• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Aha, han är född i mars redan! Ja då förstår jag.

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83

Jag glömde berätta förut... Min mormor hade ramlat troligen onsdag kväll och brutit armen, hon hittades av hemtjänsten på torsdag morgon. Så nu är hon på sjukhus och är lite svår att få kontakt med och så...

• Xgirl83

Usch vad man känner sig som en dålig förälder ibland. Jag har varit SÅ sur och grinig hela helgen! Och nu så skulle Selma städa lite i sitt lekrum innan hon skulle gå och lägga sig och både jag och Andreas försökte få henne att städa men hon bara velade med annat och skulle inte städa. Till slut sa jag att om du inte skyndar dig att städa nu så hinner inte du och pappa läsa bok innan du ska sova för det är så sent nu. Hon ville ju absolut läsa bok men skärpte sig ändå inte så till slut bara Andreas bar henne till badrummet och borstade tänderna på henne och gjorde som vi hotat, la henne direkt i säng utan någon bok. Så nu är hon rätt förbannad här.. Jag VET att det säkert finns jättebra och pedagogiska och positiva sätt att få henne att städa på, men jag orkar inte. Och Andreas är väl mer sån att "hon ska lyda" så han tyckte nog att detta var rätt metod. Jag bara känner att jag har varit en värdelös mamma hela helgen. Det är inte en sån mamma jag vill vara. Det tar så lång tid att jobba upp förtroendet igen. Sen kommer en kompis med bebis hit på besök imorgon så jag skulle behöva röja här för Selma har härjat nåt otroligt här under eftermiddagen. Och så har jag hur mycket tvätt som helst att vika.. Jag och Andreas ska se på film här men känns inte som jag kan njuta av det alls längre.

Zandra: Oj, ska du väva sådant avancerat! Det hade jag nog inte haft tålamod med, hehe. Ojoj att de redan bråkar så om leksakerna! Känns ju rätt långt kvar här kan man säga. Men har hon redan krypit för första gången! Hon är då minsann tidig, och ja det hade nog varit rätt jobbigt om hon började krypa nu.

• Xgirl83
    Madde: Jag förstår att det känns jobbigt, det är ju en stor omställning att plötsligt vara utan sin bebis om dagarna. Jag tycker absolut att du ska låta din sambo göra mer med skötseln av Julius, annars blir det kanske jobbigt för er alla tre. Du kan ju gå hemifrån någon/några timmar då och då t ex. Jag förstår dig helt ang. att han ska sätta i halsen, jag har också blivit jättenojig med det! Även med Selma har jag blivit det, var inte sådan när Selma var bebis.

Glittrax: Men oj, hon låter ju inte riktigt klok! Ja något måste ju vara fel på henne. Vara 36 år och bete sig som en barnunge! Frågan är ju om din bror också är så "hemsk" eller om han blir hjärntvättad av henne...

Barbamamman: Men så skönt att din syster bad om ursäkt! Hennes sambo verkar ju vettig då! Vilken underbar BM som ringde dig!! Trist att svenskaläxan var så svår nu. Ja jag borde väl ta en tur till Ullared, har väl bara 30 mil så det är ju inte SÅ farligt! Men som Ain skrev gäller nog här med, att Andreas hellre skulle dö än åka dit. Lite som Ullared-Kjell typ.

Ain: Haha, skönt att svärmor stryker, det som är såååååå tråkigt! Kan hon komma hit och vika tvätt? Jag har hur mycket som helst som ska vikas. Förstår att det kan bli lite problem med uppfostran, sånt kan ju bli himla jobbigt. Kul att Miriam tyckte om din kollega! Förresten har jag också den boken "Växa - inte lyda" och den verkar jättebra! Men jag började läsa i den precis innan Arvid föddes och sen dess har den tyvärr blivit liggande, men jag planerar att återuppta den inom en snar framtid.

Zandra: Minns tyvärr inte när man kan börja med smörgås, känns som att det var senare men vet tyvärr inte. Men om hon kan hantera det så går det säkert bra nu. Oj oj, Linn slutar aldrig att förvåna verkar det som!! Kul att det var så enkelt att väva, hoppas du kan känna dig avslappnad med att syssla med det också.

Tack vad snälla ni är. Men som idag har mitt vanliga humör varit tillbaka och jag känner mig inte alls som någon dålig mamma. Men typ tors-sönd kände jag mig bara SÅ arg och irriterad på allt. Jag blir sån då och då, och det är inte PMS för jag har inte fått tillbaka mensen än. Fattar inte vad det beror på. Så det var väl att jag var så irriterad och sur mot Selma de dagarna som kändes jobbigast. Men det vi gjorde igår var nog effektivt för oj vad lätt det var att få henne att städa ikväll! Nej jag gillar inte heller att hota med straff, men som Ain säger så är det ju en annan sak med konsekvenser. Jag menade ju faktsikt på riktigt att om hon inte städade klart nån gång så skulle det ju bli alldeles för sent för att läsa bok, för det var ju redan sent vid det laget. Och t ex om vi går hem från dagis och Selma segar jäääääääättemycket så säger jag till slut att hon får sitta i vagnen om hon inte kommer, och det är inte heller menat som ett straff egentligen utan att vissa gånger skulle vi verkligen aldrig komma fram/hem om vi skulle hålla hennes tempo helt när hon går. Andreas är nog mer så att han kan slänga ur sig tomma hot som han inte har tänkt genomföra, men han kommer ju på sig när man säger till honom. Som igår så sa han att om hon inte städade så skulle han hämta en påse och slänga alla saker som låg på golvet...inte så pedagogiskt kanske tycker jag. Men JAG kan ju inte ta ansvar för vad han gör heller.

Arvid var rätt omöjlig här på eftermiddagen och kvällen och skrek så fort vi la ner honom i sängen, och han tänkte då inte sova. Att vagga på sängen hjälpte inte heller. Till slut rotade jag fram en napp och testade, och herre gud, han sög på den som det var det bästa han provat! Så jag la honom i sängen och han låg helt tyst och sög på nappen och somnade efter en stund. Vi försökte ju få honom att ta napp då han var mindre men han spottade bara ut den, så vi hade gett upp. Selma ville heller aldrig ta napp.

Det var trevligt med besök idag! Min vän har en bebis född i juni men trots att han bara var 3 v yngre än Arvid så kändes det som stor skillnad. Han var inte stadig i kroppen alls och hade t ex aldrig suttit uppallad i matstol. Så jag kände att min lille Arvid kanske inte är så sen trots allt. Han är ju trots allt väldigt stadig i kroppen nu, men det kan ju hända mycket på de tre veckor det skiljer mellan våra bebisar.

Jag har inte hört något mer om mormor, jag skulle ringt mamma nu ikväll för hon har hälsat på henne idag efter jobbet (hon ligger på sjukhus i en annan stad), men barnen somnade så sent och jag glömde av det.

Nej oj, vad klockan blev mycket. Blev ingen tvätt vikt idag heller. Och dumma Andreas ställde en godisskål här på bordet så nu har jag käkat upp en hel del av det!
  • Xgirl83

Men fy vad otäckt med flickan!! Hoppas verkligen de hittar henne oskadd. Ja det är ju jättebra att din sambo vill hjälpa till sådär! Sambon har visat sitt intresse för henvärnet men det verkade inte vara någon ordning och blev inte så mycket med det.

Ja jag känner mig bättre faktiskt! Känner mig inte lika deppig längre så jag hoppas det är på väg att bli bättre.

Nej, mot sängen!!

• Xgirl83
    Barbamamman: Ja när jag hade snittats med Selma så ringde barnmorskan hem, hon erbjöd även att vi skulle få komma till förlossningen och gå igenom förlossningen med henne men vi avböjde då vi har så långt att åka och tyckte att det räckte att gå igenom det över telefon och på efterkontrollen med barnmorskan jag hade under graviditeten. Fy, katastrofsnitt kan jag knappt ens föreställa mig, måste vara så hemskt. Jag har ju snittats akut båda gångerna men första gången var allt mer bråttom än andra gången så det var även stor skillnad mellan de två snitten. Usch usch för att gå till tandläkaren!! Men så himla snällt att hon fixade den andra tanden gratis! Blev du bedövad två gånger då? Oj gör det så ont efteråt då?

Zandra: Grattis till Linn idag!! Vad fort det går! Men så himla typiskt att du ska bli dålig nu igen då! Jobbigt med vaccinationer imorgon. Vad är det för någon Noah ska få? Selma har inte fått någon sedan 1½ år tror jag. Ska han på 3-årskontrollen samtidigt då? Ja just det, försäkring måste vi ju ordna till Arvid! *puh* Vad bra om Dan kan få prova en annan medicin. Skönt att du ska få ta nya prover imorgon, känner du dig något bättre?

Madde: Min egen personliga erfarenhet är att man själv som mamma måste backa undan lite och verkligen ge pappan ansvar, för jag tror de lätt känner sig lite osäkra och man själv har ibland lite för lätt för att ta hand om allt. Så man kanske får räcka över bebisen till dem och säga typ "han är hungrig" eller "han behöver bada". Men det bästa är nog om de får vara helt ensamma så att pappan får prova sig fram själv och hitta sin egna metod precis som man kanske har glömt att man själv gjorde i början.

Ja kanske kan verka onödigt att börja med napp nu så sent, men han har så svårt att komma till ro när han ska sova så vi är jättenöjda! Han har somnat med nappen en gång här idag också (när han sov tidigare idag så sov han i vagnen när vi var ute, och då behöver han ingen napp). När jag gick och la mig igår så hade nappen åkt ut men han sov så gott ändå. Sen vaknade han vid 1-tiden och då gav jag nappen så somnade han om, men när han vaknade vid 5-tiden fungerade inte det för då var han helt enkelt hungrig.

Usch, vet inte vad som är på gång här, började må lite illa förut, fick huvudvärk och känner mig helt matt. Fy attans om det är magsjuka på gång! Bäst jag fortsätter vika tvätten så det blir gjort nån gång i alla fall... Fast jag känner mig redan lite bättre igen, lustigt!
  • Xgirl83
    Barbamamman: Men oj, ja det blir ju jättejobbigt att hålla på och bära honom och även att knyta sjalen! En ergonomisk bärsele kanske är ett alternativ just till att hålla på och knyta, men det blir ju fortfarande tungt. Så jobbigt att han måste ligga på mage då! Ja det är ju skönt att han redan är 6 mån men man oroar ju sig ändå. Oj så de lagade utan bedövning! Ja men det måste ju vara pga att det inte finns några nerver i tanden då så det inte gjorde ont. Sen kanske bedövningen räckte lite även till den sidan av munnen?

Madde: Vad härligt med såpass mycket extra pengar! Här var det mycket räkningar denna månad. Hoppas Julius tyckte om maten!

Ain: Spännande med jobberbjudande igen! Men förstår att du tvekar om det dessutom bara är 4 månader. Hade varit skillnad om det var ett längre vikariat eller fast tjänst.

Zandra: Men gud, kommer du inte ens ihåg att du skrev här igår morse?? Vad knepigt! Så trist att du ska behöva ha sådan ledvärk. Men skönt att du känner dig bättre ändå. Men det är nog även mätning och vägning och lite sånt för Noah på BVC-kontrollen. Förstår att det känns onödigt att gå dit för bara språkkontroll och liknande.

Jag blev inte sjuk, det blev sån där migrän IGEN istället. Men bättre det än magsjuka. Arvid sov typ 1½ timme till ute i vagnen efter att vi kommit hem från dagis och jag trodde han skulle vakna när som helst så jag stressade som tusan för att få lite saker gjort men han vaknade ju aldrig så jag hann med en massa! Hann städa toaletten, byta lakan i sängarna och slänga det smutsiga i tvätten, lägga undan lite kläder som blivit för smått för Selma, lägga in en massa vikt tvätt i skåpen. Och så satt jag och vek tvätt och sydde i knappar i Selmas överdragsbyxor och sånt nästan tills läggdags igår så det har varit mycket nu. Men NU ska jag snart sätta mig och bara läsa en tidning tills Selma ska hämtas på dagis, om Arvid går med på det. De har förresten upptäckt att min mormor även brutit höften så hon opererades igår kväll och så blir hon kvar på sjukhuset minst 1-2 veckor nu. :-/
  • Xgirl83

Det var alltså nu idag Arvid sov i vagnen så jag fick en del gjort, såg att det lät som att det var igår..

• Xgirl83
    Sandra: Jag tycker så synd om er... Jag har verkligen gått och hållit tummarna för er skull och hoppats på ett positivt besked. Det är inte rättvist att ni inte kunde få detta att gå rätt i ert liv. Jag hoppas att det känns bättre snart. Ni kommer få ett bra och stabilt liv ändå, det är jag säker på, men det kanske tar lite längre tid iom att du ska utbilda dig först och så. Jag undrar som Ain, fanns det inget hon kunde göra för att få lånet? Jag har ju redan kommenterat om Linn på FB, men jobbigt att hon inte hade gått upp i vikt något. Men jag tror faktiskt att det kan bli så här, för Linn är ju så himla aktiv, och sen är mjölk/ersättning ganska fett så när de går över till vanlig mat så kan de tappa lite hull pga det också enligt vår BVC-sköterska. BVC-sköterskor träffar många barn så om detta var jättekonstigt så hade säkert hon ni var hos reagerat mer. Tänk på att Noah faktiskt mår bra trots att han är smal. Vissa barn bara är sådana, Selma t ex. Hon får jättemycket smör på smörgåsen varje dag, och Andreas ger henne t o m ofta en hel klick smör att äta på (något jag tycker är äckligt visserligen), men hon lägger inte på sig hull ändå. Arvid hade också vuxit 2 cm nu, visserligen "bara" på 4 veckor och inte 6 som för Linn, men BVC-sköterskan verkade tycka att det var bra.

Madde: Haha, så roligt! Så himla skönt för er om det går bättre att få honom att sova med napp. Jag tyckte också det var en helt underbar upptäckt! Så bra också om de har något som kan vara lite trygghet för dem och som de förknippar med sömn, som INTE är mamma eller tutten. Vi fick inte testat nappen alls igår för Arvid sov bara i vagnen och där somnar han ju så fint ändå om vagnen rör sig. Och på kvällen igår så stenslocknade han vid mitt bröst. Så vi får väl se om detta med nappen verkar hålla i sig.

Barbamamman: Men oj att din man spydde sådär! Blev det nåt mer sen? Kanske han hade ätit nåt konstigt då om bara han blev dålig? Nää, så typiskt att tanden gick sönder igen!! Och det kan ju vara svårt att reklamera med tanke på att du fick det gjort gratis. Så jobbigt att du måste ha alla barnen hemma idag när du skulle behöva plugga!! Den där selen där barnet sitter på nån grej på höften kan vara en sån som var med nu i senaste Vi Föräldrar. Den fick visserligen inte jättebra betyg för man får ju ändå inte händerna fria, men den kanske är nåt för dig just med tanke på dina axlar och så. Om det är den så heter den "Hipseat". De andra som var med hette "3d hand", "Kooger" och "In the pocket baby", du kan ju googla på dem. Men det var mer för att bära större barn tror jag. Jag tror ändå det bästa om man har ont i axlar och rygg, och måste bära, är en ergonomisk bärsele som Ain länkade till. För hela tanken med dem är att fördelar vikten och lägger mycket tyngd just vid höfterna.

Ain: Vad bra att din kusin kan komma och passa Benjamin och att du känner dig trygg med henne!

Det verkar inte gå att introducera riktig mat för Arvid än. När vi började sist så bajsade han ju jättelite så vi gjorde ett uppehåll så han kom igång med bajsandet igen, men nu när vi har börjat försiktigt igen så har han igen bara bajsat lite en gång nu på ca 5 dagar. Ändå får han bara LITE pure potatis/majs och så katrinplommon till "efterrätt" för att hjälpa magen. Funderar på att testa bara gröt istället, det kan väl vara lättare att hålla igång magen med? BVC-sköterskan sa att de helst ska bajsa varje dag när man börjar med nåt nytt så här. Så i värsta fall får vi göra uppehåll och testa igen om nån månad... Trist för han gillar verkligen det han får.

Och min mormor mår bättre, hon hade suttit lite på sängkanten igår, och verkar mer "med" nu.
  • Xgirl83
    Hamyes: Jobbigt med alla mediciner du måste ta. Ha en jättebra helg!

Zandra: Ja det låter ju lite optimistiskt att ha flera borgenärer. Bankerna är ju inte så villiga att låna ut just nu, och de vill väl hellre ha medlåntagare än borgenärer nu för tiden tror jag? Men kul att hon verkligen försöker ändå. Så skönt att det känns något bättre idag. Olja har vi faktiskt inte tänkt på att ha i Arvids mat nu, det skulle vi ju kanske haft. Vi hade bara det precis första smakisarna tror jag. Men nu gör vi ett uppehåll igen så får vi testa gröt sen. Men åh, vaknar Linn 3 ggr/natt nu, vad drygt!

Barbamamman: Jaha, så kanske det var någon migrän din man fick då? Usch, liknande sådär fick ju jag i somras med plötslig huvudvärk och kände mig jättedålig tills jag spydde, då gick det över. Bra att du ska testa ny sovrutin för Agathon för sådär kan ni ju inte ha det. Tusan att han ska vara så busig på nätterna! Usch usch, den där svenskan lät inget kul alls! Men jag har väl läst den själv i gymnasiet och tror jag hade VG i svenska på gymnasiet så tydligen har jag klarat av det en gång i tiden.. Fy, hoppas du inte blir magsjuk!!

Nu har inte Arvid fått några smakisar på ett par dagar och då bajsade han först lite bajs förut och nu ikväll kom nog resten som inte kommit ut. Andreas skulle byta blöjan men ropade på hjälp. Jag beklagade mig lite över att han inte klarade att sätta honom i duschen själv, men när jag kom till skötbordet fick jag tillbaka det. Det var bajs upp till nacken på honom! Så jag förstår att Andreas behövde lite hjälp, haha. Blir väl att vi testar med gröt istället då, och om det fungerar kanske börjar med mat-smakisar försiktigt igen.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)