• Fru Stjärna

Att kalla killar för fröken!!!

När vår 6-åring skulle börja förskolan och fritids nu i augusti stötte vi på någonting som förvånade oss. Vid inskolningen säger fröknarna lite skrattade att här kallar vi även killarna för fröken.

För första gången får sonen manlig personal och då skall de också kallas fröken!!! Är det det här som är feminism, att männen inte får vara män? Tycker nästan det är förnedrande att kalla en man för fröken. Jag skulle själv bli sur om någon kallade mig för herr...

• Svar på tråden Att kalla killar för fröken!!!
  • örtagård

Fröken är ju demimutiv för fru och således förminskande för en kvinna - traditionellt - att kallas.

Jag kallade min lärare fröken när jag gick i långstadiet. Det var en kvinna. Jag var dock förvånad ibörjan att orden används fortfarande. Korrekt tycker jag att föräldrar bör prata om lärare, pedagoger, personal osv och inför barnen använda deras namn. Men nu när dottern säger fröken, händer det att jag använder ordet. Förnedrande för en man att kallas liten fru? Knappast mer än för en kvinna.

• örtagård
    Punkster skrev 2010-08-30 17:05:07 följande:
    Jag jobbar på fritids för lågstadiebarn och jag blir kallad fröken ibland. Inget jag bryr mig om, dock. Det finns inget som riktigt passar in. Jag är varken magister eller lärare. Och försök få en 6-åring att ropa "fritidspedagog" så fort det är något... Glad
    Oftast kallar de mig för Linus och min kollega för Camilla, men fröken brukar ploppa ur dom flesta barn ibland, när det inte är så viktigt vilken vuxen det är som svarar. Det är ungefär som ett allmänt namn på alla som jobbar.

Egentligen är det inte så konstigt. Vad kallar man en manlig sjuksköterska? Sjukskötare? Har jag aldrig hört. En kvinnlig tjänsteman? Tjänstekvinna? För att inte tala om brandman! Brandkvinna låter ju roligt på riktigt! Och så håller det på. Själv lägger jag inte nån värdering i namnen. Barnen gör det garanterat inte, så varför ska vi göra det åt dem?
    Riktigt underhållande reflektion - brandkvinna...
  • örtagård

Jag skulle inte vilja benämnas varken fröken eller fru för egen del heller.

Jag är gift men jag är ingens fru!

• Starkast
    Fru Stjärna skrev 2010-08-30 13:04:07 följande:
    När vår 6-åring skulle börja förskolan och fritids nu i augusti stötte vi på någonting som förvånade oss. Vid inskolningen säger fröknarna lite skrattade att här kallar vi även killarna för fröken.

För första gången får sonen manlig personal och då skall de också kallas fröken!!! Är det det här som är feminism, att männen inte får vara män? Tycker nästan det är förnedrande att kalla en man för fröken. Jag skulle själv bli sur om någon kallade mig för herr...
    Min son kallar de manliga för fröken

På dagis har han bara haft kvinnliga - som alla kallat fröknar. Det är mer en "yrkesroll" för barnen än att det är något kvinnligt.

Kom på mig själv med att kalla en manlig för fröken - mitt framför honom.
    Är så van att alla säger just fröken om personalen. Men vi lär nog om oss snart
  • Pinje
    Punkster skrev 2010-08-30 17:05:07 följande:
    Jag jobbar på fritids för lågstadiebarn och jag blir kallad fröken ibland. Inget jag bryr mig om, dock. Det finns inget som riktigt passar in. Jag är varken magister eller lärare. Och försök få en 6-åring att ropa "fritidspedagog" så fort det är något... Glad
    Oftast kallar de mig för Linus och min kollega för Camilla, men fröken brukar ploppa ur dom flesta barn ibland, när det inte är så viktigt vilken vuxen det är som svarar. Det är ungefär som ett allmänt namn på alla som jobbar.

Egentligen är det inte så konstigt. Vad kallar man en manlig sjuksköterska? Sjukskötare? Har jag aldrig hört. En kvinnlig tjänsteman? Tjänstekvinna? För att inte tala om brandman! Brandkvinna låter ju roligt på riktigt! Och så håller det på. Själv lägger jag inte nån värdering i namnen. Barnen gör det garanterat inte, så varför ska vi göra det åt dem?
    Bra inställning.
  • Reglementet
    UpsyDaisy skrev 2010-08-30 13:34:07 följande:
    Självklart ska man kunna namnet på personalen. Min dotter säger tex "fröken Sofie" och "fröken Caroline" och inte bara "fröken". Anledningen till att man säger "fröken" är för att ens pedagog ska inte vara ens "kompis" utan den som tar hand om en. Man kallar inte sin mamma för "Lena" tex. Det finns en stor trygghet i att kalla sin mamma just "mamma" och sin fröken just "fröken". Det är inte vem som helst...det är ens "fröken"! Många försöker i något felriktad välmening bli "kompis" med barnen och vara på samma "nivå" som barnen genom att be barnen kalla dem vid dess namn. Men detta gör barnen osäkra. Fritidspedagogen ska inte vara barnets "kompis" utan en auktoritet och en vårdare...en extramamma/pappa på ett sätt. Att kalla pedagogen för "fröken" eller "magister" hjälper barnet att skilja på pedagogen och barnen och hjälper barnet till en bättre relation med sin fröken.

Titta på oss föräldrar som exempel. Vi är de viktigaste människorna i våra barns liv...men vi är "bara" mamma och pappa. Min dotter ser inte mig som kvinna...eller individ....hon ser mig som sin mamma. Visst känns det irriterande ibland, jag vill ofta försöka få henne till att förstå att jag också är en egen individ, en människa med ett namn. Men jag tror inte att många fattar detta om våra föräldrar förrän vi själva får barn.
    Varför skulle man inte kunna kalla sin mamma vid namn?
    *Kommersiellt budskap*
  • bustjejen

På min dotters dagis har vi både haft fröken Pontus och fröken Niklas. För barnen är det helt naturligt att säga så, och vi andra tycker mest att det låter lite gulligt .

• mammasgullar

När jag gick i skolan, (lågstadiet) Kallade jag manlig personal likaså kvinnlig personal för fröken, utan att ens ha en tanke på att det skulle vara "kvinnlig"

Barn tänker inte i dom banorna,

Tycker att allt detta tjafs om jämställdhet går till överdrift, som någon innan sa, vad ska vi kalla kvinnliga brandmän, och manliga sjuksköterskor?

• Fru Stjärna
    örtagård skrev 2010-08-30 23:36:20 följande:
    Fröken är ju demimutiv för fru och således förminskande för en kvinna - traditionellt - att kallas.

Jag kallade min lärare fröken när jag gick i långstadiet. Det var en kvinna. Jag var dock förvånad ibörjan att orden används fortfarande. Korrekt tycker jag att föräldrar bör prata om lärare, pedagoger, personal osv och inför barnen använda deras namn. Men nu när dottern säger fröken, händer det att jag använder ordet. Förnedrande för en man att kallas liten fru? Knappast mer än för en kvinna.
    Trodde att fröken betydde ogift kvinna?!
Svar på tråden Att kalla killar för fröken!!!