Inlägg från: 7 michelingodingar |Visa alla inlägg
  • 7 michelingodingar

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

madde:ja hade han varit nyfödd så ok då har dom ju svårt med dygnsrytm men nu när han snart är 5 månader nää det gillades inte av mamma så här vände vi på dygnet illa kvickt nu sover han oftast bra men en o annan natt så faler han tillbaka o vill vara vaken!!

haha jaaa du hon satte sig fast i en kärra som är till deras trehjulingar, kärran är liksom lite v-formad med ett stag över och där hade hon fått in huvudet men inte ut det så hon låg med huvudet i kärran-staget tvärs över halsen och kroppen utanför o personalen hade försökt med allt för o få loss henne men hon satt tvärfast så brandkåren fick rycka ut och klippa sönder staget för o få loss henne och det vart väl en mindre trevlig upplevelse för henne men jag är inte förvånad för den fröken hittar på en massa o det hon inte lyckas med ska man inte lyckas med

elevvårdskonferans är att man samlas(hans lärare,rektor,kurator m.m) och pratar igenom hans skolsituation eftersom han har svår adhd/damp så har han väldigt mycket problem och han hänger inte med alls, är inte godkänd i något ämne och trots att han får massor av extra hjälp så klarar han det inte så nu är det dags för en ny disskussion om hur vi ska gå till väga under 8:an som han börjat nu då!!

vad skönt att julius sover så bra på vällingen!! och krya på sig till honom inte kul när dom små är sjuka

• 7 michelingodingar

pust nu har man röjt av köket,vikt ihop en maskin med ren tvätt,lagt in freyas kläder i hennes lådor,röjjt upp på golven från leksaker o skor,kört igång en ny maskin med tvätt, fotat äldsta sonens kläder och lagt ut på tradera nu är det "bara" 3 fulla kassar till med kläder som ska fotas o läggas ut kanske man skulle försöka få i sig lite sen lunch nu då men var ju tvungen o ta vägen förbi här inne förstTungan ute

am zandra: jag vet ärligt talat inte vad som händer om han inte är godkänd eller joo han lär ju inte komma in på nån skola i utbilda sig till nått då men vi har ju tjatat o tragglat om detta i flera år och ifrågasatt om det inte vore bättre att han antingen fick gå om en klass eller börja särskolan men jaaa du vet ju hur dom motarbetat oss!! och det var så skönt o höra från självaste rektorn då han gick i 7 an nu att det faktiskt hänger på lärarna o skolan att han blir godkänd att det är DERAS sak o se till att han fixar det och om vi som föräldrar sen vill hjälpa till så är ju det bara ett plus i kanten men det ligger alltså på skolans ansvar och det känns bara såååå skönt för ofta tar man ju åt sig en massa som förälder och tror att det är ens fel att det blir så här!!

xgirl:ja i början var det jättekämpigt med sonen abbe kallas han ju för o heter albert då visste vi liksom ingenting om han ens hade syn på sitt friska öga går ni in o kikar på kort hos mig så kan ni se att ögat ser konstigt ut det är litet som en dockas!! men om du såg honom nu så skulle du knappast tro att han såg så illa som han gör för han klarar allt som vilket annat barn som helst och han har ju glasögon som äntligen är rätt styrka på och nu har han näst intill perfekt syn på det seende ögat med hjälp av dom
    ja man känner sig så otillräcklig och resan med honom som har adhd/damp har varit lååång och man har arbetat i uppförsbacke hela hans liv i princip "drar ett djupt andetag" men sen han började högstadiet så har det tagit en helt ny vändning och allt ligger inte på oss längre utan denna skola tar verkligen tag i saker o ting!!

ja freya är en tuff liten dam en annan hade ju haft fullständig panik men hon var lugn visserligen ledsen men ändå lugn!!

spännande med tatuering min man har en sån tribal på sin överarm o han sa att det kändes ju lite o göra den

höstskor så kommer mina anv såna där typ basketkängor och gympaskor med grövre sula på!!

pilea:stackars max så ont det måste gjort med sprutan ska du börja ge mat eller ersättning som extra nu då? han är då en liten skrutt
    ja det blir nog hallongrädde och ploppfluff på tårtan mmmm låter gott så jag skulle vilja göra den nuTungan ute

• 7 michelingodingar
    Pilea skrev 2010-09-09 13:18:07 följande:
    Oj, du har legat i du!

Tänkte testa med ersättning till natten o se om han sover bättre o så börja med lite smakisar också vid sidan av. Jag menar, det tar ju ändå ett tag innan han kommer upp i fulla portioner.
    Hoppas det funkar med flaska bara, har ju aldrig testat det.
    haha ja o ändå finns det hur mycket som helst till o göra tog en vända förbi återvinningsstationen nu när jag hämta abbe o freya på dagis o lämnade kartonger,plast och 4 påsar med kläder!!

får hoppas han tar flaskan på en gång nu då så han kan öka lite mer i vikt!!
    suck ja detta med maten jag har inte gett agathon på ett tag nu är så bekvämt med flaskan ju

nääeee dags o kolla vad man ska göra till middag,hatar o laga mat bläää tror det får bli stekt potatis och hemmagjorda köttbullar eller om jag ska vara lat o be nån av tjejjerna springa bort o köpa korv och ha det till potatisen o stekt ägg oxå......
  • 7 michelingodingar
    Kia82 skrev 2010-09-09 15:58:15 följande:
    Här hakar jag gärna på! Jag är en 28-årig tjej bosatt i skåne med man och tre barn födda -05, -07 och -09. Ska försöka oss på ett fjärde syskon nu då jag har äl i helgen.
    Bor i radhus med trädgård och gillar det mesta här i livet (förutom att städa, trots att det är skönt när det väl är gjort .) Ja, det var lite om mig...
    välkommen
    håller tummarna att det tar sig nu då
  • 7 michelingodingar

madde:ja hemmagjorda är godast men när latheten sätter n o det ska gå fort så duger dom oxå

så din grabb är med född för tidigt, har 3 grabbar som är födda för tidigt en i v 36+5, en i v 36+2 och så agathon är född i v 35+5

hehe jaa jag ska testa det som ALLA pratar om FLUFF det är grädde och sen tar man sitt favvogodis och smälter på låg temp ställer in i kylen minst 6 timmar och sen tar man t det och vispar upp det med elvisp så det blir just fluff ¨så jag ska ha ett lager med ploppfluff och sen hallongrädde på ett lager spackla tårtan med grädde och sen marsipan över stod i affären nu o såg Geisha choklad som jag tycker om och tänkte om jag skulle ta den men äsch ja nu blir det plopp!!

banta äsch i ett annat liv jag skulle eg oxå behöva gå ner men jag äter det jag vill och så har jag börjat träna zumba 1-2 ggr i veckan iställetTungan ute blir bara så deprimerad av o försöka gå ner i vikt och hur som så mår jag mycket bättre av o ha "lite" hull än o vad smal som jag en gång varit!!

pilea:många tycker ju att semper gör så dom får ont i magen och att nan är skonsammare på det sättet,jag har testat nan en gång och alwin spydde ju kaskader av den så vi har alltid kört semper till våra tycker den är lite tjockare i konsistensen oxå.
    napp så köp hem både 1 och 2 och så testa dig fram!!

am zandra:blåser iväg massor av energi har eg inte det jag heller men nu var jag tvungen o ta ett ryck här dessvärre ser det ju likadant ut igenSkrikandes
    jo jag gör ett lager med ploppfluff det är 3 dl grädde och 180 gr plopp(du kan eg ta vilket godis som helst bara det att segt godis tar längre tid o smälta kexchoklad är något som inte går o smälta dock) sen häller man det i en kastrull o så på spisen på 2-3 det får inte koka utan ska bara smälta och sen in i kylen minst 6 timmar vispa sen upp det med elvisp och bred på ena lagret på tårtan sen ska jag ha hallongrädde på andra laget och sen så spackla då med grädde och klä den med marsipan!! goggla på fluff så kan du få fram hur mycket som helst!!
    syrran gjorde i helgen en tårta på after eightfluff och nån päronsörja o den hade varit supergod om inte det var bitar av päron i, sen gjorde hon en med dubbelnougat och jordgubbsmousse som var såå god men av nån konstig anledning så smakade det banan

ja så där kände ju vi med fredde oxå och det kändes som att allt bara var vårt fel och att vi inte gjorde tillräckligt så när rektorn sa detta så kändes det otroligt skönt o veta att det faktiskt inte alls bara hänger på oss utan faktiskt på andra oxå att han ska klara skolan m.m!! så tänk på det när ni känner att det är ert fel att det är inte det och det hänger på omgivningen oxå att han ska klara saker o ting
    så dan slutade med sin medicin hoppas ni kan få det o funka bra utan iaf!!

så du ska svika mig nu när jag köpte en herqulesvagn har aldrig provat o sälja något här på Fl men jag är med i en grupp på fejjan där som säljer barnkläder,möbler ja allt du kan tänka dig hojta till om du vill ha en länk dit!!

• 7 michelingodingar

är alltid lika kul o kolla in i tråden o se att det är lite fart

herregud vilken mamma jag måste vara jag har varit så inställd på att på söndag är det den 10 sept och att det är då våran son abbe fyller 4 år men vet ni det är ju faktiskt IDAG så igår kväll kom filippa ner o sa mamma i morgon fyller abbe år PAAAAANNNNIIIIIIK jag som inte hade köpt något åt honom utan tänkte åka o göra det på lördag så jag fick åka iväg till konsum här vid 20 igår kväll o köpa lite smått tur dom har lite leksaker och filmer iaf!!
    så idag fick han öppna paket vid frukosten o han fick 2 filmer med nicke nyfiken och mumintrollen, en bil som nänder sig när den kör emot en vägg samt vita papper och nya kritor som jag aldrig sett förut, gelkritor men dom satt som i en penna kanonbra tänkte jag då bryter han inte av dom men HAHA det lyckades visst o bryta av dom om man skuvade upp dom tillräckligt ja herregud han blev glad iaf men mitt samvete huuu det sugerObestämd
    har gjort ploppfluff här nu så det ska svalna o sen ställas in i kylen luktar som oboy med kolaTungan ute

am zandra:jo men dumlefluff tror jag faktiskt att du pratat om!!!!
    dumma fröken försök o dra öronen åt er och ta inte åt er så mycket!!
    skönt att du fick din man tillbaka så var ju fredde i början av sin medicinering han vart liksom tyst,tillbakadragen mer el mindre apatisk blek och glåmig rasade i vikt, skrattade eller log aldrig så han fick ju sluta med medicinen göra uppehåll o testa en annan som inte alls funka så utan några månader o sen tillbaka på concerta igen o denna gång funkade det!!

kan tänka mig att det inte är kul o gå i massa snö med dom hjulen,är så glad att våran har 4 rejäla hjul!!!!

haha så där kände jag mig igår kväll som kalle anka på julafton o samtidigt som fågelskrället som skulle vara överallt samtidigt

Glittrax:haha ja jag skulle säkert kunnat testa o smälta kexchoklad men läste på flera ställen att det är något som INTE smälter så då låter jag bli o testa ens
    hehe jaa du freya kommer säkert o göra fler dumma saker det var inte första gången som hon hittat på nått sånt men det kunde ju slutat så illa
    jaa du vi har fått kritik för alla namn utom just alwin saker som det kan ni ju inte döpa barnet till herregud vilka hemska namn o hur kan man välja ett sånt namn nu med agathon så fick ena svägerskan för sig att dom skulle kalla agathon för felix(det namnet hade jag eg velat ha men nu fick han det i andra namn istället) men när hon insåg att vi inte skulle ändra namnet så gav hon sig!!

haha nä har inte sett det programmet men kan tänka mig vad det handlar om

fyy vad jobbigt med ditt illamående,du kan inte testa postafen? prata med din bm annars!! har du testat o äta en skorpa eller kex o så INNAN du kliver upp ur sängen?

madde:jobbigt att du är ensam o får ta hans gnälltid på kvällen agathon är likadan och ibland får jag ta det själv men oftast är maken hemma o tar det medans jag tar dom andra barnen är skönt o få den avlastningen för det är jobbigt när dom är så griniga

ain:haha nä inte bra för vikten men ack så gottTungan ute
    tråkigt att det är så många på zumban,här är det likadant och nu har dom ett så idiotiskt system så man smäller av, man kan antingen betala 50 kr/gång(dom har det 2 ggr/vecka) eller så kan man tecka ett terminskort på 450 kr då är det 16 gånger MEN du är inte garanterad plats på zumban utan man får ringa dagen innan samt samma dag som passen är och anmäla sig o är man då lite sent ute så får man inte plats men man kan få stå på en reservplats lista så dom ringer upp om dom får nån som ger återbud!! så man betalar alltså men är inte säkert att du får vara med  
    jag älskar det är såååå kul o zumba laddade hem deras basicvideo i somras men inte tusan vart det att man gjord edet hemma jag måste nog gå dit för att det ska bli av!! började ju i våras o även om jag inte gick ner i vikt av det så minskade jag aif märktes jätteväl o kläderna satt jättelöst innan det blev sommaruppehåll men jaa sen var man ju ledig 7 veckor o hmm kläderna sitter lite tajt igen

visst kan ni ta med grejjer till marängswiss(nån mer än jag som tänkt att alla stavar ordet olika ) tycker inte din sambo om det så kan han ju va utan eller kanske bara ta lite glass

har oxå sett olika auktioner med pop som slutar på en ytterst liten summa o funderat på vad som är fel på plaggen även om inget syns,kan det ha med o göra att det är äldre kläder???!!!!

xgirl:men är det en jättestor tatuering då?? tråkigt att det inte blev klar och att han sen får vänta en hel månad på o fortsätta maken har ju en på överarmen o den tog väl ca 2-3 timmar o göra o sen året efter så fick han fylla i mer färg!! 

am zandra men vad jobbigt med dina bihålor krya på dig!!

här hade agathon vakennatt igen men nu är han genomförkyld så inte konstigt om han har svårt o sova!!

just ja ang skor igen, jag köpte nya gummistövlar till abbe nu i veckan fodrade med nått nytt material som jag aldrig hört eller sett innan våtdräktsmaterial skulle visst vara jättebra så dom funkar nog lite i höstrusket med för abbes del nu!! såg ut som en stövel o inte en gummistövel!!

• 7 michelingodingar

madde ja jisses hur kan man missa en sån sak men det löste sig ju iaf o han var mer än nöjd
    tyvärr så ska vi ju inte äta tårtan idag utan i morgon ska vi ha kalaset så då ska vi käka tårtan ska ha hallongrädde på ett lager o ploppfluff på det andra o så spackla med grädde och sen på med marsipanlock han får lite fredagsmys i kväll istället för tårta

hehe ja det där känner jag igen,innan jag blev gravid med första barnet så åt jag i stprt sett aldrig godis på sin höjd en gång i månaden,var smal och vägde 57 kg till mina 160 cm, sen blev jag gravid och öste upp nästan 30 kg i vikt trots att jag inte åt godis o sånt under graviditeten men efteråt ghaaa åt massor av sött och bakelser osv som en kompis hade med sig och sen kunde jag inte låta bli godis utan blev som ett beroende o suck ja nu väger jag 40 kg mer men visst får man något fint utav graviditeten så dom där extra kg gör inte så mycket

• 7 michelingodingar

am zandra:fredde har inga minnesgrejjer alls men skulle MYCET väl behöva!! vi får påminna o påminna hela tiden i skolan hade han extra schema t ex i bänken i sitt skåp i sin ficka osv framme på tavlan satt bilder om vad som skulle ske under dagen och vart efter det betades av så plockades bilderna ner osv hemma hade vi sk teachschema förut o vissa dagar funkade det o vissa dagar funkade det inte alls som TUR ÄR så kan han klockan iaf men han har ingen tidsuppfattning så 5 min kan likaväl vara en timme för honom!! likaså så kan man inte säga kanske till honom utan det är ett rakt JA eller NEJ som gäller och det är fortf folk som inte fattar det i omgivningen utan säger kanske till honom o det tar han direkt som ett JA

hoppas du fick tygerna idag!!

haha jooo det är ju några o ha koll på men jag hade ju inte glömt att det var den 10:onde han fyllde iaf bara det att dagen inte stämde

pilea:jaa visst jag var ju helt inställd på att det var den 10 på söndag o du fyller ju då oxå fast det gjorde du ju inte du fyller ju den 12 o han den 10 bara det att jag fick det till söndag då var det den 10:ondeTyst  

• 7 michelingodingar

madde men han äter ju gröt,fruktpure o ersättning iaf det kommer ska du se i början är nog dom flesta barnen svåra till o få o äta mat!! abbe är ett riktigt matvägrande barn o han började vid 3,5 månads ålder när jag ammade honom han vägrade amma,han vägrade ersättning,han vägrade pure även fruktpure och vi åkte in o ut med honom för han gick ju ner i vikt osv han såg ut som ett barn från ett u-land med uppsvälld mage,stort huvud och liten gänglig kropp där man kunde spela trumma på revbenen som stack ut så jag säger som så får du i honom gröt o ersättning så klarar dom sig på det hur bra som helst!!

sitta vid 6 månaders ålder ÄR tidigt vi har haft en av våra som suttit så tidigt o det är filippa hon satt själv vid 5 mån ålder o satte sig även helt själv upp men sen var hon tidig med allt och sprang vid 10 mån ålder men det är tidigt och det vanligaste är nog mer runt 7-8 månader. enda gången dom sagt att man får justera åldern är på agathon nu som är född i v 35+5 honom får vi justera på en månad så även om han nu är 5 månader så kan inte han det en 5 mån kan och han kan inte ens sitta så som julius gör han har ingen styrsel i kroppen alls lyfter sig inte från golvet när han ligger på mage osv han spjärnar inte emot med benen om man försöker ställa honom upp utan han är nog mer som en 3 månader bebis i sin utveckling!!
    sen är alla barn olika, vissa är tidiga och vissa är sena även mycket sena men dom lär sig till slut

xgirl:det låter som det kommer bli en jättefin tatuering till slut

pilea:gu vad kul sånt är

nääeee dags för mat då här ska vi käka pressad potatis med torsk i kräftoströraTungan ute

• 7 michelingodingar

pilea:ja dom verkar vara det men ja det skiljer ju bara en dag grattis på hans 5 mån dag
    usch ja vissa dagar då sitter man här lite väl mycket men jaja jag är ingen lekmamma tyvärr så sitter jag inte här ja då röjjer jag i hemmet o barnen hänger på

här har agathon i stort sett sovit heela dagen han var vaken mellan 7.15-8.40 sov sen till 12 tiden vaken till ca 13.30 och har sovit sen dess märks att han inte är riktigt pigg men jag lär väl få en vakennatt av allt sovande idag men har inte hjärta o hålla honom vaken när han inte är pigg!!

am zandra:näää så irriterande sånt är

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)