Hur stora är klasserna nu?
Ja, hur stor är ert barn skolklass? Om ni har flera barn så räkna ut medel och rösta på det. Jag undrar appropå diskussionen i andra trådar om att klasserna är så mycket större idag än de var innan.
Ja, hur stor är ert barn skolklass? Om ni har flera barn så räkna ut medel och rösta på det. Jag undrar appropå diskussionen i andra trådar om att klasserna är så mycket större idag än de var innan.
Min dotters klass var 21 elever förra läsåret, vilket var förskoleklass. När nya läsåret börjar nu kommer en elev att ha försvunnit och en eller möjligen två nya kommer att ha tillkommit. Skolan hon går på har bara lågstadium och jag tror inte att någon klass har mer än 25 elever. Alla har en klasslärare och en fritidspedagog, så det finns stora möjligheter att dela barnen i halvklass eller ta ut kanske fem barn för en egen aktivitet.
På skolan där jag själv jobbar - mellan- och högstadium - består klasserna av alltifrån 17 till 29 elever. De flesta är nog ca 23-25. Mest beror det på hur stor "kull" barn som föddes ett visst år. När klasserna först görs, till år fyra, och när de sedan görs om inför år sju försöker vi få en jämn fördelning. Sedan kan någon klass ha minskat för att elever har flyttat.
Egentligen tycker jag inte att klasstorleken är särskilt intressant i sig. Att ha en stor klass kan ju vara ett pedagogiskt val där man medvetet väljer att sätta ihop stora klasser men sedan främst jobba i smågrupper för att kunna individualisera mer t.ex. Och då kan det ju faktiskt vara så att undervisningsgrupperna är mindre i en sån jätteklass än den är i en klass med 18 elever där man hela tiden arbetar i helkass.
Lärartätheten tycker jag säger mer i så fall (även om det inte nödvändigtvis är så att hög lärartäthet alltid innebär högre kvalité, men jag tror att det kan användas som indikation iaf). Vad gäller den så sjönk den kraftigt i svenska skolor under 90-talskrisen för att konstant ha ökat sedan dess. Undantaget är dock förra året då kommunernas ekonomi som bekant drabbades av finanskrisen och lärartätheten minskade något för första gången sedan 1993. Den är dock fortfarande högre än läsåret 2005/2006.
http://www.skl.se/web/Hog-larartathet.aspx
Kanske skulle svara på TS också. I min sons klass är de 19 elever, men de jobbar oftast i halvklass.
Klasserna är större idag är när jag gick i skolan. I min högstadieklass var vi 16-17 elever (lika många knappt i parallellklassen). Jag är lärare på högstadiet och mina klasser består vanligen av 24-28 elever.
I SO (ett av mina två ämnen) är det i princip alltid helklass, dessvärre.