Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)
Ain:japp
Ain:japp
pilea: ni har fullt upp
jo ska man till ullaredså går detåt en stor slant så jag är superglad att jag fått ihop så pass hittills skulle gärna vela 10.000 med mig men jag är glad om jag kan komma upp i 5000 kr iaf!!
förresten am zandra och pilea ni ska ju plugga med och har ni fått veta vad för kursmaterial ni behöver? och får ni köpa det vart ni vill?
jag mailade min kursansvarige igår för jaghar inte fått veta ett smack om vilken tid som gäller den 29 eller om kursmaterial eller något sådant och får till svar att skolan köper in allt material så vi får köpa genom skolan och då ska jag punga ut med 4600 kr i aug jaghade velat få leta själv och ev kanske köpa via blocket eller tradera till en billigare peng herregud nu går halva csn till böckerna ju
usch vad trött jag är, uno har jouren igen (är ju semestertider så han har haft den jätteofta nu) och igår kväll ringde dom och hade problem med några robotar men bonden höll på och skulle styra själv med det där och koppla om o grejja hur som så ringde hans arbetstelefon inatt igen men så kom han o la sigigen , 50 min senare ringde dom igen och då hade 4 vms:er(robotar som mjölkar korna) brunnit så han fick sticka iväg suck att folk ska ge sigpå sånt där när dom gör mer skada än nytta en annan fick ju sömnen störd hela tiden så kl 05..40 klev jag upp
evanor: jag vet faktiskt inte men jag frågade om an fick någon litteratur lista typså man visste vad man skulle köpa för böcker och fick bara till svar att skolan köper in och så får vi köpa via dom
Nu får jag ju både csn och FP i aug men min FP vaar tänkt att sätta på sparkontot/servicekontot för dec månad när jag bara får 2000 kr men som det ser ut nu så får det gå till mina böcker istället.
hoppas ni har en jättehärlig semester
am zandra: ja tydligen det är vimmerby folkhögskola jag ska gå på fan vad surt det känns, manläser att folk får listor på literaturen inför skolstart så man kan köpa in det medans en annan inte får veta utan får köpa allt nytt till hutlösa priser det är en KY- utbildning (säger inte mig så mycket )
ja fyyy fasen vilken jourhan hade denna gång, han var inte hemma förrens strax efter kl 20 igår kväll och 40 min senare fick han åka iväg igen
här är detstället som maken fick rycka ut till som jag berättade hade fifflat själva med robotarna fy fan kunde slutat riktigt illa hade brunnit i hela elskåpet och allting så det måste dras om i hela ladugården!! så igår kväll när uno lämnade stället så hängde det lösa sladdar precis överalltoch dom hade lyckats knåpa ihop så dom kunde mjölka korna för igår hade dom fått springa med 10 kor åt gången och handmjölka i den gamla ladugården
http://www.atl.nu/lantbruk/300-kor-i-lagardsbrand
aha kan hon skruva upp dom eller har ni såna där som man får slita upp typ ?
åhh snickerskakor vad gott
ain: ja vissa nätter är man mindre glad över jouren men det ser ju ok ut på lönen sen så man får väl tadet goda med det onda
härligt att bada i pool
Nu har jag bara en auktion som går ut i morgon så är alla kläder sålda och jag fick ihop ca 2400 kr fasen vad härligt det känns så här mycket har jag nog aldriglyckats skrapa ihop ju!!
Igår var vi med i tidningen, här kan ni läsa om ni vill
http://www.nyheterna.net/kultur_noeje/ung/hjaerterum_foer_sju
am zandra: ja du uno undrade oxå om dom eg får göra så,att man måste köpa böcker via dom
åhh vad härligt att ni kommeriväg det kan ni behöva!! men så det blev ett bed&breakfirst för dom till slut, var det inte det som dan blev erbjuden att jobba som kock på....?
aj för nackspärr, gör ju så ont!!
xgirl såg bilderna på bloggen och det såg helt underbart ut ju!! vad gulligt av selma o vilja ringa morfar
pilea:jo det blir dom för dom pengarna ska gå till min ullaredstripp måsteköpa jacka,termobyxor och overall till freya och alwin måsteha en jacka och termobyxor sen behövs nya fleecefodrade regnsett köpas och vantar o mössor osv och så julklappar hade jag tänkt med måste passa på nu eftersom detbara blir 2000 kri dec
vid 04.40 ringde unosjävla jobbtelefon och nu hade han inte ens jouren suck han fick ge sigiväg till en bondgård i närheten för grindarna till mjölkmaskinen (kon står mellan grindar när den mjölkas för att stå stilla) hade fastnat och en annan vakna ju och lagom till att han kom tillbaka och la sig igen så vakna agathon och vägrade somna om så här fick jag kliva upp 05.50 gääääääääsp
ska käka tidig middag för sen åker vi på en marknad som vi brukar åka på varje år
ain:ajaj stackars benjamin usch otäckt när dom ramlar så där
härligt med massage och få det så billigt med!!
xgirl:tycker oxå selma låter som en normal liten tjej jag har 3 st som är så där att dom gärna leker "bredvid" och detta har även förskolan uppmärksammat men dom tror det helt enkel t handlarom att barnen tar in så mycket information och vill kolla läget och att detkommer släppa sen abbe har det ju börjat släppa på men freya och alwin är fortf istadiet att de leker bredvid ochinte säger så där jättemycket!! här hemma däremot så är ingen av dom tysta precis och alla leker och tar initiativet och är med
nää vad typiskt att mobilen skulle få ett bad igen
vad kul att arvid går mer el mindre hela tiden nu längtar faktiskt till att agathon med ska göra det men han vägrar!!
pilea:det blir nog fint med staketet när det är klart men eran häckär nog värre än våra som vi har på sidorna, har ju syrenhäck på kortsidorna av huset och det växer ju som ogräs och håller man inte den nere så växer den och blir säkert uppemot 3 meter hög !!
Glittrax: vad jobbigt att han kom hem så sent och varså full och att du irriterar dig på allt han gör inte blir det bättre av trotsiga barn heller!! ni kanske bör sätta er ner och prata igenom problemen och sen försöka avlasta varandra såni kommer iväg på varsitt håll för lite egentid men även hitta tid tillsammans där bara ni får umgås med varandra?!!
i morgon ska vi påbörja inskolningen med agathon hos dagmamman och jag hoppas det komer gå smidigt får ju ha med migalla små då jag inte har någon som kan ta dom men i morgon när vi ska dit så skulle alexandra se till abbe,freya och alwin med filippas hjälp oxå då vi bara ska vara där nån timme och som sagt vi bor på husnr 78 och dagmamman på 79 så går dom ut till grinden på framsidan och vrålar så hör jag dom och även ser dom så det ska nog gå bra
igår var vi iväg med fredrik till tandläk är lite smått surt att vi får åka 4 mil enkel resa för att han måste få lustgas för att klara av att laga hål förut hade dom en hos tandläk som han i vanliga fall går hos som gjorde detta men hon har slutat
var in och köpte regnkläder till agathon då han inte har några alls och det kan ju behövas hos dagmamman nu men herregud vad DYRT 600 kr gick det på för en regnjacka,regnbyxa och ett par regnvantar det finns ju kompletta regnställ i ullared för 149 kr faaasen att jag inte kommer iväg dit nu
här börjar det bli förkylt, alexandra är genomförkyld och ont i halsen och jag har lite smått ont i halsen så är väl bara o vänta och se vad det blir utav det!!
evanor: härligt ni verkar ha haft i riga
trist att behöva få åka så många ggrför o få rätt grjjer till ett badrumsskåp
jo då inskolningen går ganska bra,idag var agge trött så han klängde mest på mig men i morgon ska jag vara med en stund och sen ska jaglämna en stund så får vi se på onsdag hade hon tänkt att jagska lämna tidigt så han får äta frukost där!!
ja shit höll på o lämna tillbakan regnstället men som sagt måste man ha så måste man
pilea: blir fint det där!!
suck ja jag har ingen ica maxi i närheten annars hade jag kollat där!!
oj vi får inte ens ett schema innan skolan börjat ni verkar få en rolig första vecka iaf
nä jag vet inte om det ärså att kurslitteraturen för 2 år kostar allt som allt 4600 kr ska kolla upp det där när vi börjar!!
am zandra:stackare som blivit sjuka,hoppas ni är piggare!!
hoppas även att ni haft en jättebra hejg nu och att det fixat sig ang csn surt att något alltid ska strula
xgirl:ja regnkläder är dyra, det alwin hade var så slut sådet fick jag slänga annars hade agge kunnat ta det!!
skönt att du fått medicin nu igen!!
jobbigt att selma försvinner så där för er!!kul att hennes kompis är på samma anv på dagis!!
i lördags bestämde vi oss för en tripp till ULLARED så vi shoppade en del där fast mycket var ytterkläder och när jag såg ofodrade regnställ för 159 kr då svor jag över lindex köpte fodrade regnställ för drygt 250 kr/set och vinteroveraller för 299 kr och ett set med jacka o termobyxa för 269 kr var besviken dock på att det fanns så lite långärm tröjor och byxor men kika i bloggen fynden finns där blir nog en tripp i sept oxå
xgirl:hur går inskolningen för selma?
ain: hoppas ni får det bra i österrike
oj måste du aktivera dina barn så pass?? här behöver jag aldrig hitta på något åt dom utan dom aktiverar sig jättebra själva och leker en massa låtsaslekar och är ute jättemycket i trädgården och leker där, vilket jag tycker är pos då jag inte är typen som leker med barnen precis
Det går bra med agathons inskolning
am zandra:men herregud den där läraren måste ju gå att få tag på, finns ingen annan du kan ringa till som kan vidarebefodra så h*n hör av sig???? mailbomba med 10 mail om dagen eller något
vad skönt att ni fick en sån bra minisemester hur går det annars för er någon förändring hos din hälft?
i morse fick jag lämna agathon redan 07.45 då han skulle få äta frukost där, stackarn vakna ju redan 06 så han var ju vrålhungrig när vi skulle till att gå så han försökteklättra upp i sin matstol för o få frukost men bordet var dukat hos dagmamman så han fick frukost på en gång där och sen skulle han vara där till kl 10 så skulle jag komma tillbaka och då vara med till 10.30 och ja lite gnäll är det från hans sida emellanåt sa dagmamman men inget konstigt alls tycker hon så det är ju skönt och när jagkom så ja då börja han pipa lite och skulle upp i famnen och få gosa men 2 minuter senare var han på golvet och lekte igen i morgon blir nog tufft för då ska han dit vid 10.30 och han vill ju lägga sig mellan 9.30-10 och sova uppemot 2 timmar då men nu ska han dit 10.30 äta lunch där och sen se om det går att få honom o sova hos henne så får se hur det kommer gå!!
usch igår em hörde vi att det blev en utryckning då vi hördebåde brandkåren,polisen och ambulansen och samtidigt åkte maken iväg och kom hem sen o sa att något hade hänt så det var visst stopp från rondellen och uppåt var något med en lastbil sa han och idag när jag kom till dagmamman får jag veta att filippas klasskamrat hade på något sätt blivit påkörd av en lastbil var så konstigt för där han blev påkörd är det dels en cykelbana och så träd dessutom, läste i tidningen att pojken hade cyklat rätt ut i lastbilen och kört in i framlyktan på lastbilen(på bilden är det en stor schenkerlastbil) fyyy fan så otäckt enl en pappa som var hos dagmamman hade pojken blivit överkörd av alla hjulen på lastbilen och ena benet var krossat men i tidningen stod det att han fått en fraktur på vristen och hade sår i huvudet trots cykelhjälm(är väl inte konstigt eg en hjälm står ju knappast emot en jäkla lastbil) han var allvarligt skadad men hade tur i oturen stod det. gode tid han kunde ju ha blivit totalt mosad ju
am zandra:jadethade han onekligen, ska höra med dagmamman sen om hon hört hur detär med honom.
nä jag gav ingen välling för då äter han sämre med frukosten så jag tyckte det var bättre o låta honom äta där.
hoppas du får tag i läraren nu då,fasen att det ska vara så svårt o få tag på honom
vad skönt o läsa att dan skärpt till sig,jaghoppas verkligen han håller sig så här nu och vad bra om du kan få hjälp av barnens extrafarmor o tala om för dan atthan blivit exakt sån som han inte vela bli jobbig sits men han behöver nog få det berättat för sig hur jobbigtdetän är!!
men vad jobbigt att barnen bråkar så och att hon bits fy hoppas det slutar snart, är hon lika rivig på dagis?
xgirl:vad skönt att det går bra med inskolningen
vadskönt att bvc sköterskan inte är orolig ang selma iaf och att hon inte diffar mer än så på kurvan,hoppas det funkar o ge lite extra fett i maten nu!!
ja hur gick det med att ha barnen i samma rum inatt?
agathons inskolning är inte klar och vi ska inskola nästa vecka oxå men jagvet inte det är så korta stunder han ska vara där och ena dagen 3 timmar o nästa 1,5 timme hur fasen ska det gå o skola in då undrar jag som igår var han 2 tim o 45 min idag ska han bara vara 1,5 timme OM han nu inte somnar för då ringer hon mig och han får sova klart där, nästa vecka ska han ena dagen vara 4 timmar och nästa dag 3 timmar och nästa fredag MÅSTE det vara klart för sen börjar ju jag skolan!!!!
idag kröp han in direkt och börja leka utan o kolla vart jag var men när jag sa hejdå så blev han lite ledsen, men han är vråltrött i o m att han lämnades i sin sovstund och så hungrig på det men hon höll på med lunchen när vikom så dom skulle äta strax efter jag gått så hoppas jagatt han somnar en stund annars blir det inge roligt!!!!
ain:aha ok deå är jag med
guu vilken lyx o få sova så länge, vad skönt med lite barnvakt men ajajajaj stackars svärmor som bröt armen hoppas showen är bra som ni ska på
xgirl:vad skönt att det gick bra o ha dom i samma rum
ja lite längre dagar tycker man ju han borde få vara nu innan men det fixar sig väl. agathon hade sonat hos henne i torsdags så jag hämtade honom först vid 13.30 istället för 12.
am zandra: bra att Linn inte bits o rivs så på dagis iaf,jobbigt bara att hon gör så hemma
men gode tid vilken lärare,du kan inte vända dig till rektorn eller studievägledaren??
ojj tufft att kunna säga sina egna brister man kanske inte ser det på samma sätt som andra gör ju men skönt att du kommit till steg 5 iaf
hoppas ni får en skön helg och att Noah har det bra hos stödfamiljen
hmm berättade jagatt maken ju har en gigantisk knöl + en mindre vid revbenen?? hur som så var han och gjorde ett UL i måndags och fick veta att det är godartade cancerknölar(alias fettknölar som dom säger) ena är 10 cm stor!!!!! så nu kommer han evatt få göra en magnetröntgen innan dessa opereras bort trycker ju så dant på hans revben och ibland gör det ont i hjärtat av att den trycker så
am zandra: det är klart man är lättad, vi hade inte en tanke på något sådant då maken sökt en gång förutoch dom vifta bort det och sa att det var vanliga fettknölar och inget man gjorde något åt just då (den var stor som en valnöt då) men åren har gått och den har som sagt växt och är enorm och sticker ut på ena sidan ser ut som han satt in en oval tennisboll!!! detvar nu när han fick provsvaren som det stod vad det var för något
hur går det med o få tagpå läraren? och csn???
vad skönt att det gått bra hos stödfamiljen och vilka framsteg om han kan bli blöjtorr
xgirl:nä skönt att det inte var något farligt iaf man har ju oroat sig lite när man sett hur det växt så dant!!
vad duktigt att du röjt så, skulle behövas här med är skit överallt
mysigt att gå ut och äta bara ni två
ja då ses vi nog inte i ullared för vi åker i slutet
usch är så tumultartat känslomässigt här just nu, am zandra vet ju lite och xgirl såg din kommentar på bloggen kan säga så här det handlar om mina halvsyskon(framförallt ena syster) min mamma(vi har olika mammor) och vår pappa, om barnmisshandel och soc samt grejjer om pappas begravning i korta drag och jag och min syster som får skit för något som vi inte vet något alls om,vi fattar ingenting av allt som sägs vi(jag och min lillasyster) har en bild medans halvsyskonen har en helt annan och det gör sååååå ont i itt hjärta bara av att ens tänka på det samtidigt som det gör en så ofantligt kluven