• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • videotapes
    sancia skrev 2014-12-02 14:16:12 följande:

hej!
    Är det någon här inne som väntar på MKP/FVP?

Jag har fått tid för MKP den 22 december och känner mig nervös. Jag hade velat vila flera dagar efter, men det känns omöjligt så nära jul. Känns också som att man kommer få vänta länge på svar, eftersom det är så många röda dagar.

Har ni andra tvättat er innan med hibiscrub? jag trodde det var ett måste, men jag har inte fått någon instruktion om det.

tacksam för alla svar!

Jag hade rejält ont i magen efteråt, som en stark mensvärk och jag var tvungen att kräkas. Låg i sängen några timmar och sen avtog det, dagen efter mådde jag som vanligt men tog det lugnt ändå. Och oroa dig inte, dom rengör magen noggrant med desinfektionsgrejer. Stort lycka till. <3
  • maoliiin

Hej,
    Vet inte om någon som är kvar här i gruppen kommer ihåg mig Tungan ute Men efter mycket lögner från Akademiska i Uppsala och ett års väntan ska jag idag dit för att få reda på om vi har några genetiska "fel" eller inte. Fy fan vad nervös jag är.

Beklagar att det är fler som har "behövt" ansluta till denna grupp. Hoppas det kommer att gå bra för er alla!

• Charlie40
    maoliiin skrev 2014-12-15 07:55:52 följande:

Hej,
    Vet inte om någon som är kvar här i gruppen kommer ihåg mig Tungan ute Men efter mycket lögner från Akademiska i Uppsala och ett års väntan ska jag idag dit för att få reda på om vi har några genetiska "fel" eller inte. Fy fan vad nervös jag är.

Beklagar att det är fler som har "behövt" ansluta till denna grupp. Hoppas det kommer att gå bra för er alla!

Jag kommer ihåg. Åhhhh håller tummarna, berätta hur det gick sen. Lycka till!!
  • Bubbles
    maoliiin skrev 2014-12-15 07:55:52 följande:

Hej,

Hej!
    Jag kommer också ihåg dig. Hoppas verkligen att ni får bra svar och att ni får en bebis så småningom!
    Massa kramar 
  • maoliiin

Vi fick tyvärr svaret att de inte hittat något och att sannolikheten för att det är en slump är väldigt liten. Vi blev med i forskningsprojekt son tydligen är det sista de kan erbjuda oss, det kommer ta ytterligare minst ett år till eftersom det är forskning.. Dem har tydligen aldrig analyserat den här typen och de är väldigt förvånade över att de inte har hittat nånting på de 360 anlag som de har analyserat! Vi fick i alla fall 4 möjliga "scenarion" där det är 25% upprepningsrisk på två av dem och 50% på de andra två. Läkaren avrådde oss inte från att försöka bli gravida, men ska man våga det? Fy fan!! :(

• Kattflickan

Maolin, jobbigt att inte få klara svar. Jag fick heller aldrig min troliga diagnos konstaterad. Blev ni inte erbjudna PGD? Visst är det kromosomfel båda fostrena haft? De kan testa för Trisomi 13,18 och 21 och X,Y. Det gjorde de för oss.

Kram!

• maoliiin

De kan inte erbjuda PGD eftersom dom inte vet vad som är fel. Det är troligen något genetiskt fel, troligtvis har jag och Anders exakt samma gener, vilket inte blir nå bra när de möts, eller så är det något fel på mina könsgener! Vi ska även få göra ultraljud på våra njurar för att se om vi har någon cysta eller liknande då detta har varit en defekt på båda våra pojkar!

Antingen så väntar vi på den här forskningen eller så chansar vi och hoppas på att vi hamnar på rätt sida av dessa 50 % eller är en av dessa 75% denna gång!

• Liten till

Någon här inne som fått 1:14 på kub, downs syndrom och det varit bra ändå? Både blodprov och nackspalt drog ner våra värden vad jag förstod.

• Johanna1988
    Liten till skrev 2014-12-31 00:23:22 följande:

Någon här inne som fått 1:14 på kub, downs syndrom och det varit bra ändå? Både blodprov och nackspalt drog ner våra värden vad jag förstod.

Vad hade bebisen för nackspalt? Jag hade 1:47 på downs, det var blodprovet som drog ner det rejält. Gjorde moderkaksprov som visade normalt antal kromosomer. Nu sitter min friska 11- månaders son på golvet och leker för fullt, det gick med andra ord bra :)
    Jag hoppas och tror att det kommer gå bra för dig/er med! Håller tummarna.
    Ska Ni gå vidare med moderkaksprov/fostervattenprov? När isf?
  • Liten till

Eftersom jag inte visste nåt innan så tänkte jag inte så mycket på måtten, men jag tror de var mellan 2 och det största 3,7 eller nåt sånt. För jag reagerade när ett var större än de tidigare hon mätt.

Vi hade dock lite tur i oturen, fick göra mkp direkt efter kub, de hade egentligen inga tider så de klämde in oss direkt så vi slapp vänta alla röda dagar.

Så litet på nästa vecka får vi veta.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!