Inlägg från: Lillsnufflan |Visa alla inlägg
  • Lillsnufflan

    Hur stora är klasserna nu?

    Egentligen tycker jag inte att klasstorleken är särskilt intressant i sig. Att ha en stor klass kan ju vara ett pedagogiskt val där man medvetet väljer att sätta ihop stora klasser men sedan främst jobba i smågrupper för att kunna individualisera mer t.ex. Och då kan det ju faktiskt vara så att undervisningsgrupperna är mindre i en sån jätteklass än den är i en klass med 18 elever där man hela tiden arbetar i helkass.

    Lärartätheten tycker jag säger mer i så fall (även om det inte nödvändigtvis är så att hög lärartäthet alltid innebär högre kvalité, men jag tror att det kan användas som indikation iaf). Vad gäller den så sjönk den kraftigt i svenska skolor under 90-talskrisen för att konstant ha ökat sedan dess. Undantaget är dock förra året då kommunernas ekonomi som bekant drabbades av finanskrisen och lärartätheten minskade något för första gången sedan 1993. Den är dock fortfarande högre än läsåret 2005/2006.

    http://www.skl.se/web/Hog-larartathet.aspx

  • Lillsnufflan

    Kanske skulle svara på TS också. I min sons klass är de 19 elever, men de jobbar oftast i halvklass.

  • Lillsnufflan
    Kinya skrev 2010-08-09 14:47:46 följande:
    Ja, man kan se det från båda hållen men båda problemen har samma lösning. Inför specialklasser! Så får alla barn det stöd de behöver för att utvecklas.
    Sånna klasser är inte alltid fel, de kan vara mycket utvecklande för t.ex. personer med autismspektrumstörningar. De utvecklas ibland bättre i en liten grupp med klasskamrater som fungerar som dem än om de sitter i en stro "vanlig" klass där de riskerar att känna sig udda. Men specialklasser är inget universalmedel. De gamla OBS-klasserna som fanns när jag gick i skolan visade sig ju vara ett stort fiasko. De elever som placerades i såndana klasser hämmades nästan alltid i sin utveckling och fick en stämpel på sig som sedan var svår att tvätta bort.
Svar på tråden Hur stora är klasserna nu?