Manchester skrev 2010-08-09 23:14:12 följande:
Jo det finns både specialklasser och särskilda skolor för barn med en viss diagnos, t ex asperger. Men de finns inte i lika stor utsträckning som tidigare. Dessutom förväntas inte barnen med särskilda behov gå till speciallärare längre. Speciallärare i den gamla betydelsen utbildas väl knappt. Istället utbildas nu specialpedagoger, vars huvudfunktion ska vara att handleda de vanliga lärarna så att dessa kan ta hand om elever med särskilda behov inom ramen för den vanliga klassen. Jag kan se vissa poänger. Det blir inte alls lika utpekande. Många barn får det bättre socialt när de nästan alltid är med sin klass. Forskning har visat att de barn som tidigare fick mycket av sin undervisning hos speciallärare inte utvecklades så mycket kunskapsmässigt.
Samtidigt kan jag undra om de tittat något på elever med lika stora behov, men som bara fått klassundervisning. Har de utvecklats mer? Jag vet inte. Och hur går det för resten av klassen? Det händer att jag har elever som kräver uppemot halva min tid under lektionerna. Det betyder förstås mindre tid för övriga elever. Vad som blir resultatet av det har nog ingen mätt. Inte heller tror jag att någon har tittat på hur arbetssituationen blir för en lärare som ska försöka hinna med både de elever som behöver mycket individuell handledning för att förstå något alls, de som ligger ett par läsår före sina kamrater och behöver mer stimulans och den stora gruppen som helt enkelt behöver vanlig undervisning på sin åldersnivå.
Det är inte rätt mot varken de andra eleverna eller den som har särskilda behov att halva tiden ska tas upp av den enskilde eleven.
Tycker det är väldigt synd att det inte finns mer av den typen av skolform som min pojke har. Han har två klasstillhörigheter. En i specialklassen. Sen inkluderas han i en vanlig klass och det är efter hur mycket han orkar. Han hade inte utvecklats i en stor klass om han gått enbart där för han behöver lugn och ro, gärna jobba ensamt med en lärare i eget rum. Den möjligheten får han här. Samtidigt som han får det sociala med den vanliga klassen ett visst antal timmar per vecka.
Han gick på förskolan i en grupp med 15 barn. Det klarade han inte av trots att han hade resurs för det är för mycket. Så specialklasser är toppenbra. Men det ska inte vara så att alla barn med diagnos hamnar i specialklass utan de ska vara behoven som styr. Det finns barn med autism/as som klarar vanlig klass hur bra som helst med tex en resursperson och då borde den möjligheten vara bättre.