• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Ain: Nattlampa har hon redan, sen frågar jag henne ibland dagen efter om hon hade drömt något läskigt. Vet inte om hon egentligen greppar ordet "drömma" men hon säger då typ "jag var ledsen igår (i natt)". Härom dagen svarade hon "nej inte läskigt, jag var ledsen", hur man nu ska tolka det. Så svårt att förstå varför hon vaknar sådär. Och som sagt, många nätter kommer hon bara tyst intassande och då vaknar vi ofta inte ens förrän senare (när hon ligger och trängs och har sig).

Grattis till jobbet!! Oj vad nervöst och stressigt samtidigt. Har Benjamin träffat henne innan?
    Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Zandra: Vad jobbigt med dina bihålor! Det låter jobbigt att Linn är så rädd för nya människor, men de har väl sådana perioder tror jag. Så förhoppningsvis går det över. Förresten vill jag berätta att barnens kusin Jack som nu är 8 månader bara hade gått upp 200 g på två månader nu. Tänkte om det kan vara lite lugnande att det inte bara är Linn som inte gått upp i vikt.   I natt var en sådan natt då Selma kom tassande och jag vaknade faktiskt för en gångs skull då, men jag var halvt i koma och ska erkänna att jag bara inte orkade kliva upp ur sängen för att gå tillbaka med henne. Andreas vaknade inte. Kanske är det ett liggunderlag vi ska dra fram då.   Det är bara det att hon har alltid sovit hos oss, så jag känner mig lite taskig faktiskt. Men nu trängs hon ju nåt hemskt, speciellt då på Andreas. Men han får faktiskt också anstränga sig lite då, jag är redan vaken med det andra barnet varje natt så jag vill få sova när han sover.

Madde: Oj, är det drop-in på BVC? Det verkar jobbigt, då kan man väl få vänta ett tag? Hoppas kontrollen går bra idag då! Jobbigt att han strulade så igår när han skulle sova.

Ellani: Välkommen hit! Låter som en rätt fullspäckad helg, jag kan förstå att du längtar efter måndagen. Det kan vara jobbigt att ha någon boendes hemma hos sig också.

Idag har jag migrän igen, lite tröttsamt. Arvid har sovit bra i natt, skönt. Men förut så bet han mig igen, han gör gärna det när han inte är så hungrig längre. Grrr...
  • Xgirl83
    Zandra: Vilken jobbig natt och dag ni haft!! Hoppas det blir en bättre natt nu... Jag är som dig och Madde att bebistiden kan vara mysig men det är så mycket roligare när man kan kommunicera med dem och de verkligen kan uppskatta saker som man visar dem eller hittar på med dem. Kul att muffinsen blev så goda trots allt! Vilket bra pris på pulkan! Och helt perfekt att ni fick köpt den när ni skulle få hem paketet. Mitt paket från dem med födelsedagspresenterna var också jättestort, jag fick lägga det över vagnen så att Arvid inte syntes.

Barbamamman: Men vilken trist kommentar av din syster. Ja hon verkar ju avundsjuk eller nåt. Kul att inskolningen går fortsatt bra med Alwin, men oj jag förstår att du frös! Du får köra lager-på-lager med fleece under eller nåt tills du får jackan.

Pilea: Jag blev också överraskad över den snabba leveransen från hikmet. Jag beställde i god tid men det hade jag inte behövt. Men då har man ju god tid på sig att slå in dem och så. Stackars lilla Max som blivit så dålig, jag förstår att ni skippade babyrytmiken.

Glittrax: Spännande att ni fick lyssna på hjärtljuden, förstår att det var en stor lättnad om du oroat dig. Bra att de kollar efter UVI.

Madde: Låter som ni hade en jättehärlig dag ju! Bra att allt såg bra ut på kontrollen. Härligt att du fick gå till en så bra BVC-sköterska, hoppas du kan få gå till henne igen då för det betyder så mycket att ha en bra sådan.

Andreas och Selma är och handlar, en chans att pusta ut med lite te. Både Selma och Arvid har varit vakna i natt. Arvid var knepig och ville inte sova i sin säng, så han fick sova intill mig ett tag. Men när då Selma kom in så var hon så bekymrad över var hon skulle sova, hon ville inte sova bredvid Arvid och han skulle ligga i sin säng osv. Blev lite smått trött på henne och jag sa att om det är så trångt här i sängen så har hon en egen säng hon kan gå och lägga sig i. Men då blev hon ledsen... Sen satt hon vaken och typ skulle leka och ha sig mitt i natten. Så när klockan ringde i morse var jag jättetrött, och insåg att Selma skulle vara ännu tröttare (hon somnade även sent igår kväll), så hon fick stanna hemma från dagis så tog vi sovmorgon och sov alla tre till 8.15. Så det har varit en rätt lugn dag. Fast när Selma vaknade i morse så hade ju Andreas gått till jobbet för länge sedan och hon blev helt hysterisk över att hon inte fått någon kram innan han gick. Hon rusade ner och slängde upp ytterdörren för att se om han inte hunnit åka än. Helt förstörd var hon. Så vi fick ringa till honom så hon fick prata lite med honom på telefonen. Likadant igår morse, då fick hon puss av Andreas när han gick, men sen när han gått ut för att starta bilen så blev hon ledsen över att hon inte fått någon kram av honom så hon rusade ner för trappen och som tur var så kom han in igen så hon kunde få sin kram... Verkligen konstig period hon är i nu.

Arvid sitter i mitt knä och försöker bajsa, han har problem med det igen och har inte bajsat sedan i söndags. Så jag vet inte om vi måste skippa vällingen igen. Men det är så skönt att Andreas kan natta Arvid också ju, men då får vi väl testa om hans mage fungerar på ersättning då (han får ju blandat nu, svårt att veta vad som är boven, men det är Lemolac han får och det ska väl vara bäst för magen?)
  • Xgirl83
    Madde: Skrev lite till Zandra som även var menat till dig, det här med att ta vara på bebistiden.
  • Xgirl83

Usch vad Arvid har kämpat med sin mage nu ikväll. Han var verkligen jätteledsen ett tag. Kom ut lite i alla fall. Ja vi har alltid olja i vällingen, har dock inte provat messmör nu men det får väl bli nästa steg. Hur mycket ska man ta? Ja man vet ju inte om det är ersättningen eller vällingen egentligen, så vi får väl antingen prova bara ersättning eller bara välling. För jag vill helst att Andreas ska kunna natta honom också, annars blir det sådär att han vill somna vid mitt bröst, plus att jag får amma Arvid samtidigt som jag nattar Selma de kvällarna jag ska natta henne. Nu kan jag koncentrera mig på bara ett barn. Tror det får bli bara välling nu först, för jag tyckte ju att det fungerade första dagarna och då var det ju utpumpad bröstmjölk jag blandade med, inte ersättning. Det verkar ju som att så fort han får annat än bröstmjölk så blir han hård i magen. Även när vi gav katrinplommonpuré efter varje smakis. Vi ska till BVC den 25:e så jag ska rådfråga då.

Madde: Knepigt att han är sådär gnällig hemma bara! Kanske han t ex har ont av tänderna och när ni är ute så blir han distraherad och glömmer av det för en stund? Nej jag vet faktiskt inte, konstigt! Men de har ju sina utvecklingsfaser och vid 8 månader är det ju väldigt mycket som börjar hända då de brukar komma in i separationsfasen då de inser att de är en egen person och att mamma och pappa kan gå ifrån dem.

Zandra: Vilken perfekt tajming att ni ska träffa logopeden imorgon! Vad jobbigt att Noah rivit en flicka och att han är sådär "tuff". Selma har ju bitits och nypits på dagis och man undrar varför. Jobbigt att han är sån ibland. Jag tror som du att de är inne i en känslig period. Minsta motgång kan bli katastrofal ibland.

Barbamamman: Haha, att STÅ och sova tar nog priset!! Ja då förstår jag att du frös om du inte ens har en tjock tröja att ta på dig under, brr vad du måste ha frusit! Har du beställt jackan? Hoppas du får gjort lite läxa nu då.

• Xgirl83
    Zandra: Ja den där hyresvärden, vilken vidrig människa han verkar vara, fy tusan alltså! Så härligt att det inte var så farligt med Noahs tal ändå, och att ni fått redskap till att kunna träna. Det kan ju hända att det är just om barnen ligger efter med talet som man ska förenkla, jag vet inte. Man tror ju att man INTE ska förenkla, som sagt. Kul att Linn kryper baklänges!! Hon ska väl då alltid vara tvärtemot. Usch om du får utmattningsdepression nu, det låter så otroligt kämpigt för er hela tiden. Det är ju verkligen inte normalt att sova så mycket och ändå vara trött. Men kanske kan läkaren komma fram till något också..

Barbamamman: Mysigt att din man kom hem igår, ja det gör susen att få vara ifrån varandra lite! Så dåligt av Ellos att det inte blir expresslev. när ni betalat extra för det. Det hände mig också en gång fast det var bara en vara tror jag som inte kunde gå med express. Men jag tycker det är bra dåligt, du borde kolla upp det. Man brukar ju få mail när det har packats dessutom så har du inte ens fått det så är ju nåt lite fel. Grattis igen till Alwin, har han haft en mysig dag? Maximal otur att han fick magsjuka då ju. Vad trist att du känner som att Agathon inte kan så mycket än. Hoppas det snart vänder! Har BVC sagt något?

Ain: Oj oj, fy vilken helg!! Jag tycker synd om dig faktiskt. Skönt att maken är hemma så att du får avlastning nu, Jag tycker bara du ska ta det riktigt lugnt. Kul att Benjamin kryper och börjar resa sig, jätteduktig kille ju!

Glittrax: Skumt att Nova blev mer hård i magen av fullkornsvälling, det brukar ju vara tvärtom som du säger. Svårt med din sjukskrivning, men då kanske du behöver vara 100% sjukskriven då.. Annars tror jag din arbetsgivare är skyldig att ordna det så att du kan jobba kortare pass istället men är inte säker där. Haha, trevlig hyresvärd som ville kunna gå in till din bror.

Madde: Kul att ni har så mycket roliga saker att göra! Jaså så Julius blev också hård i magen av fullkornsvällingen? Jag har googlat lite på hård mage på bebis och på nåt ställe läste jag att man skulle undvika att ge så mycket välling och gröt då, och på ett annat ställe stod det att man ska se till att ge mycket av sådana produkter. Rörigt eller! Jobbigt att separationsfasen börjat nu!

Suck, Selma har varit supertrotsig idag, nästan så man inte känner igen henne. Hon riktigt gör saker med fan i bilcken, såna saker som hon vet väldigt väl att hon inte får göra! Och när vi sagt till henne så har hon bara gjort det ännu mer eller gjort något annat hon vet att hon inte får göra. Sen har hon härjat två nätter i rad nu, vaknat och skrikit, sagt att hon inte vill gå och lägga sig osv, helt hysterisk. Men nu har vi inte gått in till henne så förhoppningsvis kan detta sluta snart. Och jag har blivit förkyld, har jätteont i halsen nu men annars är det inte så farligt som tur är.
  • Xgirl83
    Zandra: Men så roligt att ni redan ska kolla på ny lägenhet, känns ju lite konstigt på nåt sätt när man bor i en stad där det är flera års bostadskö. Nästan 90 kvm lät ju jättestort och härligt!

Barbamamman: Så skönt att overallerna kom så du slapp strula med det, och att de passade så bra. Jobbigt att ni ska behöva köpa ny spis nu. Alla dessa kostnader när man bor i hus! Vår duschkabin har varit dålig ända sedan vi flyttade in i huset men i det sista så har den typ börjat ramla isär, och imorgon levereras äntligen vår nya duschkabin efter försening. Härligt att inskolningen går så bra!

Pilea: Vårt kök har kvar luckorna sedan huset byggdes -57, så jag förstår dig. Är väl dock mer 70-talsstuk på köket nu. Vilken himla tur att Max inte satt där!! Men det lät ju lagom ont att få den på armen. Jag tycker mig se take away-menyerna i skåpet?

Madde: Hoppas det blev trevligt hos din pappa och ev. familjecentret idag då.

Ain: Glömde säga sist, vilken tur att du tipsade mig om att det kanske inte är bara katrinplommon i de burkarna man köper. Jag kollade och det visade sig bara vara 49%! Så jag ska ta och göra egen så fort vi fått köpt katrinplommon. Hoppas jobbet gick bra idag. Så jobbigt för stackars Benjamin som blivit så dålig. Hade det gått bra med honom ändå?

Mamma passade barnen idag när vi var på föräldramöte. När vi kom in genom dörren här hemma så kände vi hur det luktade bränt. Mamma sa att hon också precis börjat känna det, och då upptäckte vi att läslampan i vardagsrummet låg tänd mot soffan, och det pyrde! Selma hade lagt den så, hon grejar tyvärr med den ibland och tänder den. Mamma satt i soffan men fattade ändå inte var lukten kom ifrån (lampan låg mot soffan där man inte såg den så väl), så det var verkligen tur att vi kom in genom dörren just då. Då kom vi ändå hem tidigare än tänkt också.

Arvid har varit helknepig när han ska sova idag, bara skrikit, så han fick faktiskt somna i min famn ikväll. Han låg först och skrek i min famn och det är ju inte riktigt likt honom. Men så satt han och verkligen försökte bajsa tidigare idag, jag blev förvånad när inget hade kommit. Så det kan ju vara därför.
  • Xgirl83

Förresten, mitt livs första föräldramöte idag, väldigt stor idé. Här var punkterna:
    1. Kom ihåg att namnmärka kläderna.
    2. Skicka inte tillbaka barnen till dagis för tidigt när de varit sjuka.
    3. Luciafest blir 9 dec.

Och mellan alla punkter var det, som Andreas uttryckte det, "Vilket jäkla kackel!!" Men det är väldigt trevlig stämning mellan alla så det var trevligt på det viset. Synd bara att man själv är så blyg så man bara sitter tyst i sådana sammanhang med så mycket folk...

• Xgirl83
    Barbamamman: Så skönt att BVC-sköterskan inte var orolig, det är ju säkert som det ska allting! Det är ju så himla individuellt med utvecklingen! Stackare som fick sprutor. Konstigt att inte Freya ville gå till dagis idag, ja man kan ju fundera på varför det plötsligt blir så? Jobbigt. Skönt att syskonfotot verkade bli bra till slut.

Zandra: Jo blyg har jag väl varit sedan tonåren men det är nog lite värre nu. Men det är just i sådana större grupper så gillar jag inte att prata alls. Sen är man väl inte van vid allt sånt här som rör dagis och så, man känner sig lite bortkommen. Ja resten av det du skrev har jag ju redan kommenterat. Men vad synd att du inte kan få läkaren som fast läkare! Hur länge kan du ha henne då? Jag är nog lite trög för jag vet inte vad en ST-läkare är. Stafettläkare? Jaha, jag trodde ni hade lite mindre lägenhet än så nu. Ja jag hade också verkligen velat ha badkar, men det finns absolut ingen plats till det. Japp, vår ena duschdörr är lös så det är bara en tidsfråga innan nån får den i huvudet.

Madde: Det låter ju som bra föräldramöten ni har! Jag har förresten varit inne i ditt galleri och kollat på Julius - vilken söt kille du har! Jättegullig.

Pilea: Jag förstår att du vill ta bort tallen, det blir ju så barrigt! Men vad dyrt det var då. Hoppas ni kan få ett bättre pris.

Glittrax: Det är säkert normalt ska du se! Det verkar vara många som blir flyttade en hel del på RUL, så som barbamamman t ex. Men trist att vara kortare gången..

Selma tackar för grattis. Vi har haft en lugn och lagom dag. På eftermiddagen kom min pappa och mina två bästa vänner och åt våfflor och firade Selma. Jag har väl tyvärr fått lite mjölkstockning igen, har haft ont i ena bröstet ett par dagar och idag fick jag "den" huvudvärken. Precis när gästerna kom på eftermiddagen så fick jag SÅ himla ont i huvudet, men det släppte med en huvudvärkstablett och sedan dess har jag knappt ont. Selma tyckte nog om dagen, fast hon gillade nog ballongerna lika mycket som presenterna. Hon gillade tågloket tror jag, men ritgrejen var inte riktigt så uppskattad som jag hade trott. Hon gillade målarböckerna och pennorna dock. Sen fick hon ett Hello Kitty "golvpussel" med jättestora bitar av mina kompisar, det gillade hon tror jag! Mest gillade hon nog setet med pärlor för att göra halsband. Men det har ju varit fullt upp hela kvällen så hon har inte direkt hunnit leka med några leksaker än, vi får väl se vad hon tycker imorgon.

Arvid har varit så ledsen idag, jag tycker så synd om honom. Han som annars är världens nöjdaste kille. Han har försökt bajsa idag med.. Jag är så villrådig vad man ska göra... Försöka få det att fungera med att ge välling och massor av katrinplommon, magmassage osv, eller sluta med vällingen illa kvickt och hålla sig till bröstmjölk..  Men snart är han ju 6 månader och då behöver de ju börja så smått med annat. Idag var jag i alla fall och köpte katrinplommon och han fick en ganska stor portion, samt även katrinplommonjuice att dricka till. Nu ska det ut!
  • Xgirl83
    Zandra: Men gumman, hur mår du? Du behöver inte svara, men du ska veta att jag tänker på dig!

Pilea: Åh fy för magsjuka! Men det verkar ju lindrigt än så länge, hoppas det inte blir värre och att ni slipper det.

Madde: Men det är säkert inte "utan anledning" som han gnäller utan det kan säkert vara någon utvecklingsfas, att det är mycket som händer nu och så.

Barbamamman: Förstår att det kändes konstigt idag att bara ha Agathon hemma! Skönt om du kanske kan komma ikapp med lite läxläsning då.

Idag har Arvid i omgångar faktiskt fått ut lite bajs. Var kanske katrinplommonen som gjorde susen! Men han har gråtit och krystat varje gång, nästan så man känt som att man hjälpt honom att föda fram barn. Nej usch, det är jobbigt faktiskt. Han är inte alls nöjd, börjar skrika rätt som det är hela tiden. Men nu blir det säkert bättre när det kommer ut. Jag tror vi skippar allt som inte är bröstmjölk nu faktiskt, åtminstone tills vi varit på BVC nästa gång. Messmör glömde jag faktiskt helt bort igår när jag var i affären och köpte katrinplommon. Ska testa det om det inte blir bättre nu, men det verkar som sagt som att katrinplommonen hjälpte. Men idag har jag knappt fått i honom något sånt, han bara grimaserar och spottar ut det trots att han åt massor igår och alltid har gillat det. Lactulos har jag också hört att de kan få, men jag blev avrådd från en att inte börja med det "i onödan" för att man kan bli tvungen att alltid fortsätta ge dem det då. Vet inte om det stämmer men självklart kommer jag ge det om vi inte får bukt på magen på annat sätt. Kan hända att BVC-sköterskan skriver ut det nästa vecka, eller så kommer det inte behövas.

Selma ville inte gå till dagis i morse, och nu i eftermiddags fick hon feber, 39,5 grader så hon ligger och sover här nu. Så det var kanske därför hon inte ville gå i morse.

Nej dags att ta tag i disken..
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)