Hur stora är klasserna nu?
Ja, hur stor är ert barn skolklass? Om ni har flera barn så räkna ut medel och rösta på det. Jag undrar appropå diskussionen i andra trådar om att klasserna är så mycket större idag än de var innan.
Ja, hur stor är ert barn skolklass? Om ni har flera barn så räkna ut medel och rösta på det. Jag undrar appropå diskussionen i andra trådar om att klasserna är så mycket större idag än de var innan.
Jag är lärare och på min skola varierar klassernas storlek mellan 24-27 elever. I lågstadiet har eleverna fler halvklasstimmar och ofta är det en lärare och en fritidspedagog i klassrummet. I en välfungerande klass fungerar det att ha fler elever än i en klass där man måste jobba mer med gruppen och det tar vår ledning hänsyn till. En klass kan även fungera olika bra med olika lärare. Vi brukar i sådana fall askultera varandra och ge råd om vad som brukar fungera i den aktuella gruppen. Som förälder är man välkommen att delta i skolan men som lärare är det skönt att bli förvarnad så att man kan förbereda klassen på besök. Många elever ända upp i högstadiet är beroende av rutiner och av att veta vad som gäller från dag till dag.
Jag är också lärare och skulle säga att klasserna är nog ungefär lika stora som när man själv gick i skolan MEN det är fler barn med speciella/särskilda behov i en klass idag än när jag gick i skolan. Mindre klasser eller det som kallades hjälpklasser finns inte längre och många elever med diagnoser går i vanliga klasser utan speciellt mycket hjälp av speciallärare eller assistenter (dessa har man dragit ner drastiskt på). Särkole-elever är ofta integrerade i vanliga klasser även om de följer en annan studieplan. Så att undervisa och bli undervisad i en klass med säg 24 elever är jobbigare idag än för tio år sedan.
Min son går i en klass för barn med autism. De följer grundskoleplanen och tillhör inte särskolan. De är 6 elever i klassen. Han har asperger och ADHD och integreras i en valig klass ett visst antal timmar i veckan efter hur mycket han klarar. Jag är glad att han fått denna lilla klassen för en stor klass är uteslutet. Han skulle inte klara av att nå målen för grundskolan om han hade en egen resursperson men i en stor klass för det är för mycket intryck och för rörigt.
Sonen börjar skolan nästa år och på hans skola har man som mål att inte ha fler än 10 elever i varje klass.
24 st är de i Almas klass o har varit sen de började i förskoleklass.
Nu ska hon snart börja i 4:an.
Svarare efter hur det är där jag bor och min man hade en mellanstadieklass på 28 elever sist
När jag gick i skolan i en småstad så var vi 20 elever men har förstått att vissa redan då gick i klasser med 28 elever i.
När jag gick på låg- och mellanstadiet (på 90-talet) var vi mellan 24-27 elever i min klass. Det låter inte som att det är större klasser idag direkt. Min dotter är inte stor nog för att gå i en klass så jag röstade inte.
De kommer vara 6 st i sonens förskoleklass... förra läsårets klass var 7 st, så nästa år när de slås ihop i 1-2:a så kommer de vara totalt 13 st....
Gick själv låg och mellanstadie i en klass med 13 elever, suveränt!!!!