• Fru Stjärna

Att kalla killar för fröken!!!

När vår 6-åring skulle börja förskolan och fritids nu i augusti stötte vi på någonting som förvånade oss. Vid inskolningen säger fröknarna lite skrattade att här kallar vi även killarna för fröken.

För första gången får sonen manlig personal och då skall de också kallas fröken!!! Är det det här som är feminism, att männen inte får vara män? Tycker nästan det är förnedrande att kalla en man för fröken. Jag skulle själv bli sur om någon kallade mig för herr...

• Svar på tråden Att kalla killar för fröken!!!
  • jesslin

Lägger in denna. Hinner inte läsa tråden nu. Men ja här säger de fröken Olle till sin lärare. Barn tänker inte på detta. Min svåger kallas fröken, han jobbar på förskola men är utbildad lärare. Stora har precis börjat 6års.

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • jesslin

Om jag pratar med Sofia säger vi fröken Olle eller bara Olle. Han är den enda Olle hon känner så det finns ingen risk att det skulle blandas ihop.

Sofia 12 okt 04 , 54 min efter bf , Emilia 13 juni 08. 11 dagar före bf. Två igångsättningstjejer...
  • skoladan

Fröken får i dagissammanhang ses mer som en titel. Sjuksköterska är ju en titel som inte har med kön att göra. Det har blivit likadant med "fröken" Jag har märkt att mitt barnbarn också säger fröken om den manliga personalen på fritis. Antingen "fröken" eller också personens namn.
    När jag jobbade på äldrevård på 70-talet sa patienterna ofta "doktorn" så fort det var en manlig personal. En del sa "pastorn". Patienterna verkade inte reflektera över att "pastorn" kom och bytte blöjor på dom.

• Fru Stjärna

Hade föräldramöte här om dagen och jag kunde inte låta bli att höra efter vad den manliga pedagogen tyckte om att få på sig epitetet Fröken. Han gillade det inte sade han och försöker få barnen att säga hans namn istället. Och han ville DEFINITIVT inte att vi föräldrar skulle säga fröken. Känns bra, för jag klarar inte av att kalla en man för fröken

• Karisma

Men som vuxen tilltalar man väl ändå inte personalen med fröken?? Känns ju helt galet, sen att ett barn gör det om det är ok för de som arbetar på förskolan/skolan är en annan sak.

Blir mest förvånad att vuxna gör en sån sak.

/K

• fluu

Vad är det för konstigt med att kallas fröken nudå....Jag kallade min manliga musiklärare för fröken,inget konstigt med det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • GunMaj

Kommentar till Öratgård som är helt ute och cyklar.
    För det första så heter det "diminutiv" och inte demimutiv. 
    För det andra så är ordet f
    röken är inte en diminutivform av fru. Fröken betyder ogift kvinna.
    För det tredje; Vad du vill, eller inte vill bli kallad är ingen intresserad av.

• Hannah76
    GunMaj skrev 2013-12-07 18:29:29 följande:
    Kommentar till Öratgård som är helt ute och cyklar.
    För det första så heter det "diminutiv" och inte demimutiv. 
    För det andra så är ordet fröken är inte en diminutivform av fru. Fröken betyder ogift kvinna.
    För det tredje; Vad du vill, eller inte vill bli kallad är ingen intresserad av.
    Signaturen finns inte kvar... Det är en över tre år gammal tråd..
  • Lady Paraplyh
    fluu skrev 2010-09-01 21:12:06 följande:
    Vad är det för konstigt med att kallas fröken nudå....Jag kallade min manliga musiklärare för fröken,inget konstigt med det.

Det heter ju magister på män.
  • Mon bébé 81

Oj, använder man "fröken" fortfarande? De som jobbar i skolan har väl namn som barnen kan använda?!

Redan när jag började skolan (1988) kallade vi läraren för hennes namn.

• fluu
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-07 18:32:02 följande:

Det heter ju magister på män.
    Kanske det gör, dock gick jag i skolan nyligen och har inte hört den benämningen på lärare varken från elever eller andra lärare. Bara på gamla pilsnerfilmer typ ;)
    Dock sa vi mest fröken de första åren sen bara namnet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Simon 681

Termen "fröken" betyder numer "personal". Fjärran är den tid då endast ogifta kvinnor fick arbeta med barnpassning. Betydelsen i ord ändras. "Rar" betydde förut sällsynt och betyder nu "snäll"

En del av barnen i min klass säger "magister" Det låter mer konstigt än "fröken" för mig.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Mabaja

Min brorsa kallar sig för dagisfröken och han trivs med det!

• Astrofys

Enligt "säkra" källor skall det numera heta brandsoldat istället för brandman.

Svar på tråden Att kalla killar för fröken!!!