• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Mrs West
    Hattifnattan skrev 2014-03-11 08:12:41 följande:
    Nu har jag fått min tid för mkp. Är redan nervös! På kallelsen står det att man ska inte jobba resten av dagen, men jag undrar hur länge man ska vara ledig? Jag tänkte ligga i soffan o inte röra mig för att minska risken för ökad blödning. Hur länge var ni som gjort provet lediga?
    Vilket datum fick du tid? Jag ska göra den 20/3. När jag gjorde provet sist så tog jag det lugnt i 3 dagar efteråt. Låg och vilade mycket första dagen och de andra två rätt mkt vila och var mkt försiktig. Inga tunga lyft eller så.
  • Hattifnattan
    Mrs West skrev 2014-03-11 09:00:31 följande:
    Vilket datum fick du tid? Jag ska göra den 20/3. När jag gjorde provet sist så tog jag det lugnt i 3 dagar efteråt. Låg och vilade mycket första dagen och de andra två rätt mkt vila och var mkt försiktig. Inga tunga lyft eller så.
    Jag fick tid den 24e. Är då i vecka 13 precis

dom du! Och imorgon ska jag byta bm o "får" ett nytt ul där! Ska bli roligt att se liten igen.

Sist var det inte mer än en liten liten cashewnöt :)

Ska

Du göra kub lr tidigt ul också? Utöver mkp? Tror jag gör som du o stannar i hemma i tre dagar. Det blir precis lagom innan jag ska dra med mig sambon på baby o barnmässan i Göteborg till helgen sen :)
  • Mrs West
    Hattifnattan skrev 2014-03-11 09:24:25 följande:
    Jag fick tid den 24e. Är då i vecka 13 precis
    dom du! Och imorgon ska jag byta bm o "får" ett nytt ul där! Ska bli roligt att se liten igen.
    Sist var det inte mer än en liten liten cashewnöt :)
    Ska
    Du göra kub lr tidigt ul också? Utöver mkp? Tror jag gör som du o stannar i hemma i tre dagar. Det blir precis lagom innan jag ska dra med mig sambon på baby o barnmässan i Göteborg till helgen sen :)
    Kul med ett ul imorgon! Jag gjorde ett i v 8 men det är ju ett bra tag sen. Min största fasa är att man åker till Lund och så meddelar dem att man fått MA... Men vi får väl se.

Jag gör inget kub alls bara mkp.

Vi får höras här om hu testen har gått osv!!
  • Daphnia
    Hattifnattan skrev 2014-03-11 08:12:41 följande:
    Nu har jag fått min tid för mkp. Är redan nervös! På kallelsen står det att man ska inte jobba resten av dagen, men jag undrar hur länge man ska vara ledig? Jag tänkte ligga i soffan o inte röra mig för att minska risken för ökad blödning. Hur länge var ni som gjort provet lediga?

Jag gjorde mitt MKP klockan 17 en måndag efttermiddag. Stannade hemma tisdag och jobbade igen onsdag.
    Det stramade en del i magen måndag morgon när jag lämnade sonen på skolan (när jag gick från bilen till skolan och tillbaka igen), men annars tycker jag inte att jag märkte av det så mycket. det är säkert väldigt individuellt hur mycket man känner efteråt.
    Lycka till med ditt MKP!
  • Bubbles
    Hattifnattan skrev 2014-03-11 08:09:07 följande:
    Grattis Bubbles! Nu måste det gå bra! Kram
    Tack så mycket =) Kram 
  • Mrs West
    Daphnia skrev 2014-03-11 21:12:03 följande:

Jag gjorde mitt MKP klockan 17 en måndag efttermiddag. Stannade hemma tisdag och jobbade igen onsdag.
    Det stramade en del i magen måndag morgon när jag lämnade sonen på skolan (när jag gick från bilen till skolan och tillbaka igen), men annars tycker jag inte att jag märkte av det så mycket. det är säkert väldigt individuellt hur mycket man känner efteråt.
    Lycka till med ditt MKP!
    Det handlar väl egentligen inte så mycket om hur man mår själv. När jag gjorde mitt mkp hade jag mensvärk resten av dagen sen kändes ingenting. Tanken med att man skall ta det lugnt är ju pga att det blir en liten blödning i moderkakan och vilar man så slutar blödningen och moderkakan läker igen.
  • Hattifnattan

Idag ska jag på ul. Med 12 dagar kvar till mkp undrar jag vilken som är den optimala placeringen av moderkakan. Tänkte be bm kolla placering idag.

Känns rent spontant som att det bästa vore om den var placerad i framkant. Om den är i bakkant försvårar/omöjliggör det för ett mkp då? Är det någon som har info om detta?

• Bubbles
    Hattifnattan skrev 2014-03-12 10:37:57 följande:
    Idag ska jag på ul. Med 12 dagar kvar till mkp undrar jag vilken som är den optimala placeringen av moderkakan. Tänkte be bm kolla placering idag.
    Känns rent spontant som att det bästa vore om den var placerad i framkant. Om den är i bakkant försvårar/omöjliggör det för ett mkp då? Är det någon som har info om detta?
    Moderkakan ska väl helst ligga i framkant för att moderkaksprov ska kunna genomföras. Men jag vet inte om det är helt hopplöst med just mkp om den ligger bak och det då bara är möjligt med fostervattensprov... 
  • Daphnia
    Mrs West skrev 2014-03-12 10:13:11 följande:
    Det handlar väl egentligen inte så mycket om hur man mår själv. När jag gjorde mitt mkp hade jag mensvärk resten av dagen sen kändes ingenting. Tanken med att man skall ta det lugnt är ju pga att det blir en liten blödning i moderkakan och vilar man så slutar blödningen och moderkakan läker igen.

Visst är det så, men jag som har väldigt mycket sammandragningar redan i tidig graviditet hade mer dagen efter och sedan inte mer än vanligt och blödningen i moderkakan kontrollerade de innan jag gick därifrån, samt några dagar efteråt, så jag kände mig trygg i att när jag inte kände något annat besvär (ingen "mensvärk"), borde allt ha gått bra.
    Men jag har inget fysiskt ansträngande jobb (lärare) och heller ingen ökad blödningsbenägenhet.

Nu är jag mest nervös för RUL i morgon fm...
  • Daphnia
    Bubbles skrev 2014-03-11 21:30:04 följande:
    Tack så mycket =) Kram 

Grattis Bubbles! Nu håller vi tummarna för er!
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!