• Shasti

Hur födde du som var förstföderska över 35?

Jag födde min dotter med akut snitt och är lite nyfiken på hur många av er runt 40 som också gjorde det. Vi var två "äldre" mammor i min mammagrupp och båda födde med snitt, ingen av de "yngre" gjorde det. Berätta också gärna hur ni upplevde att bli snittade. Själv tyckte jag det var rena himmelriket efter fyra dygns pinvärkar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur födde du som var förstföderska över 35?
  • Shasti

Ja,

ollemia skrev 2010-09-30 16:36:08 följande:
    Hej! Jag är 38 år och min son föddes med akut snitt för drygt sex veckor sedan. Jag låg själv i säte (mamma födde vaginalt) och var orolig för sätesbjudning och därmed snitt, som de verkar rekommendera nu. Men han låg med huvudet nedåt och jag skulle föda normalt. När vi kom in var jag öppen 4 cm och ett par timmar senare fullt öppen. Mina värkar var kraftiga och täta, men bebisen hängde inte riktigt med, CTG sjönk och laktat gick upp. Sex timmar efter jag kom in beslutades om akut snitt och tjugo minuter senare var han ute. Först var jag besviken och lite snopen, men nu känns det helt okej, huvudsaken är ju att min bebis mår bra!
    Ja visst är det underbart att vi har en sån utvecklad sjukvård som dessutom är gratis. Jag tänker ibland på vad som hade hänt om jag och min dotter hade levt i något U-land. Då hade vi med all säkerhet båda dött vid förlossningen. *ryser* Och tänk i de länder där kejsarsnitt kostar hundratusentals kronor... *ryser igen*.
  • Leoella

38 år när sonen föddes. Fick planerat snitt pga sätesläge.
    Förmodligen blir det snitt med nästa också, denna gång pga hur livmodern blivit förtunnad efter förra snittet.

• minimou

Intressant tråd. Min syster som var 35 när hon födde sitt första barn var den enda av sina 3  vänner (alla ca 35 år) som kunde föda vaginalt. De andra "tvingades"göra snitt trots att de hade velat föda vaginalt allihopa. 

Med mig och mina vänner som var ca 10 år yngre när vi fött barn har alla fött vaginalt. 

• Shasti
    minimou skrev 2010-11-17 10:39:25 följande:
    Intressant tråd. Min syster som var 35 när hon födde sitt första barn var den enda av sina 3  vänner (alla ca 35 år) som kunde föda vaginalt. De andra "tvingades"göra snitt trots att de hade velat föda vaginalt allihopa. 

Med mig och mina vänner som var ca 10 år yngre när vi fött barn har alla fött vaginalt. 
    Hurdå tvingades?
  • underverket 06

Födde min son vid 38,5 års ålder o jag födde honom vaginalt. Han kom dock med sugklocka efter flera drag med sugklockan. Jag hade svagt värkarbete. Sonen hade starkt hjärta o hade han inte haft starka hjärtljud hela tiden hade det blivit kejsarsnitt.

• minimou
    Shasti skrev 2010-11-17 20:12:05 följande:
    Hurdå tvingades?
    Den ene fick inte föda vaginalt pga att bebisen låg fel, en annan hade för långdragen förlossning så läkaren beslutade om snitt och den tredje fick havandeskapsförgiftning och tvingades till akutsnitt. 
  • Shasti
    minimou skrev 2010-11-18 06:06:33 följande:
    Den ene fick inte föda vaginalt pga att bebisen låg fel, en annan hade för långdragen förlossning så läkaren beslutade om snitt och den tredje fick havandeskapsförgiftning och tvingades till akutsnitt. 
    Aha, då förstår jag.
  • AngoStura

Planerat snitt med bägge på grund av förlossningsrädsla.
    Är alltså en sådan mamma med dåliga nerver som skulle ha gått i psykoterapi tills jag vågade föda, vilket väl hade gjort mig redo lagom till 65 års dagen! Frågan är ju också om de egentligen är födda?

• Catti41

36 år gammal, födde vaginalt och snabbt. (var på förlossningen knappt 40 minuter innan han kom ut)

Spännande, i min föräldragrupp var det de yngre mammorna (under 30) som fött med snitt och de äldre osm födde vaginalt.

Svar på tråden Hur födde du som var förstföderska över 35?