• Xgirl83

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Hinner inte skriva nu, ville bara visa bild på gardinerna som jag just satte upp. De passade ju fantastiskt bra i Selmas rum! Väggarna är ljusgula men i hörnet vid sänge är de lila och det är inte helt lätt att hitta gardiner som passar de färgerna. Blev lite tjejigt med tanke på att Arvid också ska ha det rummet ett tag sen, men det får gå.

Nu: Pepparkaksdeg!

http://www.familjeliv.se/hem/xgirl83/gallery/phpd07y0l.jpg

Lilla S 071116 och lilla A 100520
  • Xgirl83
    CarlAstrid: Kul att du kom hit! Vi är inte så jättemånga som skriver här heller så du kommer kunna hänga med här sen när du får det lite mindre stressigt. Tänk att du bara ska jobba ett par veckor till! Vad tiden går fort.

Zandra: Oj, jag får nästan huvudvärk bara jag hör hur Linn är! Kanske för att jag känner igen mig väldigt väl, dock var Selma absolut inte pillig så där tidigt. Inte Arvid heller. Så jobbigt med förkylningen! Så tråkigt att Noah inte verkade uppskatta egentiden, sånt är så trist. Jag och Selma bakade ju pepparkakor igår och tyvärr blev det väl lite sådär tjatigt som det gärna blir...

Äntligen fick även vi snö! Så idag har jag dragit Selma på pulkan hem till hennes farmor där vi fikade lite, var riktigt mysigt. Andreas är fortfarande hängig men bättre så han och Arvid stannade hemma. Arvid har även blivit lite förkyld igen. Jag måste ringa VC imorgon för Selma har fått en infektion i stortån. Den är röd och hon har jätteont, man får absolut inte röra den. Hennes farmor som är fotvårdsterapeut kollade på den förut och hon tyckte att en läkare skulle kolla på den. Sen har ett litet sår i handflatan blivit stort och konstigt (se bild) så jag ska fråga om det också. Svårt att fånga på bild, det ser lite värre ut i verkligheten. Hon har haft så i minst 1½ vecka nu.

• Xgirl83

Kors i taket, på den bilden tyckte jag mig se en viss likhet med Noah! Ja ojoj vad Selma också åt mycket deg! Det var väl där man kände sig lite tjatig. Men det kanske var bra att de gick iväg när ni bakade, så att du kunde koncentrera dig på baket och inte plötsligt fick jaga Linn mitt i alltihopa.

Ja det ser väldigt konstigt ut på handen, det är lite rött och varmt runt om så såret har kanske blivit infekterat. Det var ett jättelitet sår från början. Ja det var jätteskönt att komma hemifrån lite idag, och bara jag och Selma, det behövde nog vi.

Nej nu ska jag nog snart hoppa i säng.

• Xgirl83

Jag kom på att jag glömde skriva det jag skulle till er andra.

Barbamamman: Hur har det gått med Agathon i helgen?? Så skönt det låter att åka ifrån barnen en stund och julhandla. Såg att du skrev på FB att svenskaprovet inte gick så bra, vad synd om det är så.

Glittrax: Tråkigt att bilderna blev dåliga! Tror det kan bero på många saker. Jag fick mycket bättre bilder nu med Arvid än med Selma, men då var jag nog något smalare nu vid ultraljudet med Arvid.

Så, NU ska jag gå och sova!

• Xgirl83
    Pilea: Så jobbigt med bonusfarfar. Ja det är ju inte "bara bara" att få ett nytt organ sådär, som du säger alla mediciner man måste äta för att kroppen inte ska stöta bort det nya organet. Jag håller tummarna! Kul att ni fick så mycket gjort i helgen. Ja ni har kanske rätt angående Selmas nattblöja. Jag köpte ju plastad frotté och så fort den kommer så ska vi testa. Kul att trädet ryker snart!

Ain: Säger samma till dig, vi ska nog ta och testa att ta bort blöjan nu. Låter ju "skönt" att Miriam också kissade i blöjan men ändå var torr när ni tog bort den. Jag frågade ju på BVC för ett litet tag sedan och hon sa att man kunde ta bort den när den varit torr på morgnarna ett tag. Jag tycker det låter lite tokigt, för som sagt om Selma skulla ha blöja på sig dagtid så skulle hon också kissa i den, ändå är hon torr utan den.. Vilken härlig helg ni verkar haft! Kul att få komma ut på middag utan barnen. Och vad spännande med ponnyridning. Men så busig Benjamin är då som inte låter mamma sova på nätterna. Så jobbigt!

Barbamamman: Låter svårt att köpa julklappar till en tonårskille! Och dataspel och sånt är ju så himla dyrt. Och om inte pengar fungerar heller så blir det ju ännu svårare. Jag hoppas verkligen du får godkänt i svenska och sen kommer in på utbildningen. Det låter ju jättejobbigt att må så dåligt över att gå tillbaka till sitt jobb. Jag skulle också vilja utbilda mig, men vet inte till vad..

Zandra: Jag förstår precis humöret du är på, när man ser negativt på precis allt. Och jag kan förstå att du intev vill dra upp allt gammalt, men ändå tror jag du inser att det är viktigt för att en gång för alla bli kvitt alla demoner. Som ett citat som jag tror "Reyngirl" skrev på FB: "I'm not saying it's going to be easy, I'm saying it's going to be worth it." Skönt att du fick prata av dig lite, du behöver det! Så jobbigt att det aldrig riktigt löser sig med Dans diagnos..

Nu har vi varit på VC, fick bara visa upp handen och tån för en sköterska men hon gav bra råd. Vi ska testa så först, för även om hon har väldigt ont i tån så var det nog ändå ett lindrigt nageltrång (jämfört med hur de kan vara). Jag är bara glad att de inte behövde undersöka eller greja mer med tån eftersom hon har så ont! Så 2 ggr om dagen ska hon bada fotbad i såpavatten (bakteriedödande) och sen på med bakteriedödande salva och linda in det, sen plåster. Och handen ska vi bara ta densamma salvan och om det blir värre ska vi återkomma. Det KAN vara så att det blivit en köldskada eftersom vi tror att såret just kom av att hon ramlade på is. Det stämmer ju in på att vi beskrev det som att det ser ut som ett brännsår, de ser ungefär lika ut. Annars är det väl nån infektion.

Nu har vi ätit lite god lunch och sitter och mumsar på varsin stor muffin. Selma framför Shrek och jag framför datorn, inte dumt!

Nu kan jag konstatera att syskonvagnen är hemsk att köra i snö! Speciellt med båda barnen i. Minsta snövall eller snöhög är jättejobbig att ta sig förbi. Och här i stan plogar de bara för de som just bara går, verkar inte vara nån tanke på de som har barnvagn/rullator/rullstol eftersom det oftast är snövallar vid övergångsställena. Undrar hur de tänker?

Min mamma har undrat vad Arvid "önskar sig" eller behöver i julklapp men jag har inte kommit på nåt annat än kläder, men idag kom jag på det - en babypulka! Verkar ju bli en snörik vinter igen så det kan vara mysigt. Så det skulle hon köpa. Han kan ju ha den även nästa vinter.
  • Xgirl83
    Pilea: Coolt att de klättrar sådär i trädet! Shit, han står ju verkligen på toppen?

Zandra: Vad tråkigt att medicinen fortfarande inte verkar hjälpa. Jag förstår att vill hålla fasaden inför Noah. Men det är inte helt rättvist mot Dan heller att du låtsas må bra inför honom och sedan blir besviken på honom som inte förstår. Det verkar ju som att det inte räcker för honom att du bara berättar hur du mår, utan att han även behöver se det för att fatta? Eller? Han verkar ju behöva övertydlighet på alla vis. Vilken bra idé att gå på det där cafét! Starkt av dig att kämpa dig iväg dit. Vad bra att Dan ska vara med och prata med din prattant nästa gång.

Barbamamman: Oj så jobbigt att Abbe blev sådan, och att han reagerar så på rutinändringar. Så jobbigt att era morgnar är sådär med Fredrik. Ojoj, din man borde bli rätt trött nu efter allt jobb. Jobbigt för dig med för du får ju också "jobba extra". Jag förstår att du inte vill hålla på och jobba kvällar och helger och sånt, det är inte kul.

Åh, har en sån där dag idag...inget bra humör alls. Jag blir så stressad över att jag ligger efter med allt, och nu ska visst Andreas jobba över idag igen. Selma ville inte gå ut i morse, Arvid har varit allmänt missnöjd, och jag har ont i ryggen. Dessutom misslyckades jag med att tända i kaminen som jag försökte med i över en timme. Men nu har jag varit lite elak och tvingat ut Selma i snön, sitter och kollar på henne genom köksfönstret. Och hon ser ut att roa sig själv, tänk att det var kul när man väl kom ut... Tror dock inte hon vill vara ute länge.

Jag funderar på hur jag ska transportera barnen till dagis imorgon, tror kanske Arvid får ligga i enkelvagn och så drar jag Selma i pulka där det går. Bara det att vi har en lååååång brant uppförsbacke och det går inte att dra Selma uppför den för då skulle hon nog ramla ur pulkan. Och så är det nån bit som är saltad. Blir väl att gå hemifrån tidigt.
  • Xgirl83

Jag glömde berätta att det kom en försäljare av hemlarm hit igår kväll. Det verkade vara ett bra larm (Securitas) som hade ett ganska avancerat brandlarm som är kopplat till larmcentralen vilket nästan var det bästa med larmet enligt oss. Om brandlarmet eller inbrottslarmet går så tar larmet kort och skickar till larmcetralen så det är ju en stor trygghet oavsett om det händer nåt när man ligger och sover eller när man inte är hemma. I vilket fall så kände jag mig ändå osäker för jag hatar att tacka ja till saker med en smörig försäljare som sitter och berättar hur fantastisk produkten är, och det är ju mycket pengar nu när jag är mammaledig osv. Men vi har pratat om att skaffa larm för det har varit en del inbrott här omkring. MEN jag blev så jäkla irriterad på försäljaren bara, och hade lust att tacka nej bara därför. Han var riktigt lurig och skulle börja fylla i papprena trots att vi inte sagt ja utan tvärtom sagt att vi kanske vill avvakta! Sen nästan dumförklarade han mig när jag ville vänta och sa typ "är inte era barns liv värt 6000:- ?" Ååh, jag blir arg bara jag tänker på det. Dessutom sa han att det priset bara var ett "spontant erbjudande" som vi kunde tacka ja till igår, och att det annars kostade 2000:- mer, vilket jag inte trodde för en sekund på. Och mycket riktigt när vi gick in på deras hemsida efteråt så kostade just 6000, stod inget om nån tidsbegränsad kampanj. Men Andreas fick bestämma och då sa han ja, och imorgon kommer försäljaren och installerar det.

Jag har en del ångest över att det är mycket pengar (det kostar ju även 300:-/mån) men samtidigt känns det väldigt tryggt att vi nu ska ha det, så jag är kluven.

• Xgirl83

Jaha, så Abbe fortsatte som han började dagen, något jobbigt förstår jag!! Oj vad dyrt erat larm var då jämfört med vårat, gissar visserligen att du råkade sätta en nolla för mycket men 14 000:- är ju jättemycket det med tycker jag. Men då är det ingen månadskostnad eller? Då kanske man ska vara nöjd då. Detta är det:
    www.verisure.se/erbjudande

Jag såg dock nu att det är kopplat till DERAS larmcentral, inte den "vanliga", fast det är ju bemannat dygnet runt så de larmar ju direkt om bilderna visar på brand eller inbrott. Det är sånt där jag hatar med att tacka ja utan att få läsa i lugn och ro, man missar alltid viktiga detaljer...

• Xgirl83

Arvid är totalt missnöjd här nu, han är ju förkyld så det är väl därför. Han bara skriker här. Åh, ingen bra dag.

• Xgirl83
    Pilea: Ja det var ju ett väldigt bra pris! Som sagt, jag hade velat kolla runt lite innan jag bestämde mig... Men det är alltså även två kameror i vårt larm, plus två rökdetektorer. Vi har också fri installation, fri service och sånt så det är skönt.
Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)