• Pilea

Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)

xgirl:
    Hon verkar vara en bestämd liten dam Kanske bara är en period som går över, kan ju hoppas Så ni får användning för byxorna också menar jag, hi hi!

Barbamammans...
    Det där lät jobbigt! Är tyvärr fel person att hjälpa dig
    Tycker du är duktig iaf som kämpar med pluggande o har barn hemma samtidigt! 

Alve 060129 Tyra 071019 Max 100410
  • Pilea

Barbamammans...
    Ok, hoppas det inte går så långt iaf om det skulle vara något med fontanellerna vill säga. Hi hi, läser kantarellerna hela tiden

Bra med kaffepaus
    Själv drack jag både imorse vid frukost hemma + en kopp på öppna förskolan så jag vet inte om jag ska ha en till. 

• Pilea

Hmm, skumt!
    Var inne på min internetbank-sida för o betala några räkningar o får då se att jag fått en lön på ca 7000:- FörvånadMåste ha blivit något fel eftersom jag är föräldraledig. Har mailat lönekontoret o frågat, lär ju bli återbetalningsskyldig i vilket fall.

• Pilea

am zandra:
    Ja, man kan ju tycka det! Jag brukar iaf försköka prata med folk, men nu gick det typ inte! Var väl bara tanten som jobbar där som småpratade lite. Var inne o kikade o såg att kyrkan har babymassage på mån o torsdagar kl 10-11.30 (fast grupp) samt pysselgrupp för vuxna med barn som ej kryper än på tis 10-11.30 o så hade dom öppen föräldragrupp mån-tors kl.9-11.30 0-5år (kanske är mysigare i kyrkan, vad vet jag) Ska ge kyrkan en chans tror jag Då skulle jag kunna gå varje dag om jag så ville o vara hemma på fredagarna o bara mysa med alla barnen

• Pilea

Gud, nu satte dessa pengar en massa funderingar i mitt huvud! 7000:- spänn det är alltså vad jag skulle få ut nu om jag jobbade eftersom jag bara jobbar 50% (ja, jag tjänar skitdåligt)
    Som det är nu baseras min föräldrapenning på 82% o i dagsläget tar vi bara ut 3 dagar i veckan för Max.
    Fasiken vi kanske skulle ju greja att ta vårdnadsbidraget sen på 3000:- i mån. Då skulle vi spara in dagisavgiften på 1260 kr också. 
    Så vad skulle ni ha valt? Jobba kvällar o varann helg o få ut 7000kr (ob ej inräknat) o betala dagisavgift på 1260:- eller ta vårdnadsbidrag på 3000kr o slippa dagisavgift o få vara hemma Kan ju jobba extra om jag har lust för att dryga ut kassan lite.

Oj, snart dags o hämta barnen på dagis.

• Pilea

Nej usch, sugen på o jobba är jag inte Försöker bara komma på en massa bra anledningar så jag kan få med R på samma spår Men han är iofs inte så pigg på att jag ska jobba helger osv, men han tycker nog att jag ska fixa ett annat jobb.
    Nä, vårdnadsbidraget vore drömmen o sen börja plugga efter det när Max är 3år.
    Sen började ekonomen i mig, eller kanske snåljåpen tänka att om Alve o Tyra bara var på dagis 15timmar i veckan så är det ju faktiskt gratis (allmänna förskolan) o då spar man ju in även den dagisavgiften, blir ju faktiskt rätt mycket pengar. Vet inte hur det funkar i andra kommuner, men här är det ju maxtaxa o avgiften är
    Barn 1:   1260 kr
    Barn 2:    840 kr
    Barn 3:   420 kr

Det är ju iaf 2520 kr vi skulle spara per mån om dom gick bara 15 timmar i veckan o Max är hemma med vårdnadsbidrag. Totalt 5520 kr i mån. Alltså skulle vi tjäna på att jag går hemma. 7000Kr om jag jobbade minus 2520kr för dagis = 4480kr
    Eller tänker jag fel?

Får se vad R tycker!

xgirl:
    Vi har bara en vanlig som man tar i armhålan!
    Men usch då, tur att han kunde skrämma bort dom!
    Tyra är också rätt så bestämd av sig. Hon väljer sina kläder själv på morgnarna o det är inte alltid det matchar så bra

Barbamammans:
    Men hade han inte feber för bara några dagar sedan? Stackars liten!
    Jättefina tapeter  

• Pilea

am zandra:
    Men va knasigt, var helt säker på att jag skrev ett inlägg till dig också! 
    Härligt med praktik för Dans del, vore väl en trevlig julklapp om det blev fast Vad är det för typ av jobb?
    Jag har ju barnen hemma som det är nu alla fredagar så det skulle innebära ledigt på måndagar också, så det är ju ingen större skillnad för att spara in hela 2500:-
    Fast än är det inte aktuellt, Max måste bli 1år först innan man kan få vårdnadsbidraget. R verkar inte vara helt emot iaf Han sa t.o.m att det kanske skulle vara bättre för oss som familj eftersom vi inte ser så mycket av varandra annars.
    Tänkte också på det att jag kan söka annat jobb efter Max fyller 3år, eller utöka tjänsten om det går, eller plugga.

Ain:
    Vilken stor kille, det är annat än min lilla plutt  

• Pilea

Fast iofs varför skulle det inte vara aktuellt Om dom bara går 15 timmar redan nu så kan vi ju lägga undan dagis-pengarna på sparkontot, inte så dumt!

Barbamammans:
    Men oj så kul, va duktig hon är
    Ok, så det var Agathon! Inte lätt att hålla reda på alla
    Va jobbigt att dom är i luven på varandra!

Ain:
    Glömde kommentera ang cystan, hoppas den försvinner av sig självt! 

• Pilea

Sitter här med datorn i knät o kollar på idol samtidigt. Är helt galet hungrig igen fast vi åt korvstroganoff till middag. Vet inte vad jag ska knapra på nu, är inte sugen på något särskilt egentligen.

Just ja, jag fick ut lite auktioner igår o fick 2 sålda på direkten med "köp nu" under tiden jag fortfarande lade upp nya

Robban verkar ha somnat däruppe vid nattningen! 

• Pilea

Shit pomfritte, vet ni vad???
    Lönekontoret ringde idag o det var rätt, 7000kr som bara är mina, tjohooo!!! Hon sa att allt var som det skulle, det var tydligen ett föräldrapennings-stöd. Fasiken vad nice, tror knappt det är sant Då är det bara att shoppa loss på julklappar nu då

am zandra:
    Ja, det lät pilligt värre! Jättekul verkligen, antar att Dan är jätteglad Perfekt att det ordnar upp sig!

Ain:
    Ja, ibland funkar det super med "köp nu" o ibland går det jättedåligt. Har 7 auktioner till utan bud, så vi får se hur det går för dom.
    Sen fick jag mail från en tjej som är intresserad av gåbilen jag har ute till försäljning så jag hoppas vi blir av med den nu i helgen.

Glittrax:
    Tack, kul att du gillar vårt badrum
    Men va läskigt med krupp, har ingen erfarenhet av det själv dock!

Madde01:
    Ja Södertälje vet jag vart det ligger!
    Själv bor jag i Stockholm, eller förort söder om! Tar väl 40min ca med buss till StockholmCity o 25min till Globen.
    Hi hi, gympadojor  skulle jag med behöva köpa, har nött på mina sen 03 tror jag Fast de håller än, helt otroligt egentligen!

Barbamammans...
    Va skoj att kolla grejer till badrummet!
    Grattis till alla rätt på läx-skrivningen
    Kämpigt med natten dock!
    Tror jag skulle behöva sova igen 3 veckors sömn eller något, är så trött så jag knappt vet vad jag heter. Tror ärligt jag sover max 3 timmar per dygn. Får ingen sammanhängande sömn alls knappt!

Ikväll är vi bortbjudna till barnens farmor på middag, skönt att slippa tänka på mat. Ska vara där runt 17-tiden.

Har varit ute i lekparken som vanligt när vi är lediga från dagis, går knappast att ha dom inne tillsammans, bråkar jämt då. Min shit vad dom kan tära på ens tålamod ibland Både A o T är så känsliga för blodsockerfall o blir helt hysteriska. Tycker dom äter hyfsat till frukost + att dom får frukt runt 10-tiden, men ändå. När klockan är så där strax för 12 så är dom inte roliga kan jag meddela. 

Svar på tråden Häng på tjattråd för oss som vill snacka om mer än bara bebisar;-)