• Shasti

Hur födde du som var förstföderska över 35?

Jag födde min dotter med akut snitt och är lite nyfiken på hur många av er runt 40 som också gjorde det. Vi var två "äldre" mammor i min mammagrupp och båda födde med snitt, ingen av de "yngre" gjorde det. Berätta också gärna hur ni upplevde att bli snittade. Själv tyckte jag det var rena himmelriket efter fyra dygns pinvärkar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur födde du som var förstföderska över 35?
  • Makima46

Jag var 46 år när det blev planerat snitt  för min del pga att bägge tvillingarna låg i säteläge.

Har fött 2 barn när jag var yngre, men då vaginalt. 

blev tvillingmamma 2010-06-10
  • Makima46

OOps! såg försent  att din fråga gällde förstföderskor. Sorry, nu blev din statistik pajadFörvånad  

blev tvillingmamma 2010-06-10
  • Shasti
    Makima46 skrev 2010-09-12 14:23:48 följande:
    OOps! såg försent  att din fråga gällde förstföderskor. Sorry, nu blev din statistik pajadFörvånad  
    Äsch, ingen fara .
  • Mejokana

Jag var 37 (nästan 38) då jag skulle föda David och det slutade i ett urakut snitt, då mina värkar avtog och hans hjärtslag blev sämre.
    Han fyllde 2 år för ett par veckor sedan och jag ryser än idag.... tack och lov  att det gick så bra. Till pojke nummer 2 så fick vi ett planerat snitt pga av våran rädsla pga det som hände men det hör ju inte hit :)

• Ulrika70

Jag är 40 och jag födde min dotter vaginalt. Jag är förstföderska och tycker det gick jättebra. Var inne på BB i 15 timmar och hade krystvärkar i 50 min (kändes kortare). Hade ingen bedövning förutom lustgas.

• Minnie69

Vaginalt är faktiskt mer dominant än jag skulle ha trott innan Om man ser på röstandet

• MIC

Jag var 38 när sonen föddes och det var en bra förlossning. Vattnet gick hemma, tolv timmar senare började värkarbetet. Klockan två på natten var vi inne på förlossningen och åtta minuter över sju på morgonen föddes Isak. Hade lustgas och fick värkstimulerande dropp på slutet. Tror att det är många äldre som har ehlt vanliga förlossningar med. 

Isak - min solstråle - 080701
  • aldrigmer

36 år gammal födde jag en dotter med planerat snitt efter vändningsförsök och röntgen av mitt bäcken. Jag har ett präktigt akterkastell men inuti är det trångt.....Oskyldig Jag hade tänkt föda i säte men se doktorn hade annan åsikt......

Tvåan kom vid 41 års ålder.Gossen var i säte och måttet på fölossningskanalen var lika uselt....Tungan ute

Både jag och min man är snittbarn,båda i säte !!

Nu blir det inga fler!!

• ollemia

Hej! Jag är 38 år och min son föddes med akut snitt för drygt sex veckor sedan. Jag låg själv i säte (mamma födde vaginalt) och var orolig för sätesbjudning och därmed snitt, som de verkar rekommendera nu. Men han låg med huvudet nedåt och jag skulle föda normalt. När vi kom in var jag öppen 4 cm och ett par timmar senare fullt öppen. Mina värkar var kraftiga och täta, men bebisen hängde inte riktigt med, CTG sjönk och laktat gick upp. Sex timmar efter jag kom in beslutades om akut snitt och tjugo minuter senare var han ute. Först var jag besviken och lite snopen, men nu känns det helt okej, huvudsaken är ju att min bebis mår bra!

• trolltjejen

Jag var 38 år och födde med akut kejsarsnitt pga havandeskapsförgifning.

Svar på tråden Hur födde du som var förstföderska över 35?