Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

    Hur stora är klasserna nu?

    Min son går i en klass för barn med autism. De följer grundskoleplanen och tillhör inte särskolan. De är 6 elever i klassen. Han har asperger och ADHD och integreras i en valig klass ett visst antal timmar i veckan efter hur mycket han klarar. Jag är glad att han fått denna lilla klassen för en stor klass är uteslutet. Han skulle inte klara av att nå målen för grundskolan om han hade en egen resursperson men i en stor klass för det är för mycket intryck och för rörigt.


    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Kinya skrev 2010-08-09 12:52:20 följande:
    Så du menar att felet är att man integrerar barn med diagnoser och särskolebarn i vanliga klasser? I så fall måste ju det ändras så att barn med speciella behov får gå i små klasser tillsammans med speciallärare där de får hjälp och inte stör i de vanliga klasserna.
    eller tvärtom, där de barnen med speciella behov inte blir störda av de andra i klassen.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Kinya skrev 2010-08-09 14:47:46 följande:
    Ja, man kan se det från båda hållen men båda problemen har samma lösning. Inför specialklasser! Så får alla barn det stöd de behöver för att utvecklas.
    Det finns ju redan!! Min son går i en, 6 elever men på en vanlig skola. Inför fler kanske man borde resonera.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Manchester skrev 2010-08-09 23:14:12 följande:
    Jo det finns både specialklasser och särskilda skolor för barn med en viss diagnos, t ex asperger. Men de finns inte i lika stor utsträckning som tidigare. Dessutom förväntas inte barnen med särskilda behov gå till speciallärare längre. Speciallärare i den gamla betydelsen utbildas väl knappt. Istället utbildas nu specialpedagoger, vars huvudfunktion ska vara att handleda de vanliga lärarna så att dessa kan ta hand om elever med särskilda behov inom ramen för den vanliga klassen. Jag kan se vissa poänger. Det blir inte alls lika utpekande. Många barn får det bättre socialt när de nästan alltid är med sin klass. Forskning har visat att de barn som tidigare fick mycket av sin undervisning hos speciallärare inte utvecklades så mycket kunskapsmässigt.

    Samtidigt kan jag undra om de tittat något på elever med lika stora behov, men som bara fått klassundervisning. Har de utvecklats mer? Jag vet inte. Och hur går det för resten av klassen? Det händer att jag har elever som kräver uppemot halva min tid under lektionerna. Det betyder förstås mindre tid för övriga elever. Vad som blir resultatet av det har nog ingen mätt. Inte heller tror jag att någon har tittat på hur arbetssituationen blir för en lärare som ska försöka hinna med både de elever som behöver mycket individuell handledning för att förstå något alls, de som ligger ett par läsår före sina kamrater och behöver mer stimulans och den stora gruppen som helt enkelt behöver vanlig undervisning på sin åldersnivå.
    Det är inte rätt mot varken de andra eleverna eller den som har särskilda behov att halva tiden ska tas upp av den enskilde eleven.
    Tycker det är väldigt synd att det inte finns mer av den typen av skolform som min pojke har. Han har två klasstillhörigheter. En i specialklassen. Sen inkluderas han i en vanlig klass och det är efter hur mycket han orkar. Han hade inte utvecklats i en stor klass om han gått enbart där för han behöver lugn och ro, gärna jobba ensamt med en lärare i eget rum. Den möjligheten får han här. Samtidigt som han får det sociala med den vanliga klassen ett visst antal timmar per vecka.
    Han gick på förskolan i en grupp med 15 barn. Det klarade han inte av trots att han hade resurs för det är för mycket. Så specialklasser är toppenbra. Men det ska inte vara så att alla barn med diagnos hamnar i specialklass utan de ska vara behoven som styr. Det finns barn med autism/as som klarar vanlig klass hur bra som helst med tex en resursperson och då borde den möjligheten vara bättre.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    stolla skrev 2010-08-11 09:19:12 följande:
    Tjejen som börjar ettan blir 15 elever, en lärare och två extra personal eftersom det är två elever som behöver lite extra resurser. Helt perfekt tycker jag eftersom det blir fler vuxna "ögon" som ser barnen.

    Tjejen som börjar trean går i en 2-3 och är 19 st och har två lärare. Jättebra tycker jag!

    När jag började ettan var vi 16 elever och sen tillkom det några eftersom åren gick så när vi slutade nian var vi väl runt 25 st. Lagom och bra!

    Jag tycker att det klagas enormt mycket på skolan. Personalen gör ett superjobb med alla barn med extra behov, utlänska barn som inte kan språket och inte minst i kontakten med alla föräldrar.
    personalen gör ett superjobb ofta men det är hos kommungubbarna felet ligger. Hos de högsta hönsen som tar besluten och fördelar resurser. Och en del av problemen ligger även hos rektorerna som inte prioriterar rätt. De skaffar ofta inte fram resurser förens det har blivit riktig katastrof. Det kan inte klasslärarna rå för, deras jobb är oftast toppen och de får slita hårt med som du säger extra behov, språksvårigheter och föräldrakontakter.
    Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Livs mamma skrev 2010-08-11 18:19:30 följande:
    Det låter som om du hade en ganska tuff tid på högstadiet. Och det är ju såklart inte okej att det blir på det sättet. Men jag har svårt att se att kategorisering slentrianmässigt är lösningen på detta.
    Trollet Ludenben skrev 2010-08-11 09:24:42 följande:
    personalen gör ett superjobb ofta men det är hos kommungubbarna felet ligger. Hos de högsta hönsen som tar besluten och fördelar resurser. Och en del av problemen ligger även hos rektorerna som inte prioriterar rätt. De skaffar ofta inte fram resurser förens det har blivit riktig katastrof. Det kan inte klasslärarna rå för, deras jobb är oftast toppen och de får slita hårt med som du säger extra behov, språksvårigheter och föräldrakontakter.
    Jag skulle nog vilja lägga till en kategori. Politikerna. Kommungubbarna får ju pengar av politikerna att fördela efter något system. Och vilka resurser är det som ska fram? Personal? Specialpedagogiska insatser? Handledning?
    Resurser för att hjälpa barn med särskilda behov. Alla barn behöver olika saker och det ska finnas pengar att ta av efter beslut gällande enskild elev. En elev kanske behöver en resursperson vid sin sida hela skoldagen och klarar vanlig klass medans en annan elev har behov av mindre klass. Skapa fler små klasser, se till att det finns mer elevassistenter, mer utbildning/handledning för personal. Det behövs även resurser till att ta hand om barn som har svårigheter av andra skäl än diagnos. Utsatta barn som kommer från svåra hemförhållanden, mobbade osv som behöver det lilla extra och inte klarar att vara en i gruppen så självklart som alla andra. Personal kan göra mycket om de har god vilja men de kan inte göra allt, ekonomiskt stöd till skolan behövs mer än väl.
    Älskade ungar
Svar på tråden Hur stora är klasserna nu?