• Moon

Förlovning...

Jag har en liten fråga till er alla! vad betyder förlovning för just er???

Förut då var det väl så att man skulle gifta sig innom ett år!?! hur ser man på det idag?

///Moon som sitter lite nyfis så här mitt i natten

• Svar på tråden Förlovning...
  • fwme68

Enda gången jag varit förlovad så var jag det i över 13 år. Tror inte på långa förlovningar. Tycker det känns lite som lösa förbindelser. Hade dessutom barn ihop när vi bodde tillsammans, i över 9 år. Dessutom skulle det kännas konstigt om jag skulle bli pappa igen och inte vara gift då. Att skaffa barn är väl egentligen en större grej än att skaffa barn. För mig känns själva äktenskapet viktigare än själva vigseln. Om man vill ha ett bröllop att minnas så är det helt ok för mig om andra vill ha det. Har ju förstås inte frågat min tilltänkta om det så jag hinner kanske ändra mig. Jag gifter mig gärna borgerligt. Dagen blir ju inte mindre minnesvärd för det.

Och det där med att skaffa barn först och gifta sig har en sida till. Speciellt med mitt andra barn kändes det nästan förnedrande, nästan lite skamsen när jag skrev på faderskapspappren. Är man gift så utgår man från att fadern är den äkta mannen, vore väl konstigt annars iofs. Många tycker kanske att det är en fin gest, men jag skulle hellre vara gift innan jag skaffade barn igen. Och gärna gift när vi flyttar ihop. Men jag är ju född på det mossiga 60-talet...

För mig innebär en förlovning denna gång att jag har tänkt gifta mig inom en snar framtid. Kanske samma dag...

• Lady

Jag och min man var tillsammans i 8 år utan en tanke på förlovning ...och i sommras sprang vi iväg och gifte oss borgerligt

Det enda kruxet nu är att jag bara har 1 ring och folk tror att jag är förlovad, tycker att det är lite löjligt att sätta på mig två ringer eftersom vi aldrig förlovat oss ..men jag vet inte kanske ändå ska jag sätta på mig en extra ring så att folk slipper fråga ucsh låter så ytligt

• Livia

HEJ!

JAG ANSER ATT MAN BÖR GIFTA SIG INOM CA ETT ÅR EFTER DET ATT MAN HAR FÖRLOVAT SIG! VARFÖR SKA MAN ANNARS FÖRLOVA SIG OM MAN INTE TÄNKER GIFTA SIG! OM MAN BARA VILL HA EN FÖRLOVNINGSRING FÖR ATT DET SKA SE UT SOM MAN ÄR MER ÄN TILLSAMMANS SÅ KAN MAN VÄL HA ETT ANNAT SMYCKE SOM SYMBOLISERAR ENS KÄRLEK.
    SEDAN TYCKER JAG OCKSÅ ATT BARN KOMMER EFTER ATT MAN GIFT SIG PGA ATT VIGSELN SKA SKE AV KÄRLEK TILL VARANDRA OCH SYMBOLISERA ATT MAN STARTAR ETT LIV TILLSAMMANS.

KRAM LIVIA

• Isolde

Livia, du får gärna skriva med små bokstäver i framtiden!

Det finns ju flera skäl till en förlovning: antingen som det första steget efter ett frieri, som ett meddelande inför omvärlden att "vi ska gifta oss snart", eller som ett steg i sig själv. Jag känner många som är förlovade men inte gift sig, några av dem hade tänkt att gifta sig senare men så kom saker (= barn ) emellan, och några av dem har inga planer, och har aldrig haft några, på att gifta sig. En del har principiella skäl, andra tycker bara att det är onödigt.

Ett homosexuellt par jag känner har förlovat sig men vill inte registrera partnerskap, för att de inte vill att det ska finnas (indirekta) uppgifter i folkbokföringen om att de är homosexuella! Så kan det vara även i våra "upplysta" dagar!

• Nellie

Hejsan.

Jag och min man blev tillsammans i maj 94. Vi hade alltid sagt att när vi förlovar oss ska vi gifta oss inom ett år så när han högt uppe på ett berg på en skidresa visade mig att när han hade fixat ringar och gick ner på knä och friade trodde jag helt säkert på att jag skulle bli fru snart. Det dröjde dock lite längre än ett år men i augusti 03 blev jag hans maka.
    Vi jobbar nu på att skaffa oss en liten kotte.
    Låter kanske gameldaxt med förlovning sedan giftemål och barn efter det men det har bara blivit så. Jag känner väl lite att en förlovning är ett löfte om giftemål däremot behöver man inte vara gift för att skaffa barn.

Kram på er

• Pippi Långstrump

Jag och min sambo förlovade oss efter ett år (år 2000).
    För oss är det ett tecken på hur ofantligt mkt vi tycker om varandra.
    Jag tycker inte man behöver gifta sig inom ett år.
    Giftemålet är mer en praktisk sak för mig, vid dödsfall, arvsrätt osv.
    Huvudsaken är väl att man tycker om varandra.
    Jag och min sambo ska förresten skriva testamente nästa år, istället för att gifta oss. Vi planerar ju barn nästa år...
    Ja vet inte om jag någonsin kommer att gifta mig???

Kram Pippi

• Ellie

Jag och min kille förlovade oss på vår treårsdag, nu har vi snart varit tillsammans i fem år. Men vi kommer förmodligen inte att gifta oss, det är inget vi ens har diskuterat. jag vet egentligen inte varför, men det känns inte riktigt som vår grej. men man kan ju hinna ändra sig genom livet, vi är ju unga.
    Vi ser på förlovningen som en kärleksförklaring och som att vi vill visa omgivningen att vi verkligen menar allvar med vårt förhållande. Några löften finns inte i förlovningen.
    Vi kommer garanterat att skaffa barn ogifta, och jag kan inte se något fel i det.

• emi

vi förlovade oss när vi varit tillsammans i 2,5 år.Har inte gift oss än men kommer nog att göra det någon gång

• Mia75

Hej!

För mig betyder förlovning oerhört mycket. Man förlovar sig inte bara för sakens skull. Jag har gjort det av kärlek och att jag vill leva med min sambo resten av mitt liv. Det är ett bevis på att man hör ihop. Jag har inte förräns nu upplevt kärlek vid första ögonkastet. Har aldrig varit så kär och det känns som om vi har känt varandra läääääänge :)

• Mia75

Postade för tidigt.. :)

Vi har "bara" varit tillsammans i snart 4 månader och förlovade oss efter 3. Vissa kan tycka att det är för tidigt, men vi älskar verkligen varandra.
    Lycka till alla med både barn och förlovning!

Svar på tråden Förlovning...