Hattifnattan skrev 2014-03-19 12:42:05 följande:
Hej! Fick du samma bf lr blev du flyttad vid
Ul?
Lycka att få göra ul innan, jag bor i Göteborg så jag räknar kallt med att få åka till sjukhuset för mkp o vända för att moderkakan ligger fel..... O sen vänta på fvp istället. Håller tummarna för dig imorgon! Uppdatera gärna när du är klar! Vill ha all info o veta allt
Lycka till!!!
Nu är provet gjort, allt gick fint. De mätte till 12+2 men jag är i 12+0 så det är ju rätt likt. Det var en äldre läkare och sköterska som tog hand om mig, de var supersnabba och proffsiga. Allt som allt tog det 45 min.
Först mätte de lite och sen letade han upp moderkakan. Den låg i framkant så det var perfekt. Så då började de förbereda för sticket, tvättade magen och la på mig dukar. Sen satte de dit ultraljudstaven och sen stack han. Det är en väldigt smal nål och det känns typ som när man tar ett blodprov. Han stack in nålen ca 8cm och det suger till lite i magen då. Sen hackade han lite i moderkakan för att få ut tillräckligt med material. Därefter satte han sig och kollade så att materialet räckte, gör det inte det kan man få sticka igen. Men det slapp jag. Sen var det bara att sätta ett litet plåster på magen och så var det klart.
Ligger i sängen nu, men känner ingenting i magen än. Man kan få lite mensvärk samma dag.
Svaret skulle jag få om 2,5 vecka per telefon. Jag frågade också lite om infektion och han sa att då blir man sjuk, febrig och får ont i magen och ett spontant missfall efter ca 2 till 3 veckor efter provet.
Så nu är det bara att hoppas på att allt går bra och på att barnet är friskt!!!
Lycka till till dig!!