• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

www.lindex.com/se/Category/Category.aspx
    Billigt, det blev varsin windstopper till barnen tills i vår.

Barbamamman: Roligt att det äntligen blev Zumba! Oj, hade moderkortet rasat, men det gick på garantin väl?

Bara jag som skriver idag, jag har inget att göra nu när jag inte är helt bra. Ska ta mig en dusch nu snart i alla fall.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    Hamyes: Ja jag kanske har lite frågor kring depression.. Om man har mycket ångest om kvällarna men oftast inte på dagen, kan det då vara någon form av depp? Jag ser heller inte fram emot saker lika mycket längre och oroar mig för precis allt, allt känns så mörkt ibland, så ibland undrar jag vad det är med mig. Välkommen hit! Jobbigt att du har lidit av depressioner sedan en sådan ung ålder! Inte lätt för en 12-åring, eller ens en vuxen, att hantera ju.

Madde: Skönt att du kan sova hos din bror, är inte lätt att vara ensam i ett sånt läge. Du behöver såklart inte känna några som helst krav att skriva, stor kram till dig!

Zandra: Tack vare dig så fick jag tummen ur att förlänga mitt abonnemang idag, det blev en X10 mini för min del.
    www.tre.se/Privat/Mobiltelefoner/Mobiler/Sony-Ericsson-X10-Mini/
    Velade mellan den och den som du ska få, de verkade rätt lika. Perfekt att Dan fick resan betald ju! Spännande det blir. Men usch, förstår att det kan bli kämpigt själv om Linn är så gnällig just nu. Aj då, har Noah börjat slåss? Jobbigt. Men det är förhoppningsvis en fas bara och han förstår nog snabbt att man inte får göra så.

Barbamamman: Men oj, en unge med koffeinkick vill man ju inte ha direkt!

Pilea: Men oj vad du slocknade igår!! Gulligt av Tyra att du fick lov att sova i hennes säng, hihi. Haha, ja där ser man, jag fick själv användning för spc-flaks nu! Fast får se när jag kan ta mig till apoteket. Gick läkarbesöket bra?

Mjölkstockningen är bättre nu, tror jag. Det gör fortfarande lika ont i bröstet men huvudvärken är nästan borta iaf.
  • Xgirl83

Förresten var det ju VÄLDIGT effektivt med katrinplommon, det räckte med att Andreas bara var och köpte det så bajsade Arvid massor! Sen när han fick äta lite sånt så tyckte han tydligen att det var mumma, likaså potatis & morot som han fick senare som han också slukade alltihop!

• Xgirl83
    Zandra: Ojoj så jobbigt med Linn, och trist att hon då inte vill äta den vanliga maten heller. Fungerar inte bärsele/bärsjal? Eller du kanske inte klarar bära henne så förresten? Du får ha henne i famnen och sätta dig framför nån bra film kanske.

Barbamamman: Men vilken sjukstuga!! Vad jobbigt. Och att Agathon har feber igen, det har han väl haft flera gånger nu?? Är han förkyld också?

Konstigt, jag mådde ju rätt bra på dagen igår, men så fort jag gick och la mig så fick jag världens frossa. Sen idag så mår jag bra förutom ont i bröstet. Men idag fixar jag nog att hämta Selma på dagis. Andreas började senare så han kunde lämna Selma i alla fall. Hoppas jag inte blir sämre nu, men i så fall får jag ringa Andreas eller lösa det på annat sätt.

Jag tycker inte Arvid äter lika mycket längre när jag ammar honom, kanske är det därför jag fått mjölkstockning? Många gånger nu så äter han bara lite på ett bröst. Sen är han så lättdistraherad också.

Puh, jag blev rent stressad i morse när jag såg Andreas försöka få iväg Selma till dagis i tid. Eftersom han normalt åker hemifrån vid kl 7 så är det alltid jag som gör det annars. Han har med andra ord inte lärt sig än hur mycket planering och marginaler som krävs. Andreas såg smått svettig ut kl 8.55 när hon inte skulle ha de trosorna, inte ville gå till dagis, hon ville ha sin filt osv osv. Sen fick jag stoppa dem i dörren för då hade han glömt ta på Selma kjolen så hon hade bara strumpbyxor.
  • Xgirl83
    Zandra: Vad kul att det ändå verkar positivt! Vad nyfiken jag blir på vad Dan säger sen! Nej jag tror inte det är svamp eller nåt sånt, han verkar inte missnöjd vid bröstet utan bara inte intresserad av att äta lika mycket. Fast ibland äter han ju mycket också förstås.

Pilea: Roligt att du roade tanterna lite. Ja ibland är det svårt att tjäna pengar på Tradera.. Tycker inte Tradera är lika roligt längre, varken som köpare eller säljare.

Barbamamman: Men haha, har Uno tagit på sig DINA trosor?? Säkert att det var ett misstag? Skönt att få lite skolarbete gjort kan jag tänka mig, inte helt lätt med barnen hemma.

Ain: Kul att Markus tog på Miriam Benjamins tröja. Det hade nog Andreas också kunnat göra. För ett tag sedan tog Andreas på Selma en kortärmad typ julklänning och så en långärmad tröja under som absolut inte passade, det såg inte klokt ut! Annars säger jag aldrig nåt men det fick jag faktiskt ändra på.

Jo jag är också alltid stressad när jag ska iväg till dagis och blir alltid några minuter sen iväg. Men när jag såg Andreas så insåg jag ändå att jag har fått in nån viss rutin och det kan ju vara skönt att inse.

Jag hade besök av mina två bästa vänner idag, som jag känt sedan jag var liten. Så mysigt. Efter att de bott på andra ställen så bor nu båda här i stan där jag bor igen.

Nu när barnen somnat ska jag och Andreas se på film.
  • Xgirl83
    Ain: Oj, ja det låter ju jättestressigt med alla hämtningar och lämningar hit och dit!

Barbamamman: Men oj vad intressant att han sover så bra på ena sidan och dåligt på den andra! Kan han känna obehag på något vis att sova på ena sidan pga sin nacke eller så?

Pilea: Härligt med utevistelse och sen pannkakor! Vår dag ser ungefär likadan ut. Vi har varit ute på promenad på förmiddagen med ett litet stopp vid en lekplats. Underbart höstväder även här! Sedan lunch och nu sitter vi och slappar framför TV/dator, Arvid sover fortfarande i vagnen efter promenaden. Här blir det lite pyssel hemma med städning resten av dagen.

Usch, ingen bra dag idag. På dåligt humör och går och stör mig på allt. Men ikväll kommer en av de kompisarna som var här igår, hit och så ska vi spela lite Wii.

Kors i taket, Arvid har sovt längre pass i vagnen två dagar i rad nu. Jag tror han trivs bättre i vagnen nu när det är lite friskare och kyligare luft ute kanske.
  • Xgirl83

Är era barn ute varje dag på dagis förresten? Jag tycker ibland att de stannar inne lite för mycket där Selma går. Jag har inga problem med att de har lugna mysdagar ibland när det är ruskväder, så gör vi ju nån gång ibland även hemma och det kan också behövas. Men nu verkar de t ex inte ha varit ute i förrgår, och inte heller en dag förra veckan, och båda dessa dagarna har det varit helt ok väder. Visserligen mulet men helt vindstilla, riktigt behagligt faktiskt. Det märks direkt om hon inte har varit ute nånting en dag, hon blir helt hyperaktiv. Inte ska man väl vara hyperaktiv efter en dag på dagis tycker jag? Känns ju lite snopet när hon bara är där tre dagar i veckan så är de inne en av de dagarna.

Mycket är bra med Selmas dagis (som är dagbarnvårdare - fd. dagmammor - som håller till i ett hus), men ibland funderar jag på om hon ska få börja på vanlig förskola istället.

• Xgirl83
    Barbamamman: Ja just ja, detta är ju den "dåliga" sidan för honom att ligga på, då är det ju ännu konstigare! Synd att det inte blev något med huset! Låter ju jättemysigt att de lagar mat ute på stormkök på dina barns förskola.

Pilea: Det är ju så härligt när man känner att man både får saker gjort och får tid med barnen. Att göra dem delaktiga inser jag också är så viktigt, och man märker ju hur barnen älskar det och växer med uppgiften. Ändå är det så lätt att göra det själv för att det går fortast så.

Zandra: Vad mysigt med ost och kex. Ja det är ju förstås mycket som ska klaffa fortfarande då, men så roligt att hon i alla fall VILL satsa! Förstår att det är jättespänd väntan nu! Härligt att du fick städat lite, det fick jag med och det är så skönt.

I natt har vi haft något av en strulnatt för en gångs skull! Vet inte hur många gånger Arvid har vaknat i natt. Man har ju blivit bortskämd med att han vaknat 1 eller max 2 ggr per natt nu länge. Men jag tror det är tänder på gång, han har händerna i munnen hela tiden, och började bita mig i handen förut (var något nervös att därefter stoppa in bröstet i munnen på honom...) Och så känns det annorlunda igen när han äter, så som det gjorde även sist gång innan tänderna tittade fram.

Barnens mormor var här redan kl 9 och hämtade Selma för att ta med henne till badhuset. Selma var SÅ laddad!! Sen ska vi andra i familjen komma dit också för en sen lunch. Så vi funderar väl på vad vi ska hitta på.

Det låter ju som att era barn är ute mycket på dagis, eller så det ska vara tycker jag. Selma är ju bara där till kl 14 så om de går ut efter det vet ju inte jag. Men kl 14.15 är det mellanmål och sen verkar många barn hämtas runt kl 15 så om de går ut på eftermiddagen så är det nog inte så många barn som är kvar då. Det är annat än bara utevistelsen som gör att jag tvekar, kanske jag ska nämna. Hade det bara hängt på det hade jag inte brytt mig. Enda haken med att byta förskola för Selma är nog att hon har sin älskade kompis Isabelle där. Det är mest det som gör att vi tvekar. Men nu hittade jag hennes mamma på facebook, då finns ju möjligheter att hålla kontakt ändå så att barnen kan träffas ibland. Sen blir nog ett dagisbyte ändå inte aktuellt förrän Arvid ska skolas in nästa vinter, skulle jag tro.

Nej nu får vi väl passa på att hitta på något innan vi ska gå till min mamma. Och Arvid är knepig här och vill inte gärna ligga själv.
  • Xgirl83

Arvid har ju bara fått upp 2 tänder fortfarande, de andra två som verkade på gång har liksom inte kommit längre. Så det är kanske de som ska upp nu. Får väl se hur denna natten blir.

Fattar inte vad det är med Arvid, han har inte bajsat på 3 dagar igen nu. Han har inte fått nåt annat än katrinplommonpuré och bröstmjölk nu på ett par dagar så man tycker ju att han borde återgå till normala mönstret snart.

Barbamamman: Hoppas du får ihop en massa pengar nu då! Nu i helgen kunde man väl anmäla sig till nåt för att lägga ut 3 auktioner gratis, så som de haft förut också. Roligt att Filippa ser fram emot Ullared så mycket!

Zandra: Tycker synd om dig som måste utesluta så många saker i kosten! Åh vad härligt att komma ut i skogen. Vad spännande det blir på måndag.

Hamyes: Nu har faktiskt ångesten varit något bättre i några dagar, den blev väldigt påtaglig efter den där killen som tog livet av sig på nätet, jag tyckte det var så himla obehagligt. Men när jag har den ångesten så känner jag mig liksom orolig för allt, tänker att jag kommer få cancer osv. Ja det värsta helt enkelt, är väldigt rädd för att dö, även en känsla av ensamhet. Men nu har det som sagt varit bättre, fast jag har som en svag känsla av "meningslöshet", ser inte fram emot små saker i vardagen som jag gjort förr, lite ensam sådär, aldrig 100% glad. Har ofta lite så här, men det har nog varit lite värre sedan Arvid föddes i maj. Så jag funderar på att ta mod till mig och ta upp det på BVC på torsdag. Fast jag kommer ha med mig Selma tyvärr (snart 3 år) men hon förstår nog inte så mycket av det.

Ingen bra kväll, känner mig ensam trots att Andreas sitter här två meter bort. Vi sitter vid varsin dator och han verkar inte alls intresserad av att vi ska hitta på nåt tillsammans. Kul lördagskväll liksom. Så jag youtube:ar lite musikklipp, det är rena terapin ju. Just nu: U2 - With or without you. Känns skönt att "stänga in" sig i sin egen värld vid datorn och lyssna på lite låtar som betyder mycket för en.

• Xgirl83
    Hamyes: Förlåt att jag inte skrev nåt mer till dig än att jag babblade på om mitt. Jag förstod inte först att du fått din diagnos att du är bipolär nu, det måste ju vara skönt att ha fått! Men som du säger ganska skönt att bara ha fått det muntligt. Finns det någon speciell medicin du kan ta mot det?

Barbamamman:
    Men att de ska hålla på sådär! Kul att få höra att ens familj liksom bara är ett besvär?? Och som du säger så har de ju inte ens gjort något som kostar dem pengar de senaste gångerna barnen fyller år. Och det tycker ju jag är helt ok, varför kan de inte fortsätta med det då? Att ta med barnet ut och fiska är väl en jättebra present tycker jag! Det finns ju sånt som är mer värt än dyra prylar eller nöjen som kostar pengar. Konstigt att hon håller på sådär, förstår att du blev ledsen.

Zandra: Men gumman, vad jobbigt att du känner dig utanför projektet. Det var ju inte så det skulle vara, detta skulle ju vara något roligt! Hoppas att det inte fortsätter såhär för då skulle det ju bli jättejobbigt för dig om det hela blev av. Riktigt taskigt av Dan att inte ta Noah i natt, varför gjorde han inte det?? Det är väl lika mycket hans ansvar? Har ni pratat om det? Vet du, även om jag tycker det är hemskt att du mår dåligt så känns det så skönt för mig (missförstå mig inte nu) att höra att någon annan känner precis som jag ofta gör. Det där med att ligga på kvällen och oroa sig för att det ska börja brinna har jag gjort sedan 11-årsåldern. Fast det är för det mesta inte så farligt om jag sover hemma, men på ett nytt ställe eller i perioder då jag mår sämre så kan jag tänka så. Och även annat katastroftänk precis som du säger. Detta är nog något bättre igen nu, men jag känner mig deppig hela tiden. Jag ska försöka att ta upp det på BVC på torsdag.

Jag vet inte om Arvid är förstoppad, han har ju inte verkat må dåligt men visst lite svårare hade hon nog att bajsa idag. För idag har han nämligen bajsat lite, men inte så mycket som han borde med tanke på att det var 4 dagar sedan sist.

Imorgon ska Selma fotograferas på dagis, och hon fick en present av sin farmor idag, en fin tunika/klänning så det passar ju bra att hon kan ha på sig den då.

Andreas upptäckte ikväll att Arvid klarar sitta själv ett par eller några sekunder på lekfilten, så roligt om det börjar komma så sakta nu. Han kanske struntar i krypandet och nöjer sig med att sitta.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)