Hur stora är klasserna nu?
Egentligen tycker jag inte att klasstorleken är särskilt intressant i sig. Att ha en stor klass kan ju vara ett pedagogiskt val där man medvetet väljer att sätta ihop stora klasser men sedan främst jobba i smågrupper för att kunna individualisera mer t.ex. Och då kan det ju faktiskt vara så att undervisningsgrupperna är mindre i en sån jätteklass än den är i en klass med 18 elever där man hela tiden arbetar i helkass.
Lärartätheten tycker jag säger mer i så fall (även om det inte nödvändigtvis är så att hög lärartäthet alltid innebär högre kvalité, men jag tror att det kan användas som indikation iaf). Vad gäller den så sjönk den kraftigt i svenska skolor under 90-talskrisen för att konstant ha ökat sedan dess. Undantaget är dock förra året då kommunernas ekonomi som bekant drabbades av finanskrisen och lärartätheten minskade något för första gången sedan 1993. Den är dock fortfarande högre än läsåret 2005/2006.
http://www.skl.se/web/Hog-larartathet.aspx