Inlägg från: Kinya |Visa alla inlägg
  • Kinya

    Hur stora är klasserna nu?

    Ja, hur stor är ert barn skolklass? Om ni har flera barn så räkna ut medel och rösta på det. Jag undrar appropå diskussionen i andra trådar om att klasserna är så mycket större idag än de var innan.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur stora är klasserna nu?
  • Kinya

    När jag gick på låg- och mellanstadiet (på 90-talet) var vi mellan 24-27 elever i min klass. Det låter inte som att det är större klasser idag direkt. Min dotter är inte stor nog för att gå i en klass så jag röstade inte.

  • Kinya
    MIC skrev 2010-08-09 11:14:31 följande:
    Jag är också lärare och skulle säga att klasserna är nog ungefär lika stora som när man själv gick i skolan MEN det är fler barn med speciella/särskilda behov i en klass idag än när jag gick i skolan. Mindre klasser eller det som kallades hjälpklasser finns inte längre och många elever med diagnoser går i vanliga klasser utan speciellt mycket hjälp av speciallärare eller assistenter (dessa har man dragit ner drastiskt på). Särkole-elever är ofta integrerade i vanliga klasser även om de följer en annan studieplan. Så att undervisa och bli undervisad i en klass med säg 24 elever är jobbigare idag än för tio år sedan.
    Så du menar att felet är att man integrerar barn med diagnoser och särskolebarn i vanliga klasser? I så fall måste ju det ändras så att barn med speciella behov får gå i små klasser tillsammans med speciallärare där de får hjälp och inte stör i de vanliga klasserna.
  • Kinya
    Tuffen skrev 2010-08-09 14:42:00 följande:
    Klasserna är större idag är när jag gick i skolan. I min högstadieklass var vi 16-17 elever (lika många knappt i parallellklassen). Jag är lärare på högstadiet och mina klasser består vanligen av 24-28 elever.
    När jag gick i låg- och mellanstadiet var vi som mest 27 elever och som minst 24. Så det varierar nog från skola till skola och mellan årskullarna. Vissa årskullar är många andra är färre.
  • Kinya
    Trollet Ludenben skrev 2010-08-09 14:45:18 följande:
    eller tvärtom, där de barnen med speciella behov inte blir störda av de andra i klassen.
    Ja, man kan se det från båda hållen men båda problemen har samma lösning. Inför specialklasser! Så får alla barn det stöd de behöver för att utvecklas.
  • Kinya
    Livs mamma skrev 2010-08-10 19:41:18 följande:
    Fast hur skulle segregering per definition hjälpa barn och elever att utvecklas? Att kategorisera människor efter en diagnos kan ibland hjälpa, men i många fall lika gärna stjälpa. Det har ju kommit viss forskning som visar att grupper med utagerande barn är kontraproduktiva. Plötsligt finns inte andra förebilder än barn med liknande svårigheter som en själv. Jag tror att man måste titta på varje individ, men inte glömma grupperspektivet. Och då menar jag att det är berikande att mötas, oavsett om jag har svårigheter eller inte. Dessutom finns det viss forskning som visar att barn som går i särskild undervisningsgrupp (sgu) inte alls förstår varför de går där och att det tenderar förstärka ett utanförskap. Jag tycker att vi ska göra som övriga anglosaxiska länder tänker gällande utvecklingsstörda: integrera. Integrera alla individer och ta tillfället i akt att mötas. Därmed inte sagt att man ska ta bort stödet för barn i behov av detta, utan utveckla det. Våra tankar om assistenter, små grupper, sgu, olika kursplaner osv känns rätt förlegade. Skapa en skola som kan spegla ett samhälle där alla får vara med och behövs.
    Det hade hjälpt mig och många med mig att få arbetsro om vi hade sluppit de stökiga eleverna. Om läraren hade haft tid att hjälpa oss istället att hela tiden se till att en liten klick elever (killar) inte slog sönder inredningen. Minst 15 stolar och en klassrumsdörr slogs sönder under 3 år på högstadiet för att lärarna inte kunde hantera några få killar. Bort med dom istället! Nä, vad gjorde skolan? Gav oss ytterligare en problemkille i klassen för att hans klass var ännu värre än vår.
Svar på tråden Hur stora är klasserna nu?