sån lust att smsa han igen och säga att det är väl som vanligt att de är så avundsjuk så man kan inte unna andra glädje...men avvaktar tills i em...... blir så förbannad...!! hans tjej har så svårt med både svarsjuka  och avundsjuka så det förstört flera kompisrelationer till dem.. har även varit nära mellan oss med.. vi får väl se...

nån som har samma erfarenhet? hur har ni hanterat situationen?

• Glittrax

madde01: jisses, härligt med snö va.... här har vi ingen snö och sol idag..plus 3 grader...

• Glittrax

Xgirl: fina presenter hon får, här blir det ju med pippitema och bamse kom jag på,har ju köpt ett pussel med.. kommer på saker som ligger som jag köpt..haha...

Köpte även jumbovattenfärg på claes ohlson, alltså stora "kakor", skulle köpa penslar där med, men fanns bara lååånga som var till akvarell, inga barnvänliga.

MEN vad trist att byxorna inte håller mer, lägger man ner en del pengar så tycker man att tom knapparna ska sitta ett tag! vad var det för märke?

Ja det är de som överbeskyddar sin son till max.. tack och lov har han fått börja på dagis nu...

Sambon sa i går att de har inget här att göra till helgen om de beter sig lika nu, och jag kan bara instämma...

Hon har trott att hon inte kunde få barn, men aldrig tagit reda på det eller fått nån diagnos, jag frågade henne hur lång tid det tog att bli gravid med Novas kusin, endast  3MÅNADER hade det tagit.... hon ska bara veta hur andra kämpar för att bli gravid!

Hon sa även att hon hade svårt att ta till sig små barn... ja nova var runt 2 år först då hon började tilltala henne!!! det är inte normalt tycker vi, de tycker att vi ska förstå dem men gör det inte! hur jag än vänder och vrider med tankarna! 

Det har även kommit fram att hon är väldigt svartsjuk och avundsjuk så där ligger nog problemet, att inte kunna ta till sig ett annans barn..... för den får uppmärksamheten och focus hamnar där, jag tycker det är helt onormalt!

Nu fick ja ett sms av min bror, han trodde att smset han fick igår var till nån annan?! ja vad svarar man på det.. 

• Glittrax

ja ni jag vet inte hur jag ska hantera detta med brorsan, han hade sagt till min pappa att hans pojke och Nova måste få träffas för de är kusiner, men va f*n spelar det för roll om man är kusiner?! tremänningar, släkt över huvud taget,  det måste ju funka med relationen föräldrar emellan! jag försöker varenda gång vi ses att tassa på tårna och inte säga knappt nånting, men har lessnat på det...

De kan ju aldrig träffas utan att det ska bli nåt tjafs från dem, ALLTID varenda gång så blir det nåt skit! åxå med min andra bror med tjej går de inte ihop.. jag sa det sist i midsommar då det var en massa tjafs, då var inte min andra bror uppe och firade midsommar, att det är ju tusan att de inte kan umgås på normalt sätt och är osams med alla!

Måste ju berätta vad som bla.a hände i midsommar, så kanske ni förstår situationen hur det är.

Vi hade middag för min pappa som fyllde jämnt på midsomarafton, hans systrar med män och vi, jag sambon och nova, brorsan med sambo och deras son var där.
    Vi sitter i vardagsrummet och kollar på bilder och pratar och helt plötsligt flyger brorsans tjej upp ur soffan och springer iväg, då har min bror sagt mitt namn,( brorsans ex heter likadant) och det fick han inte göra för då blev hon påmind av exet... men det var 5 år sen de gjorde slut! och brorsan vill inte ha nåt med henne att göra! går över till andra sidan gatan för att slippa möta henne osv...
    Det underliga är att de går på kyrkis tillsammans, min bror gör likadant där och umgås ju inte med sitt ex, tilltalar ju henne inte, MEN brorsans tjej hälsar på henne, och förstår inte hur man kan ogilla henne då hon har så många vänner som pratar med henne där! hon verkar så populär! Vi förstår ingenting av detta, ofta när man gjort slut med någon så är man vän eller så är man det inte, det är ju ganska naturligt! beror ju på hur man tagit seperationen!

Hon säger hela tiden att hon ska flytta osv.. men har ju ingenstans att ta vägen, hon ska ta hjälp från soc, fast hon har akassa osv.. De bor ju på övervåningen i pappas hus och pappa tilltalar henne inte längre för alltid blir det nåt missförstånd och skrik och grin och så springer hon iväg.... hon är 36 år!! Hon frågar aldrig mig och sambon hur vi mår, hur det går med jobb osv.. bara vi som frågar henne, men nu har vi ledsnat på det med och säger inte så mkt till henne, mkt just med detta att hon omvandlar och missförstår! säger man ett ord fel så tar hon fasta på det och hugger direkt...

brorsan bröt ihop där på midsommar, det var jag och sambon som fick ta hand om honom, hon stod i andra sidan rummet och trotsade som ett litet barn. Vi fick nästan tvinga henne att prata med brorsan, hon sluter sig helt och vill inte lösa problemen, nu har vi ledsnat att varenda gång leka amatörpsykologer och förmedla mellan dem!

Jag tycker så synd om min bror, han blir magrare för varje gång vi ses, men ändå så tycker jag att han borde ha kurage att säga ifrån nån gång, han blir ju en toffel till slut! eller har nog redan blivit.. Fick veta att brorsan under nåt bråk dem emellan sagt till henne och undrat vad hon är för människa, som hela tiden tappar kompisar, kan inte skapa relationer med andra, ser bara fel, hon vårdar inte de hon har i sin närhet!

jag tror ju att hon har borderline för det stämmer ju så fruktansvärt bra in på henne.. ser inga brister och fel hos sig själv, tappar relationer, missförstår en massa och allt är antingen svart eller vitt!
    till mig sa hon att hon älskade att bo i huset, men till min bror hade hon sagt att hon hatar stället!...

Förlåt att detta blev ett egoinlägg men jag är verkligen så ledsen över denna situation, det värsta är väl att de har en son som måste vara uppe i detta hela tiden! han är så glad de gånger vi ses, och kramar nästan ihjäl oss, tror inte att hans mamma ger honom så mycket närhet, vi hör aldrig något beröm till honom från hennes sida, allt är bara negativt och hon suckar och gnäller på honom!

vad ska man göra? jag har flera gånger funderat på att prata med soc, brorsan sa ju tom där då han bröt ihop att han är så rädd att nån ska ta pojken ifrån honom! förstår ju det som att det är soc han menar...

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)