• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Barbamamman: Nej det går inte att stämpla upp, han kommer alltså vara hemma på heltid nu och hans "a-kassa" under tiden är 63% av hans lön. Åh vad roligt om ni kan få lån och bygga ut m.m, jag håller tummarna! Bygga ut skulle vi med vilja göra, och förstår att det kan vara nödvändigt för er. Hur mår Freya?

Zandra: Duktigt att du bakar tekakor, och det lät ju så gott också! Jag skulle också vilja baka mer bröd. Gullig Dan är som säger sådär om när du har mysbyxor.

Glittrax: Vad smart det lät med ett sådant skötbord med badbalja! Så slipper man ju förvara en stor balja också. Fin overall, vet tyvärr inte var man kan köpa en sådan men det är väl Tradera då..

Usch, Selma var ute och lekte för en stund sedan, jag satt och tittade på henne i köksfönstret och såg hur hon plötsligt fastnat på vår grind för hon hade slickat på den. Var ju bara snabbt ut med varmvatten och hälla på henne, och hon blödde och var så ledsen. Hon blev nog mest rädd dock. Men det är bra på ett sätt att hon förhoppningsvis lärt sig detta när vi var här hemma där man kan få loss henne lätt. Det har ju varit min skräck att hon ska fastna sådär när man är ute långt hemifrån.

Bara för att jag sa att det var lugnare med nattbajsandet så bajsade han ju såklart i natt. Och jag har allmänt sovit dåligt hela natten. Sen fattar jag inte för nu är Arvid mer förkyld igen, han har ju typ varit konstant förkyld sen han föddes! Känns nästan inte normalt... Jag har ju ändå ammat honom.
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Barbamamman: Trist att du får så lite pengar, men skönt att din man är med lite på noterna. Låter ju klokt att söka in och fundera och sedan ta ställning om du kommer in. Konstiga virus ni har då, att det aldrig tar slut!

CarlAstrid: Så härligt att det går så bra! Hur gick första dagen ensam? Jag minns att jag också var lite orolig över just det. Ja det gör massor om man gör barnen delaktiga, jag märker ju på Selma hur hon verkligen vill hjälpa till hela tiden och visa vad hon kan.

Ain: Så härligt att du ska få gå hemma med Benjamin lite. Haha, så roligt det blev med bion.

Zandra: Men vilken snäll människa som fyllde i ansökningar åt er och allt! Vad fint att ni ger bort sådana hemgjorda grejer som tack för flytthjälpen.

Pilea: Kul att Max gjort sådana framsteg. Härligt att proverna var bra. Min läkare ringde också igår och sa att alla mina prover var bra med.

Idag har Selma opererat sitt nageltrång. Andreas är där med henne men de är nog på väg hemåt nu, är ju 13 mil eller vad det är att köra från sjukhuset. Han ringde och sa att det hade gått bra iaf. Så nu blir hon hemma från dagis resten av veckan.
  • Xgirl83
    Barbamamman: Grattis!! Roligt! Ja det låter ju som att det kan vara nåt med Alexandra med polyper/mandlar då. Jag fick operera bort mandlarna när jag var 4 år, och innan det - jösses vad jag snarkade! Fast det kanske är polyper i Alexandras fall då, skönt att ni får kollat upp det.

Glittrax: Oj, jobbigt med en tripp till förlossningen. Jo det med nattblöja, Selma kissade ju också massor på nätterna så jag tänkte som du. Sen började hon säga att hon inte ville ha blöjan så lite motvilligt provade vi att ta bort den. Första veckan gick perfekt, andra veckan var det nästan olyckor varje natt, och efter det har det inte hänt en enda olycka. Jo Schenker bokas på nätet, så betalar man direkt där med internetbank eller kort, sen får man en adresslapp som man skriver ut och sätter på paketet. Sen är det bara att ta med det till ombudet.

Zandra: Men vad sysslar sjukvården och FK med egentligen!! Jag blir så ledsen för er skull, ni hamnar ju i sådan kläm för att det strular och läkare slutar och allt. Sååå jobbigt att du blir sjuk till råga på allt.

C-A: Skönt att det fungerar så bra, men stressa inte för mycket med städning och sånt tycker jag.. Jag tror faktiskt inte Elias "kan" bättre med potträningen nu, det är väl tyvärr ofta så att de går bakåt i utveckligen lite.

Pilea: Fina bilder på goa barn! Japp, det där med Astrid Lindgren-hyss känner jag igen. Vi upptäckte ju att den Madicken-filmen Selma sett på en del nu innehåller den episoden då Lisabeth stoppar upp en ärta i näsan, och det dröjde ju inte länge innan Selma gjorde detsamma. Och så gick hon en dag och sa "Snorunge på dig va!" som de också säger i Madicken.

Jodå, Selma verkar må bara bra efter operationen! Hade lite ont i natt och fick alvedon bara. Sen är hon helt full med röda knottror på underarmar, mage och ansikte. Och det är ju ställen där hon haft någon typ av tejp eller liknande efter operationen, så hon är nog allergisk mot det klistret. Jag har ju också fått så efter mina kejsarsnitt.
  • Xgirl83

Hon hade tejp där UNDER operationen menade jag, inte efter.

• Xgirl83
    Barbamamman: Oj, då kommer ni ju ha många sovrum till slut då! Så skönt att alla kan få eget. Här har vi än så länge inte ens varsitt sovrum till våra TVÅ barn. Men det ska fixas. Men så läskigt med bilen!! Antar att du hann tänka mycket under de sekunderna. Så nu har ni ingen fungerande bil eller?

Pilea: Så kul att köksrenoveringen snart startar! Nej vi har fortfarande inte fått något golv (även golvförsäljaren undrar var tusan det har tagit vägen...), så har det inte kommit idag så ska Andreas ringa och säga att vi inte vill ha det. I så fall avvaktar vi nog med tanke på hur osäker ekonomin är för oss just nu när vi inte vet vad som ska hända. Golvet klarar vi oss utan. Men däremot vill vi VERKLIGEN snart ha glaset som ska vara över diskbänken, för får vi bara dit det så kan vi sätta tillbaka blandaren och spisen och använda köket helt som normalt. Det skulle ta ca 2 veckor att få glaset och det hade det gått i torsdags, så vi får väl se.. Haha, vilken rolig kommentar av Tyra!

Zandra: Hur har ångesten varit nu i flytthelgen? Och huvudvärken? Jag har tänkt på er.

Madde: Det blir säkert jättebra med dagis då, bara ni föräldrar är nöjda så blir det nog bra.

Selma är hemma idag, är förkyld och hade feber igår. Jag är lite dålig på att skriva nu märker jag, det är lite mycket med allt.. Jag får iaf lov att jobba 1 månad på mitt jobb om jag vill nu när Andreas ska vara permitterad (eller pappaledig blir det ju i så fall). Men han har även sökt ett par andra jobb så vi får väl se.
  • Xgirl83

Jag får väl ta och lägga ut en bild på 9-månaderskillen också:
    http://www.familjeliv.se/hem/xgirl83/gallery/phpoalskj.jpg

• Xgirl83

(det var hans pappa som klätt honom, hehe)

• Xgirl83

Så ser alltså en bebis ut som INTE har tillstymmelse till kalufs.

Nu är jag inne på att plugga till hösten... är så konstig arbetsplats jag jobbar på, blev påmind om det nu med kontakten med chefen. Inget har ändrats. Men vet inte alls vad jag skulle plugga till som jag dessutom kan få jobb som i denna lilla stan.

Barbamamma: Oj, ni måste ha ett stort hus eller? Vilken tur att du fick med mobilen, usch för att bli stående där! Och vilken tur att du kunde bli hämtad och Alexandra kunde komma till läkaren.

• Xgirl83
    Ain: Uuäh, springmask låter inget trevligt! Ja de är lika varandra, alla säger det.

Zandra: Skönt att flytten är avklarad ändå. Jag vet inte exakt vad det kan kosta att tappa bort en nyckel, får för mig att de har tagit 500:- eller nåt här, men vissa kanske inte ens tar något alls. Jag har förresten funderat på hur det blev med Dans sterilisering?

Pilea: Trist att inte bli av med grejerna! Jobbigt att behöva behålla grejerna för att de skulle gå på bio.

Jag är så jäkla nojig nu. Har väntat på min mens några dagar, om jag har samma cykel som innan denna graviditeten så borde jag fått mens nån gång tors-tis (alltså allra senast igår) och jag går bara med en molande mensvärk som kommer och går så som tidigare gånger då jag varit gravid. :-/ Äsch, den kommer nog, den kan säkert vara oregelbunden och konstig nu i början och dessutom är det en del stress nu med allt som säkert kan försena den. Men jag brukar aldrig ha det så här med mensvärken så självklart tänker man det värsta.
  • Xgirl83
    Zandra: Bra att ni hittade en TV förresten. Har ni hittat någon ny åt er själva? Ja jag har suttit och letat runt en hel del, de har ju väldigt bra info på AMS om yrken där. Jag får fundera... Förskollärare är det enda jag kommit på hittills. Sen funderade jag på logoped en stund men insåg att det nog inte finns så många här i stan och det kanske inte görs särskilt mycket nyanställningar. Och en fanns den inte på distans heller och då är det ju kört.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)