• Fru Stjärna

Att kalla killar för fröken!!!

När vår 6-åring skulle börja förskolan och fritids nu i augusti stötte vi på någonting som förvånade oss. Vid inskolningen säger fröknarna lite skrattade att här kallar vi även killarna för fröken.

För första gången får sonen manlig personal och då skall de också kallas fröken!!! Är det det här som är feminism, att männen inte får vara män? Tycker nästan det är förnedrande att kalla en man för fröken. Jag skulle själv bli sur om någon kallade mig för herr...

• Svar på tråden Att kalla killar för fröken!!!
  • Hannah76

Fast är det så farligt?

En kvinna kallas ju brandman och en man kallas undersköterska.

• Bedhead
    Fru Stjärna skrev 2010-08-30 13:04:07 följande:
    När vår 6-åring skulle börja förskolan och fritids nu i augusti stötte vi på någonting som förvånade oss. Vid inskolningen säger fröknarna lite skrattade att här kallar vi även killarna för fröken.

För första gången får sonen manlig personal och då skall de också kallas fröken!!! Är det det här som är feminism, att männen inte får vara män? Tycker nästan det är förnedrande att kalla en man för fröken. Jag skulle själv bli sur om någon kallade mig för herr...
    Vad skulle du vilja kalla honom då?
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Karisma

Gör de här åxå, både på förskolan och nu när Liam går i förskoleklass.

Oftast säger barnen namnet på den "fröken" de ropa på men åxå bara fröken, kille som tjej.

Inget karlarna bryr sig om.

/K

• SilverEmma

Vad skulle killarna kallas då? Har jobbat med manliga "fröknar" och de har kallat sig själva fröken...

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Fru Stjärna

Jag föredrar att kalla alla individer vid namn istället för epitet. Men när jag gick i skolan var alla tjejer fröknar och alla killar magister! Nu är det ju så att magister användes egentligen för personer som var mer utbildade och tagit en magisterexamen (vilket historisk var bara män). Men traditionsenligt räknas väl manliga pedagoger som magistrar?

• A L V

Här sägs det också så. Det är ju mer en yrkestitel, som redan nämnt. Sjuksköterska, brandman, osv.

• Hannah76

Då borde ju gifta kvinnor också ta illa upp?

Ska vi kalla dem lärare Lena och pedagog Kurt?

• UpsyDaisy

Jag har faktiskt undrat lite över det där. Min dotter kallar sina dagispedagoger för "fröken" men de är kvinnor allihopa. Finns flera män som också jobbar på förskolan men jag vet inte vad barnen kallar dem.

• solida

Varför kallas de inte för det de heter istället??
    Om man verkligen måste ha ett epitet på hela personalen får man väl kalla dem lärare? Om de inte är lärare utan t ex firtidspedagoger så kan man säga personal eller fritidslärare t ex.

Jag är förskollärare och gillar inte att bli kallad fröken, mest för att jag tycker att det är ganska slappt att inte kunna använda mitt namn när man pratar med mig... Känns som att man inte orkat ta reda på vem som har hand om ens barn på dagarna, utan det är väl skitsamma. Fröken som fröken, liksom.

Svar på tråden Att kalla killar för fröken!!!