Inlägg från: Kinya |Visa alla inlägg
  • Kinya

Hur stora är klasserna nu?

Ja, hur stor är ert barn skolklass? Om ni har flera barn så räkna ut medel och rösta på det. Jag undrar appropå diskussionen i andra trådar om att klasserna är så mycket större idag än de var innan.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stora är klasserna nu?
  • Kinya

När jag gick på låg- och mellanstadiet (på 90-talet) var vi mellan 24-27 elever i min klass. Det låter inte som att det är större klasser idag direkt. Min dotter är inte stor nog för att gå i en klass så jag röstade inte.

• Kinya
    MIC skrev 2010-08-09 11:14:31 följande:
    Jag är också lärare och skulle säga att klasserna är nog ungefär lika stora som när man själv gick i skolan MEN det är fler barn med speciella/särskilda behov i en klass idag än när jag gick i skolan. Mindre klasser eller det som kallades hjälpklasser finns inte längre och många elever med diagnoser går i vanliga klasser utan speciellt mycket hjälp av speciallärare eller assistenter (dessa har man dragit ner drastiskt på). Särkole-elever är ofta integrerade i vanliga klasser även om de följer en annan studieplan. Så att undervisa och bli undervisad i en klass med säg 24 elever är jobbigare idag än för tio år sedan.
    Så du menar att felet är att man integrerar barn med diagnoser och särskolebarn i vanliga klasser? I så fall måste ju det ändras så att barn med speciella behov får gå i små klasser tillsammans med speciallärare där de får hjälp och inte stör i de vanliga klasserna.
  • Kinya
    Tuffen skrev 2010-08-09 14:42:00 följande:
    Klasserna är större idag är när jag gick i skolan. I min högstadieklass var vi 16-17 elever (lika många knappt i parallellklassen). Jag är lärare på högstadiet och mina klasser består vanligen av 24-28 elever.