• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Ringde till banken för att boka tid för att prata om lån, och fick tid redan till kl 16 nu i eftermiddag! Så jag får försöka slänga ihop en kalkyl här.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Bankmötet gick bra, hon beräknade att huset är värt mer än vi har lån på så vi kunde lägga om lånen och slippa topplån. Så månadskostnaden blir densamma trots att vi nu utökat lånet. Fast hon på banken kollade lite på våra försäkringar, och upptäckte att vi har dubbla försäkringar på både bil och hem! Andreas har nämligen nyligen fått för sig att byta försäkringar och inte sett till så de gamla sagts upp. Han hade ingen koll alls på vad han skaffat för försäkring och om det var han eller försäkringsbolaget som skulle säga upp dem. Det är verkligen han i ett nötskal, är det konstigt att man får ångest?? Hon på banken ska hjälpa oss och ringa och höra om det går att säga upp försäkringarna för troligen kan de egentligen bara sägas upp vid periodbyte, dvs om många månader. Så jag får ta med mig barnen till banken på fredag...

Nu finns iaf pengarna för köket på kontot så vi kan sätta igång när vi vill - snabba ryck. Vi ska försöka åka till IKEA och beställa kök till helgen, för vi har ju hållit på så länge med köket nu så vi vill bli färdiga snabbt.

Ja min KBT-terapeut är verkligen bra. Hon sa för övrigt att hon såg i mina ögon direkt när hon frågade hur jag mådde idag, att jag är ledsen. Lite obehagligt när folk kan läsa en så väl...

Zandra: Jo det förstås, det finns ju alltid de som har det värre så man ska väl inte klaga. Jag avundas förresten inte er som inte har diskmaskin, det är verkligen en bra uppfinning som sparar så mycket tid och jobb.. Så skönt att du äntligen ska till psykologen imorgon, hoppas det blir en bra du får komma till. Ja det vore ju kanske bra om du kunde höra med din BM, men jag vet hur det är, man ska bara ta tag i det...

Glittrax: Men gud, ska strulet med läkare och FK aldrig ta slut för dig?? Helt otroligt.. Förstår att ni byter läkare!

Barbamamman: Skönt att det inte gör ont i alla fall, men jobbigt att behöva dra ut den. Men det var ju bra tajmat att du ändå ska till tandläkare snart. Vad är brunpotatis för nåt?? Hur går det med sjuklingarna? Jag förstår både dig och Zandra angående era 3-åringar, har själv en sådan här hemma nu. Det ska tusan tjafsas om allt, och jättekänslig är hon nu också och kan börja gråta och snyfta för minsta lilla. Men hon är väldigt go' också, som tur är.

Madde: Så kul att kalaset blev bra. Toppen att få en massa kläder ju! Vi får ju ärva mycket, men sommarkläder kommer Arvid önska sig för han vi ärver av hade stl 80/86 på vintern.

• Xgirl83
    Ain: Jag förstår att du inte har så mycket tid och ork till att skriva. Spännande att huset går framåt! Skulle vara kul att få se ritningar ja.
  • Xgirl83
    Zandra: Men öh, är de helt puckade eller? Helt sjukt. Men hon du får komma till kan ju vara bra också, får verkligen hoppas det. :-/

Barbamamman: Nej inte mer magsjuka nu. :--( Aha, då har jag nog aldrig ätit brunpotatis, och inte hört talas om det förr heller. Men det lät gott.

Ain: Då ska jag gå in och kolla på dina bilder snart, måste bara gå och hämta Arvid först som har vaknat.

Har en dålig dag idag.
  • Xgirl83
    Ain: Fina bilder på söta barn. Jag tycker dina barn är rätt lika ändå. Visst är Miriam väldigt lik dig? Vad stort erat hus blir! Det blir alltså 3 våningar? Det var lite svårt att se detaljerna på bilderna, men jag tror jag fick med mig hur det kommer bli.

Hm, Arvid hade visst inte vaknat, nu har han sovit sedan 10.30. Trött idag visst.
  • Xgirl83
    Zandra: Men det är inte sant vilken otur ni har! Det blir ju nåt helt annat att gå i Uppsala då förstår jag. :-/ Vad gullig Dan var i alla fall, det förtjänar du verkligen. Så gullig Noah är, måste vara lite ovanligt med ett barn som verkligen ber om att gå och lägga sig sådär tidigt! Jag var också sådan säger mamma. Jo jag är precis sån som håller allt inom mig, så att hon ens får mig att prata så mycket tyder på att hon är väldigt bra.

Ain: Jo jag kunde se alla bilderna. Oj, ja huset blir stort, men det är ju toppen om det är förberett för au pair. Det låter ju som en bra lösning om det t o m är billigare än dagis.

Glittrax: Jag vet tyvärr inte vad det kan vara som gör så ont.. Foglossningen kan inte sätta sig så då?

Barbamamman: Men nää, stackars flicka som har fått sådan allvarlig cancer. Man borde vara så tacksam för det man har, jag brukar försöka vara det men känner inte helt igen mig själv nu som är så negativ just nu. Dags att skifta fokus kanske..

Min bror är pappaledig nu så vi ska gå till babycafét tillsammans om en stund. Selmas dagis skulle visst gå på bio idag, det lät ju mysigt. Blir premiär för henne. Nej nu ska jag se om jag hinner städa toan innan jag går, blir stressad av att allt hopar sig när man inte är hemma och städar.
  • Xgirl83
    Zandra: Ja det skrämmer mig också att du säger sådana saker. Men en kurator kan vara jättebra med, hoppas VERKLIGEN att denna är det för din skull!! Ja det VAR verkligen klokt sagt av dig att man ändå måste låta sig må dåligt fastän det finns de som har det värre. När du säger det så stämmer det ju. Man kan känna sympati för andra runt om i världen ändå. Det är inte lätt...men jag ska försöka tänka så. Precis som du säger så känner man sig bra hemsk som bryr sig om sina små problem när det t ex händer sådana hemskheter i Japan och i Libyen. Jag tänkte på det att om du är sån så du har mycket ångest generellt, alltså inte bara nu när du är deprimerad, så hade det säkert gjort dig också nytta att få komma till en bra KBT-terapeut. För jag fattar ju nu att de gör så mycket mer än bara botar specifika fobier. Jag fick i läxa att läsa ett häfte om ångestsjukdomar och ett om panikångest, och enligt de häftena så verkar ju KBT vara behandling som används för det mesta av det. Och sist när jag sa på KBT'n att jag kommer väl alltid få leva med ångest för det liksom definierar vem jag är, så frågade hon mig "Känns det bättre att definiera sig som en känslig person? Eller som en person som tidigare hade mycket ångest men som nu lärt sig hantera den?" Och det har hon ju rätt i att det känns bättre. Så jag får ju en massa information om orsak till ångest, utlösande faktorer m.m. Och det kanske hade hjälpt dig också. Sån hjälp kanske man får hos psykolog också visserligen men detta är det jag har erfarenhet av. Oj nu skrev jag en hel uppsats..

I alla fall...ta hand om dig, och du behöver inte vara stark! Kram.

Öh, just nu när jag skrev här så tog Selma ett snöre runt Arvids hals som ett koppel och sa "Kom nu så går vi." Snacka om att få hjärtat i halsgropen!!

Barbamamman: Oj vad ni var tidigt ute, det kan vara väldigt skönt tycker jag. Så mycket kläder du fick köpt, kul! Extra kul när det är ett så bra erbjudande. Så gullig Freya är med sin ryggsäck, jättebra att ni kan åka och bada då.

Arvid har börjat ta sig framåt här, det är väl en blandning mellan att krypa och hasa på rumpan.

Det var rätt trevligt på öppna förskolan, men nu efteråt har jag ångest som vanligt. Så det lär väl snart komma fram på KBTn att jag har social fobi också.. Man får äta lunch på babycafét också som de lagar, för 30:-. Så efter det var slut gick vi direkt upp till Selmas dagis och hämtade henne. Nu måste jag försöka röja lite här så man slipper pikar från svärmor som kanske skulle komma och hjälpa oss planera köket ikväll (de håller också på och planerar kök och har träffat experter som gjort olika ritningar m.m).
  • Xgirl83
    Zandra: Men om den där kuratorn har något vett öht så måste du ju iaf få fortsätta gå hos kuratorn medan du  väntar på psykologtiden, då är du i alla fall inte ensam om dina tankar och känslor under tiden.. Men skojar du, sa läkaren sådär om din sociala fobi?? Helt sjukt! Ja läkare verkar tro att allt går att lösa med ett piller, men det löser väl inget mer än för stunden samt kan vara en hjälp på vägen. Så jobbigt att det var så tungt igår med. Hoppas det är bättre idag.

Barbamamman: Oj så tidigt Agathon sover på förmiddagen! Fast han vaknar väl rätt tidigt med. Så skönt att han sover hela nätter nu. Stort grattis på bröllopsdagen!!

Idag var vi på 10-månaderskontroll. 9125 g (det vägde Selma när hon var 22 månader!) och 72,5 cm lång. Men det där med att hålla två träklossar och slå ihop dem klarade han inte, han tyckte nämligen det var roligare att drämma klossarna i golvet varje gång sköterskan gav dem till honom. Men han fick godkänt ändå för hon tyckte det var mer medvetet än att slå ihop klossarna.
  • Xgirl83
    CarlAstrid: Men så jobbigt att det blivit en trotsgrej av det här med potträningen! Och att han liksom passar på när han väl har blöja på sig. Har tyvärr inga tips, men det verkar jobbigt. Skönt att du mår så bra fortfarande. Angående hur jag mår så är det nog tyvärr mycket som samlats upp som jag skulle behövt ta tag i för länge sedan vad gäller ångestproblem m.m. Så jag har nog en del att jobba på..

Jo jag glömde skriva förut att min BVC-sköterska sa idag att de kommit på att det inte är riktigt så noga med att inet ge salt till bebisar, som de tidigare trott. Så det verkar som man kan ge mer av övriga familjens mat, bara man kanske inte saltar jättemycket. Någon mer som hört de? Jag tänkte på t ex dig Zandra, som har en bebis som krävt att få äta er mat. Kanske känns lugnande. Så då ska Arvid få mer hemlagat tror jag.

Nu har jag lagt upp ett filmklipp på när Arvid "kryper" i bloggen.
  • Xgirl83
    Zandra: Lyssna på de kloka sakerna som Ain säger. Skriv på hur mycket du vill och lite till! Som jag känner igen mig i just det där att Dan tar på sig att göra saker som sen inte blir gjorda, och i ditt fall blir det ju så himla mycket värre eftersom du mår som du gör. Men så roligt att det löste sig med studierna! Det där låter ju som den perfekta inriktningen för dig, det kanske var meningen att det skulle bli så här. Hur långt är det till Falun från Tierp då? Hur ofta är det träffar på skolan? Så kul att du träffade en mamma som du kunde prata så med! Kan du träffa henne igen tror du?

Glittrax: Ja det var ju skumt att de inte har någon sån toasits på dagis. Stackars Nova som är sjuk nu IGEN! Ja barn kan ju ibland vara superpigga trots att de har feber. Febern kan ju även komma väldigt plötsligt så det kan ju hända att den steg precis innan hämtning eller nåt. Ja det är stor skillnad i storlek på barn, inte för att Arvid är stor utan för att Selma är liten. Selma har ärvt min kroppsbyggnad och "storlek", och Arvid har ärvt Andreas. Jag var också jätteliten.

CarlAstrid: Härligt med lugn dag imorgon! Det kan säkert vara så som du säger att de kan vara fysiskt redo men inte psykiskt. Det är kanske det som händer om de får bakslag t ex när de får syskon.

Arvid har ätit tre nätter i rad nu, typ vid 5-tiden vaknar han och inget annat än välling hjälper. Och efter det blir han så pigg så han inte somnar om. *gäsp* Och direkt kommer det mer ångest, det blir så tydligt för mig hur det blir värre så fort jag sovit dåligt. Känns skönt att få insikt om det.

Så därför måste jag verkligen sova nu, ska bara hänga tvätt först..
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)