• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • zora6
    videotapes skrev 2014-10-22 13:34:59 följande:

Gjorde MKP för tre veckor sedan och fick svar för en vecka sedan. Vi har 50% risk att föra över en ärftlig sjukdom och tyvärr har bebisen den. Imorgon, i vecka 16, säger vi farväl till vår lilla flicka. smile4.gif

Hur ska man våga bli gravid igen? Samtidigt som att det är det enda jag vill...

Kramar om hårt.
  • Charlie40

Gjorde MKP för tre veckor sedan och fick svar för en vecka sedan. Vi har 50% risk att föra över en ärftlig sjukdom och tyvärr har bebisen den. Imorgon, i vecka 16, säger vi farväl till vår lilla flicka. smile4.gif

Kram och styrka till er <3
  • Helle1981

Gjorde MKP för tre veckor sedan och fick svar för en vecka sedan. Vi har 50% risk att föra över en ärftlig sjukdom och tyvärr har bebisen den. Imorgon, i vecka 16, säger vi farväl till vår lilla flicka.

Styrka och kramar till dig/er!

Jag fick avbryta min graviditet i vecka 19. Den 8 juli fick jag föda fram vår lilla flicka <3

En stor sorg....som alltid kommer vara med mig. Förstår dina tankar och rädsla...

Jag är nämligen gravid igen, i vecka 6. Blandade känslor...rädd och glad...och orkar jag? Samtidigt som vi gärna vill ha barn.
  • Kattflickan

Videotapes: Beklagar verkligen! Har du pratat med en genetiker? Får ni inte göra PGD? Kramar!

• videotapes
    Helle1981 skrev 2014-11-03 20:14:27 följande:
    Styrka och kramar till dig/er!

Jag fick avbryta min graviditet i vecka 19. Den 8 juli fick jag föda fram vår lilla flicka <3

En stor sorg....som alltid kommer vara med mig. Förstår dina tankar och rädsla...

Jag är nämligen gravid igen, i vecka 6. Blandade känslor...rädd och glad...och orkar jag? Samtidigt som vi gärna vill ha barn.

Varma kramar till dig med. <3

Bär någon av er på något ärftligt, eller var det en ren slump, det som hände? Hoppas så att det ska gå bra för er denna gång. Tänker ofta att jag inte förstår dom som försöker igen och igen, och undrar hur jag ska klara det - men sen... vad är alternativet? Vi har ju en stor risk på 50% att det går dåligt, men vänder man på det är 50% en stor chans också. Och syskon ska vi ha till vår lilleman. Känns som man kan gå genom eld...

Kattflickan skrev 2014-11-03 22:27:12 följande:

Videotapes: Beklagar verkligen! Har du pratat med en genetiker? Får ni inte göra PGD? Kramar!

Jag ska ringa och höra med klinisk genetik om hur lång väntetiden för PGD är. Min läkare har sagt att vi absolut kan få det, sjukdomen är så pass allvarlig och risken att föra vidare den är så pass stor. Dock har jag hört att kötiden kan vara upp till ett helt år. Och då är det självklart värt att ställa sig i kön, men då lär vi ge det ett till försök på naturlig väg... vilket också är läskigt att tänka på.

• Kattflickan

Videotapes: Det beror på hur ovanligt ert genetiska fel är. Om de redan har gjort analysen för er genetiska sjukdom på någon annan så behöver inte väntetiden vara så lång. Sen behöver de ta blodprov på er och " sätta upp" analysen för er också men det tar kortare tid. Mitt genetiska fel ger upphov till barn med downs syndrom och den analysen är ju välkänd så jag fick bara vänta från oktober till februari när vi körde igång med vår PGD. Det var 2012. Den resulterade i en fantastisk, frisk dotter! Nu gör vi syskonförsök.

Jag vet hur jobbigt du har det nu. Jag har gått igenom två sena avbrytanden. Kram!

• videotapes
    Kattflickan skrev 2014-11-06 23:55:13 följande:

Videotapes: Det beror på hur ovanligt ert genetiska fel är. Om de redan har gjort analysen för er genetiska sjukdom på någon annan så behöver inte väntetiden vara så lång. Sen behöver de ta blodprov på er och " sätta upp" analysen för er också men det tar kortare tid. Mitt genetiska fel ger upphov till barn med downs syndrom och den analysen är ju välkänd så jag fick bara vänta från oktober till februari när vi körde igång med vår PGD. Det var 2012. Den resulterade i en fantastisk, frisk dotter! Nu gör vi syskonförsök.

Jag vet hur jobbigt du har det nu. Jag har gått igenom två sena avbrytanden. Kram!

Dom är på det klara med vilken gen det är som ställer till det för oss i alla fall, den var svår att hitta så jag antar att det är bra att ha den biten avklarad. Får se vad dom säger, hoppas på att vi också har tur och att det inte är så lång väntetid. Hur många pgd-försök fick ni göra innan det gick vägen?
  • Kattflickan

Jag har förutom ett genetiskt fel även lågt AMH, så jag får inte ut så många ägg. min första PGD fick jag bara ut 4 ägg. Fick tillbaka två som var friska men det blev ett tidigt missfall. Under min andra PGD fick jag ut åtta ägg. Även nu var två friska. Fick tillbaka ett och ett frystes. Det blev min dotter. Den i frysen satte vi in i augusti och även den fäste men blev ett jättetidigt missfall.

Så trots mina dåliga förutsättningar har jag ändå haft ett rätt bra utfall. Hoppas ni lyckas på första försöket!

• sancia

hej!
    Är det någon här inne som väntar på MKP/FVP?

Jag har fått tid för MKP den 22 december och känner mig nervös. Jag hade velat vila flera dagar efter, men det känns omöjligt så nära jul. Känns också som att man kommer få vänta länge på svar, eftersom det är så många röda dagar.

Har ni andra tvättat er innan med hibiscrub? jag trodde det var ett måste, men jag har inte fått någon instruktion om det.

tacksam för alla svar!

• Daphnia
    sancia skrev 2014-12-02 14:16:12 följande:

hej!
    Är det någon här inne som väntar på MKP/FVP?

Jag har fått tid för MKP den 22 december och känner mig nervös. Jag hade velat vila flera dagar efter, men det känns omöjligt så nära jul. Känns också som att man kommer få vänta länge på svar, eftersom det är så många röda dagar.

Har ni andra tvättat er innan med hibiscrub? jag trodde det var ett måste, men jag har inte fått någon instruktion om det.

tacksam för alla svar!

Hej! Jag gjorde MKP i januari i år. Tvättade inte före. Läkaren som tog provet tvättade mig precis före med något. Hon tvättade väldigt mycket och noga! ????

Gjorde mitt prov kl 17 och var hemma från jobbet dagen efter. Sedan levde jag som vanligt, men var jätteorolig för att själva provet skulle ha skadat lillpyret (som för övrigt satt och vinkade till oss när provet skulle tas).

Allt gick bra och nu sitter jag här i soffan med en fyramånaders tjej i famnen. Lycka till med ditt prov!
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!