• Shasti

Hur födde du som var förstföderska över 35?

Jag födde min dotter med akut snitt och är lite nyfiken på hur många av er runt 40 som också gjorde det. Vi var två "äldre" mammor i min mammagrupp och båda födde med snitt, ingen av de "yngre" gjorde det. Berätta också gärna hur ni upplevde att bli snittade. Själv tyckte jag det var rena himmelriket efter fyra dygns pinvärkar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur födde du som var förstföderska över 35?
  • Minnie69

Katten jag skäms ju nästan för min kanonförlossning Skäms. Efter att ha tillbringat natten hemma snällt lyssnande på förlossningen som talade om att jag hade förvärkar mm så blev vi till sist "accepterade" att få komma in till förlossningen. Eftersom jag inte hade packat färdigt vad man skulle ha med sig så tog det en stund innan vi kom in . Jag var jättenervig för de riktiga värkarna då jag tyckte jag ju klarade förvärkarna "mindre bra", så när vi väl var inne och de talade om att jag var i ett aktivt värkarbete var lättnaden stor Tungan ute. Blev någon timme med mer av de "vanliga" värkarna. Sedan stack de hål på fosterhinnan och jag fick höra att "nu ska du föda barn" och ställde in mig på att nu kommer några riktigt jobbiga timmar. Fyra krystningar och ett gallskrikande huvud är ute Tyst, varken jag eller karln kunde fatta det hela .

• Puff Mummy

Jag var 35 när jag blev mamma första gången, och födde mina tvillingar genom planerat snitt (ettan låg i säte). Det var helt OK att snittas, det var ju ett planerat snitt och jag hade inget val.

Därefter har jag fött två barn till (vid 37 resp 39 år) och bägge dessa förlossningar var vaginala.

• Shasti
    Minnie69 skrev 2010-09-03 19:09:17 följande:
    Katten jag skäms ju nästan för min kanonförlossning Skäms. Efter att ha tillbringat natten hemma snällt lyssnande på förlossningen som talade om att jag hade förvärkar mm så blev vi till sist "accepterade" att få komma in till förlossningen. Eftersom jag inte hade packat färdigt vad man skulle ha med sig så tog det en stund innan vi kom in . Jag var jättenervig för de riktiga värkarna då jag tyckte jag ju klarade förvärkarna "mindre bra", så när vi väl var inne och de talade om att jag var i ett aktivt värkarbete var lättnaden stor Tungan ute. Blev någon timme med mer av de "vanliga" värkarna. Sedan stack de hål på fosterhinnan och jag fick höra att "nu ska du föda barn" och ställde in mig på att nu kommer några riktigt jobbiga timmar. Fyra krystningar och ett gallskrikande huvud är ute Tyst, varken jag eller karln kunde fatta det hela .
    Underbart!
  • Minnie69

Måste säga att jag hade också läst på att det blev mycket snitt för äldre och gått profylax osv för att verkligen vara så ekonomiskt som möjligt med min gamla kropps resurser. Jag ville hemskt gärna föda vaginalt om det gick men var inställd på att det var mycket troligt att så inte blev fallet i min ålder (fyllde 40 under graviditeten). Jag var så envis med att jag skulle ha maximal ork och energi att jag kvällen innan när (det jag blev informerad om var förvärkar) värkarna hade börjat och jag inte kunde sitta vid bordet och få i mig middagen, låg i soffan och grävde i mig schnitzel och pommes med händerna mellan "sammandragningarna". Hade inte alls lust att äta, men katten eneriförådet måste ju fyllas på inför

• slangbella

Det blev urakut snitt. Höll på och kämpade i två dar innan. Lillen var stressad i magen så därför blev det operation.

Vad skiljer urakut från akut egentligen? Stod urakut i min journal.

(¯`°?.¸ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ¸.?°´¯)
  • slangbella
    slangbella skrev 2010-09-04 18:06:09 följande:
    Det blev urakut snitt. Höll på och kämpade i två dar innan. Lillen var stressad i magen så därför blev det operation.

Vad skiljer urakut från akut egentligen? Stod urakut i min journal.
    Hittade svaret själv:
    http://www.minbebis.com/forlossning_kejsarsnitt.html
    Det gick verkligen jättefort för min del. Har för mig att beslutet togs 21.54 och 22.08 var han ute.
    (¯`°?.¸ Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing ¸.?°´¯)
  • Magrat

Dottern låg i säte och vägrade vända sig trots vändningsförsök, så det blev planerat snitt för min del.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • El66

Jag var 39 när jag blev mamma. Det blev akutsnitt efter 3 dagar värkarbete Skrikandes

• Kazeer

Jag var 36, när första barnet föddes. Vaginal förlossning efter igångsättning, avslutades med sugklocka. En toppenförlossning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Shasti
    El66 skrev 2010-09-10 18:30:18 följande:
    Jag var 39 när jag blev mamma. Det blev akutsnitt efter 3 dagar värkarbete Skrikandes
    Huvva. Förstår dig, min slutade med akutsnitt efter ca 4 dygn. Ett litet helvete. Men den fulla EDA:n när det var dags för snittet var uuuuuuuunderbar .
Svar på tråden Hur födde du som var förstföderska över 35?