• Pilea

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

Vad det än var Tyra hade för utslag så är de helt borta nu o lika så snuvan så hon fick faktiskt gå till dagis imorse. Ingen av oss andra har fått några prickar o nu när dom inte ens finns kvar så antar jag att hon inte heller smittar.

Hade tänk o ta en promenad till Ica maxi nu på morgonen o handla lite barnmat o blöjor, men det var så kallt o ruggigt så jag hade ingen större lust. Får bli imorgon istället.

Ain:
    Binjaminfikus är ju lite giftig så det kanske inte är så bra! Men skoj att han börjat ta sig framåt

Barbamammans...
    Fy för migrän, men skönt att den försvann relativt snabbt! 
    Förstår att du gav upp ang bilsätena
    Väntar med spänning på badrumsbilder, hi hi!
    Oj, Agathon är en riktig storätare han

Igår kväll fick jag i Max 100ml ersättning runt 18 (efter att ha försökt amma, men bara massa stök) o sen somnade han kanske vid 18.30 o sov fram till kl.24. Han åt väl 100ml ersättning till då, men efter det vakande han prick varannan timme o skulle amma.
    Jag har så himla ont i ländryggen, ligger jämt på sidan med ena armen utsträckt över Max så jag blir helt sned o dan. När jag inte står ut längre måste jag lyfta upp honom o byta sida o då väcker jag ju honom.

När ni ger smakisar, gör ni efter konstens alla regler då? Alltså introducerar en smak åt gången o bara en liten tsk för att sen öka osv osv. Tycker det är så bökigt. Kan man inte testa att ge en hel komplett måltid av 6mån burkar o se om han gillar? Behöver ju inte vara någon större mängd för det.
    Den milda havregröten från 4mån verkar han inte gilla längre. Eller så är han bara in någon fas helt enkelt.

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Pilea

Hur se en matdag ut för era små?

Vet inte om jag erbjuder bröstet för ofta o det är därför jag upplever det som att han aldrig äter o bara strular, att han inte hinner bli riktigt hungrig helt enkelt. Ska förska låta det gå åtminstone 3 timmar mellan om det går.
    Nu har han inte käkat sen kl.07 o min tuttar håller på att sprängas Dom ska ju inte behöva äta så ofta när dom är nästan 6mån. Antar att det är därför som jag bra fått i honom 100ml på kvällarna.

Hur många ggr, eller hur många mål per dag ger ni? 

• Pilea

bara fått i honom 100ml ska det stå!

• Pilea

Nä nu har jag bestämt mig o ska köra stenhårt på detta! Det är slut på nattamning, så fort han vaknar så får han ersättning i sin säng så han lätt kan somna om. Tror vi stör varandra när han ligger jämte. Han somnar ju så bra på kvällen o får ersättning vid första uppvaket o somnar om. Efter det börjar maraton-amningen. Men nu är det slut på det. Undrar bara hur jag ska vänja av tuttarna vid detta Så småning om kanske han sover över ersättings-målen.
    Han får tutten på dagen + riktig mat.
    Känns som en bra dag att börja, han sover fortfarande i sin vagn o har inte ätit sen kl.07.

Just ja, måste visa mina sötisar Tyra o Max Ja, Alve är ju också söt, men han är inte med på denna bild

• Pilea

Barbamammans:
    Tack, ja visst är dom

Badrummet blir ju supersnyggt! Ska ni måla med våtrumsfärg på panelen? tänkte så det inte blir fuktskadat.
    Här bäddar vi inte heller sängarna

Nä, nu får gossen vakna, annars får mammsen mjölkstockning, aldrig är man nöjd  

• Pilea

Barbamammans...
    Ok, men då käkar han ju som oss vuxna Frukost, lunch, mellis osv
    Ja, som sagt, Max äter nog för ofta. Har haft det där "nyfödings-tänket" lite för länge Bäst att han får en slurk innan vi går till dagis o innan vi hämtar o när vi kommer hem o så lite gröt på det till middag o så amning igen innan sovdags. Ja, du hajar Klart ungen inte vill äta!
    Är nog lite besatt av bebisvikt o vill göda, men det resulterar i att dom inte vill. Alve som alltid strulat o så Max nu då som är en räka. Tyra har aldrig varit något problem med. Tror också att benskörheten gör att dom inte väger så mycket, att själva stommen inte är lika tung o det går ju inte att påverka. Äsch, jag är knäpp helt enkelt  

• Pilea
    Xgirl83 skrev 2010-10-05 13:16:28 följande:
    Pilea: Men tänk så här att om han får mat mer sällan så äter han istället mer varje gång, dvs han får ändå i sig samma mängd men kanske på ett lite bättre sätt. Jag har nog tänkt tvärt emot dig, att bättre om det kan gå lite längre mellan målen så att han äter ordentligt och inte håller på och småäter hela tiden. Du kan ju inte fortsätta ha det som nu, det måste ju vara jättejobbigt! Vilka underbart söta barn du har och vilket fint kort!

Barbamammans: Kul att se lite bilder! Badrummet ser jättesnyggt ut! Jag undrade detsamma som Pilea ang. våtrumsfärg men fick ju svar på det. Oj att Agathon äter så bra med riktig mat!! Härligt.

Får bläddra bakåt en sida för att svara era andra.
    Jo, men det är så jag tänker! numer iaf Eller förnuftet har väl sagt det hela tiden egentligen, bara det att det varit så lätt att sticka till tutten så fort han inte varit nöjd, hungrig eller ej Men nu har jag gett mig sjutton på att detta ska funka.

Han ammadet som sagt kl.07 imorse, somnade i vagnen när vi gick till dagis vid 08.30 o sov sen fram till 11.30. Han ammade då o sen fick han en liten tsk med burkmat vid 12.30 när jag käkade lunch. Ammade igen strax innan vi gick till dagis vid 14:30-tiden. Han sov kanske 30 min i vagnen på väg till dagis o är nu vaken igen. Tänkte ge gröt vid 17-tiden. 

Tack, ja, dom är allt bra söta dom
    Xgirl83 skrev 2010-10-05 13:37:07 följande:
    Men suck, det har gått jättebra med potträningen med Selma länge nu och vi har aldrig blöja på henne på dagen längre och det har bara hänt nån enstaka olycka sådär. Det har gått 4-5 timmar mellan "kissningarna" flera gånger. Men nu har hon redan kissat på sig TVÅ gånger idag och TVÅ gånger på eftermiddagen igår?? Inget på dagis. Känns lite som att det kan vara trots eller nåt snarare än att inte potträningen fungerar. Nån som har någon teori?
    Säger som Barbamamma att det brukar ju gå i perioder det där, alltså att "olyckor" sker. Jag har ingen direkt erfarenhet av potträning eftersom jag bara abrupt tagit bort blöjorna o låtit "olyckorna" ske så att säga. Det tog bara några dagar innan dom fattade galoppen. Kanske låter hemskt, men vi gjorde ingen stor affär av det hela. När dom kissade på sig så var det inget med det, mer än att vi sa oj då o bytte kläder o visade vart man går när man är nödig.
    7 michelingodingar skrev 2010-10-05 14:07:29 följande:
    pilea:kom ju på att jag glömde svara ang detta med smakportioner,jag körde på ca 4 små burkar o gav kanske 2 tsk åt gången men helt ärligt så tyckte väl inte agathon så jättebra om dom o jag tycker det är för jäkla tråkigt med dessa smakisar så nu testade jag hipp 6 mån burkarna för maten i dom är ju lika malen som i 4 mån burkarna o dom slukar han medhull o hår jag gav en halv burk på en gång o han blev skitarg när det var slut sen så jag har kört dom burkarna i 1 vecka nu om inte 2 till o med!!

usch jag har inte kunnat träna zumba på 2 veckor nu pga badrumsrenoveringen o maken har jobbat men så är det ett pass ikväll o jag kan gå men vet inte om jag eg har lust eller orkar, är helt slut efter natten och känner att huvudvärken lurar och sen har jag börjat få värsta nästäppan så misstänker att en förkylning är på g blää vet inte hur jag ska göra
    Jag skulle skippa träningen om jag var du, är ju inte bra att träna när man inte känner sig helt 100:a

Det är precis så jag känner att potatis o morot-smakisar osv är så himla trist! Imorgon ska jag handla lite mer "matiga" burkar o se vad han säger. 

• Pilea
    Madde01 skrev 2010-10-05 16:19:03 följande:
    Som sagt var en fullspäckad dag igår Glad Mamma kom vid 11 sedan åkte vi till min moster som inte träffat Julius förns nu. Sedan gick vi till familjecentret o lekte Skrattande Dock var Julius väldigt trött men han fixade det ändå, sedan skulle jag o 5 mammor till gå till parken o leka med våra små, men alla barnen somnade i vagnarna på vägen dit så det blev att vi satt o tomsnackade i stället Tungan ute Lika trevligt det.. Och nu idag har Julius blivit jätte förkyld o rosslig stackarn Rynkar på näsan slemhosta o allt..
    Hi hi, men skoj att ni mammor fick leka lite iaf
    Usch då, hoppas han kryar på sig snabbt!

• Pilea

am zandra:
    Låter som våra morgnar det där, inget roligt alls!

Har haft en dagiskompis till Alve med oss hem, hans mamma var nyss här o hämtade honom. Har fiskpinnar i ugnen. Gör det enkelt för mig då R inte kommer hem förrän sent (han ska ut med jobbet o käka).

Jag o Alve har gjort en överenskommelse att han får ta med sig en kompis hem på tisdagar, annars håller han på o tjatar varje dag när vi ska hem från dagis. Känns lättare att kunna säga "nej, idag är det inte tisdag", än att bara säga nej för att. Så fort jag kommer in på gården är alla ungar på mig o frågar om dom får följa med o så blir dom ledsna om jag säger nej. Så det här känns som en bra lösning. Men idag är det ju tisdag så då fick han ta med sig en kompis

Nä, nu ska vi käka!

• Pilea

Gissa vad?

MJÖLKSTOCKNING igen {#emotions_dlg.djavulsk} 

Så går det när man försöker ändra på rutiner! Tror faktiskt det beror på att gårdagens glesare amning för inatt var jag helt enkelt tvungen att amma.

Har legat nerbäddad i sängen med Max hela dagen, R fick komma senare till jobbet o lämna ungarna på vägen. Min mamma ska hämta dom nu kl.15.

Shit, va jag mår pissigt med skyhög feber, tycker riktigt synd om  mig själv. Har nog inte haft feber på 10år så jag har glömt bort hur det känns. Värker i varje del på kroppen, för att inte tala om huvudet o bröstet. Tog en alvdon vid 13-tiden o nu först har jag börjat svettas som en galning. Ska hoppa in i duschen nu innan mamma o barnen kommer. R kunde inte komma loss från jobbet tidigare för han har viktiga möten hela eftermiddagen så det var ju toppen att min mamma kunde ställa upp.  

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)