• Fru Stjärna

Att kalla killar för fröken!!!

När vår 6-åring skulle börja förskolan och fritids nu i augusti stötte vi på någonting som förvånade oss. Vid inskolningen säger fröknarna lite skrattade att här kallar vi även killarna för fröken.

För första gången får sonen manlig personal och då skall de också kallas fröken!!! Är det det här som är feminism, att männen inte får vara män? Tycker nästan det är förnedrande att kalla en man för fröken. Jag skulle själv bli sur om någon kallade mig för herr...

• Svar på tråden Att kalla killar för fröken!!!
  • Natosh

Ska vi säg frökon istället kanske? :D

Vi sade fröken även om män när vi var barn och hade inga som helst problem med att se skillnad på män och kvinnor.

"Fröken" används numer som slang för lärare och pedagog, vilket kön de har påverkar inte deras yrkesroll och är därmed egalt

• Fru Stjärna
    Natosh skrev 2010-08-30 14:33:55 följande:
    Ska vi säg frökon istället kanske? :D

Vi sade fröken även om män när vi var barn och hade inga som helst problem med att se skillnad på män och kvinnor.

"Fröken" används numer som slang för lärare och pedagog, vilket kön de har påverkar inte deras yrkesroll och är därmed egalt
    Var tvungen att gå in och kolla i din presentation hur gammal du var eftersom du sade fröken när du var barn. Det skillde inte såå mycket i ålder på oss. Men hade vi sagt fröken till våra magistrar hade vi MINST fått kvarsittning...
  • Natosh
    Fru Stjärna skrev 2010-08-30 14:42:04 följande:
    Var tvungen att gå in och kolla i din presentation hur gammal du var eftersom du sade fröken när du var barn. Det skillde inte såå mycket i ålder på oss. Men hade vi sagt fröken till våra magistrar hade vi MINST fått kvarsittning...
    Ojdå! Kvarsittning har aldrig praktiserats i någon form av skola jag gått i. Förutom att vi under en engångskampanj för att minska frånvarorn i högstadiet fick sitta av den tid vi missat.

Kan det vara regional skillnad? Jag är uppväxt i stockholmsområdet...
  • Fru Stjärna
    Natosh skrev 2010-08-30 14:54:11 följande:
    Ojdå! Kvarsittning har aldrig praktiserats i någon form av skola jag gått i. Förutom att vi under en engångskampanj för att minska frånvarorn i högstadiet fick sitta av den tid vi missat.

Jag är uppväxt i ett mindre samhälle cirka 6 mil norr om Uppsala
  • Purpurbräcka

Det finns nog ganska stora kulturskillnader mellan olika landsdelar och olika skolor. Jag är lite äldre än Fru Stjärna och har alltid betraktat tilltalet "magistern" som något ålderdomligt som möjligen sägs lite på skämt. Vi hade en manlig klassföreståndare i mellanstadiet och han kallades vid förnamn (ett smeknamn rentav).

Lågstadieläraren kallade vi dock "fröken", trots att hon var fru...
  • Fru Stjärna
    Purpurbräcka skrev 2010-08-30 15:14:07 följande:
    Det finns nog ganska stora kulturskillnader mellan olika landsdelar och olika skolor. Jag är lite äldre än Fru Stjärna och har alltid betraktat tilltalet "magistern" som något ålderdomligt som möjligen sägs lite på skämt. Vi hade en manlig klassföreståndare i mellanstadiet och han kallades vid förnamn (ett smeknamn rentav).

Lågstadieläraren kallade vi dock "fröken", trots att hon var fru...
    Vi hade en ganska gammal magister som var "hård" och bestämd. Tror inte att de manliga yngre kollegor till honom var lika begivna på tilltalet magister. Däremot skulle ingen av dem acceptera fröken istället....
  • Winnertaco

Jag är född på tidigt 80-tal och har aldrig använt "fröken", vare sig på dagis eller i skolan. Vi tilltalade dem vid namn, helt enkelt.

Till våra barn säger vi "de vuxna på dagis" eller deras riktiga namn.

Johanna -06 Ludvig -08
  • Punkster

Jag jobbar på fritids för lågstadiebarn och jag blir kallad fröken ibland. Inget jag bryr mig om, dock. Det finns inget som riktigt passar in. Jag är varken magister eller lärare. Och försök få en 6-åring att ropa "fritidspedagog" så fort det är något... Glad
    Oftast kallar de mig för Linus och min kollega för Camilla, men fröken brukar ploppa ur dom flesta barn ibland, när det inte är så viktigt vilken vuxen det är som svarar. Det är ungefär som ett allmänt namn på alla som jobbar.

Egentligen är det inte så konstigt. Vad kallar man en manlig sjuksköterska? Sjukskötare? Har jag aldrig hört. En kvinnlig tjänsteman? Tjänstekvinna? För att inte tala om brandman! Brandkvinna låter ju roligt på riktigt! Och så håller det på. Själv lägger jag inte nån värdering i namnen. Barnen gör det garanterat inte, så varför ska vi göra det åt dem?

• Dimes

För mig spelar det ingen roll om både män och kvinnor blir kallade fröken på förskolan. För mig, som jag kommer ihåg det, var fröken bara någonting som alla på mitt dagis hette. Precis som mamma och pappa. Det var deras namn.

Och brandman då, eller sjuksköterska? Det är ju precis samma 'problem' där i sådana fall.

www.holymotherofcow.blogg.se - Assumption is the mother of all fuck-ups.
  • linas fina

Jag brukar kalla personalen på min dotters förskola vid namn eller lärare. 
    Fröken är väl inte värre än att som tjej kallas brandman eller ombudsman eller liknande.. 

Svar på tråden Att kalla killar för fröken!!!