Hur stora är klasserna nu?
Ja, hur stor är ert barn skolklass? Om ni har flera barn så räkna ut medel och rösta på det. Jag undrar appropå diskussionen i andra trådar om att klasserna är så mycket större idag än de var innan.
Ja, hur stor är ert barn skolklass? Om ni har flera barn så räkna ut medel och rösta på det. Jag undrar appropå diskussionen i andra trådar om att klasserna är så mycket större idag än de var innan.
Jag är lärare och på min skola varierar klassernas storlek mellan 24-27 elever. I lågstadiet har eleverna fler halvklasstimmar och ofta är det en lärare och en fritidspedagog i klassrummet. I en välfungerande klass fungerar det att ha fler elever än i en klass där man måste jobba mer med gruppen och det tar vår ledning hänsyn till. En klass kan även fungera olika bra med olika lärare. Vi brukar i sådana fall askultera varandra och ge råd om vad som brukar fungera i den aktuella gruppen. Som förälder är man välkommen att delta i skolan men som lärare är det skönt att bli förvarnad så att man kan förbereda klassen på besök. Många elever ända upp i högstadiet är beroende av rutiner och av att veta vad som gäller från dag till dag.
Jag är också lärare och skulle säga att klasserna är nog ungefär lika stora som när man själv gick i skolan MEN det är fler barn med speciella/särskilda behov i en klass idag än när jag gick i skolan. Mindre klasser eller det som kallades hjälpklasser finns inte längre och många elever med diagnoser går i vanliga klasser utan speciellt mycket hjälp av speciallärare eller assistenter (dessa har man dragit ner drastiskt på). Särkole-elever är ofta integrerade i vanliga klasser även om de följer en annan studieplan. Så att undervisa och bli undervisad i en klass med säg 24 elever är jobbigare idag än för tio år sedan.