Förlovning...
Jag har en liten fråga till er alla! vad betyder förlovning för just er???
Förut då var det väl så att man skulle gifta sig innom ett år!?! hur ser man på det idag?
///Moon som sitter lite nyfis så här mitt i natten
Jag har en liten fråga till er alla! vad betyder förlovning för just er???
Förut då var det väl så att man skulle gifta sig innom ett år!?! hur ser man på det idag?
///Moon som sitter lite nyfis så här mitt i natten
Jag är ju nyförlovad! Vi förlovade oss för snart 2 veckor sedan. *lycklig*
Nu får vi ju små pikar från de flesta att "ja, nu blir det väl bröllop i sommar?!" Men det är inget som vi bestämt...vi hade ju tänkt oss en bebis före bröllop!
Jag har ju både varit förlovad o gift förut i ett "annat liv", ett liv som måste varit en försmak om hur jag absolut inte vill ha det så jag är så lycklig att jag nu funnit "den rätta"!
Kram på er!
//Unna
För mig och min blivande (gifter oss 3/1-04) så var förlovning ett löfte om giftemål men ingen av oss tyckte att det behövde ske inom ett år. Hade inte tankar/önskan om giftemål funnits så tycker inte jag att det är någon ide att förlova sig...men det är min högst personliga åsik!
tack alla för era svar! tar gärna fler! =)
Cybermum:
tja jag har funderat på det lite smått sedan i höstas! sedan diskuterade jag och min kille det igår! (inget datum ännu lr nåt sånt) men hann vill vara förlovad och gift och hela grejen innan det kommer barn! skulle jag bli gravid oplanerat då vill han att vi gifter oss direkt.... men jag har alltid vart lite "anti-normal" så jag har vart lite tveksam mot bröllop! sedan blev jag bara nyfiken på vad förlovning betyder för andra! bara flummtankar!
///Moon
HejHej
Jag och min kille förlovade oss på 2årsdagen i somras och ska väl inom 2 år gifta oss har vi tänkt.Blir troligtvis till sommaren 2005.*lycklig*
För mig betyder förlovning att man ska gifta sig.
Och jag har inte velat förlova mig innan.
Men så bestämde vi att vi äntligen skulle göra det.
Och nu för några veckor sedan så bestämde vi att vi skall gifta oss sommaren 2005.Känns jättebra ju!;)
Kramar Malin
Hej
Jag tror att det är så att utomlands betyder förlovning giftemå¨l innom ett år men inte i Sverige, jag tror inte att det betydde det för i tiden heller.
mvh
Min sambo överraskade mig med att fria för drygt ett år sedan.
Vi hade då varit tillsammans i sju år och pratat en hel del om att vi skulle vilja gifta oss med varandra någon gång - så, förlovningen för oss innebar en verklig f ö r -lovning, dvs vi gav varandra ett löfte om bröllop.
Till sommaren blir bröllopet av och det känns härligt, pirrigt och lite overkligt! *ler blygt, lyckligt & nervöst*
För oss betyder bröllopet främst att vi "just nu" önskar att dela resten av våra liv med varandra och att vi vill få åldras tillsammans. Vi känner att vi har en bra grund att stå på och bröllopet är egentligen bara en manifestation för vår kärlek till varandra. Ingen vet hur framtiden kommer te sig och båda två vet att våra löften grundar sig på hur vi känner för varandra "idag". Vi har iaf en stark önskan om att få leva tillsammas resten av våra liv och viljan att jobba för att det kommer bli så. För oss personligen ser vi bröllopet som "en djupare kärleksförklaring" där vi båda officiellt visar hur vi känner för varandra.
Både min sambo och jag anser dock att ett bröllop egentligen inte är en måttstock på hur lyckliga man är tillsammans. Par gifter sig av så individuella anledningar... (Man "ska/bör", förverkliga en "barndomsdröm", ekonomiska skäl, trygghet, bekräftelse, vill att ngt skall "hända" etc etc) Det är anledningen till varför jag ville klargöra VÅR främsta anledning.
Avslutar mitt lilla inlägg med att säga att jag tror att man kan älska varandra minst lika mycket om man så "bara" väljer att vara sambos och min personliga uppfattning, är att det är ett betydligt större åtagande att välja att skaffa barn tillsammans...
Jag längtar och hoppas att vi kommer dit snart!! Men att snart få stå brud inför den man älskar av hela sitt hjärta... det är inte så dumt det heller!
*kram på er*
Jag har alltid velat förlova mej, & på senare tid även gifta mej nån gång i framtiden. Det känns fint att veta själv + visa andra att man verkligen hör ihop. Att förlova sej + sedan gifta sej inom ett år känns för snabbt för mej personligen, men här i Australien fungerar det ofta så. Att vara förlovad i 5-10 år är det inte att tala om här.
Så man får väl anpassa sej till det lokala sederna, även fast jag nog vill försöka vara förlovad länge i deras ögon. Dock bär mannen ingen förlovningsring, så det kanske gör att man snabbar på lite
Är förlovad sen drygt två år....en förlovning för oss är att ha "lite mer förbindelse än bara tillsammans" iväntan på bröllop.
Vi båda vill gifta oss, frågan är bara när, var, och hur. *ler*
Jag är förlovad. För mig betyder det att det är "vi". Att det är min sambo jag vill leva med i resten av mitt liv. Och tanken är att vi ska gifta oss när ekonomin tillåter.
Man känner sig mer bunden till varann när man är förlovad tycker jag.
Om man ser till gammalt så betydde förlovning giftermål inom ett år. Personligen så anser jag att förlovning innebär att man SKA gifta sig, men inte nödvändigtvis inom ett år.
Jag och min man hade bestämt datum, bokat kyrka och präst INNAN vi förlovade oss. Det tillhör kanske inte vanligheterna, men det kändes bra.
Jag har svårt att förstå de som bara förlovar sig och inte har en tanke på giftermål. Jag har tidigare varit i en sådan sits och nu i efterhand fattar jag inte hur jag tänkte, att jag ville förlova mig trots att giftermål inte alls fanns med i planerna. Det finns trots allt för många som förlovar sig bara för att få göra det...att man "ska" göra det i ett förhållande. Men då tycker jag att är inte förhållandet så stark att man planerar giftermål, ja då kan man ju lika gärna hoppa över förlovningen också.
Nej, min bestämda åsikt är att förlovning är ett löfte om giftermål.
Jag kanske verkar trångsynt och oförstående, men det är jag absolut inte, eftersom jag själv förlovat mig i ett tidigare förhållande bara för sakens skull. Det tråkiga är att jag vet att många gör så.
Lycka till i alla fall!