Inlägg från: Shasti |Visa alla inlägg
  • Shasti

Hur födde du som var förstföderska över 35?

Jag födde min dotter med akut snitt och är lite nyfiken på hur många av er runt 40 som också gjorde det. Vi var två "äldre" mammor i min mammagrupp och båda födde med snitt, ingen av de "yngre" gjorde det. Berätta också gärna hur ni upplevde att bli snittade. Själv tyckte jag det var rena himmelriket efter fyra dygns pinvärkar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur födde du som var förstföderska över 35?
  • Shasti

30% akut snitt, det är ju rätt mycket.

• Shasti

Någon som vet på rak arm vad procentsatsen för snitt hos förstföderskor under 35 ligger på?

• Shasti
    Minnie69 skrev 2010-09-03 19:09:17 följande:
    Katten jag skäms ju nästan för min kanonförlossning Skäms. Efter att ha tillbringat natten hemma snällt lyssnande på förlossningen som talade om att jag hade förvärkar mm så blev vi till sist "accepterade" att få komma in till förlossningen. Eftersom jag inte hade packat färdigt vad man skulle ha med sig så tog det en stund innan vi kom in . Jag var jättenervig för de riktiga värkarna då jag tyckte jag ju klarade förvärkarna "mindre bra", så när vi väl var inne och de talade om att jag var i ett aktivt värkarbete var lättnaden stor Tungan ute. Blev någon timme med mer av de "vanliga" värkarna. Sedan stack de hål på fosterhinnan och jag fick höra att "nu ska du föda barn" och ställde in mig på att nu kommer några riktigt jobbiga timmar. Fyra krystningar och ett gallskrikande huvud är ute Tyst, varken jag eller karln kunde fatta det hela .
    Underbart!
  • Shasti
    El66 skrev 2010-09-10 18:30:18 följande:
    Jag var 39 när jag blev mamma. Det blev akutsnitt efter 3 dagar värkarbete Skrikandes
    Huvva. Förstår dig, min slutade med akutsnitt efter ca 4 dygn. Ett litet helvete. Men den fulla EDA:n när det var dags för snittet var uuuuuuuunderbar .
  • Shasti
    Makima46 skrev 2010-09-12 14:23:48 följande:
    OOps! såg försent  att din fråga gällde förstföderskor. Sorry, nu blev din statistik pajadFörvånad  
    Äsch, ingen fara .
  • Shasti

Ja,

ollemia skrev 2010-09-30 16:36:08 följande:
    Hej! Jag är 38 år och min son föddes med akut snitt för drygt sex veckor sedan. Jag låg själv i säte (mamma födde vaginalt) och var orolig för sätesbjudning och därmed snitt, som de verkar rekommendera nu. Men han låg med huvudet nedåt och jag skulle föda normalt. När vi kom in var jag öppen 4 cm och ett par timmar senare fullt öppen. Mina värkar var kraftiga och täta, men bebisen hängde inte riktigt med, CTG sjönk och laktat gick upp. Sex timmar efter jag kom in beslutades om akut snitt och tjugo minuter senare var han ute. Först var jag besviken och lite snopen, men nu känns det helt okej, huvudsaken är ju att min bebis mår bra!
    Ja visst är det underbart att vi har en sån utvecklad sjukvård som dessutom är gratis. Jag tänker ibland på vad som hade hänt om jag och min dotter hade levt i något U-land. Då hade vi med all säkerhet båda dött vid förlossningen. *ryser* Och tänk i de länder där kejsarsnitt kostar hundratusentals kronor... *ryser igen*.
  • Shasti
    minimou skrev 2010-11-17 10:39:25 följande:
    Intressant tråd. Min syster som var 35 när hon födde sitt första barn var den enda av sina 3  vänner (alla ca 35 år) som kunde föda vaginalt. De andra "tvingades"göra snitt trots att de hade velat föda vaginalt allihopa. 

Med mig och mina vänner som var ca 10 år yngre när vi fött barn har alla fött vaginalt. 
    Hurdå tvingades?
  • Shasti
    minimou skrev 2010-11-18 06:06:33 följande:
    Den ene fick inte föda vaginalt pga att bebisen låg fel, en annan hade för långdragen förlossning så läkaren beslutade om snitt och den tredje fick havandeskapsförgiftning och tvingades till akutsnitt. 
    Aha, då förstår jag.
  • Shasti
    lisa73 skrev 2010-12-23 20:41:52 följande:
    Annaloo, du skrev att pinvärkar kan ha med åldern att göra, berätta. Hade själv pinvärkar i3 dygn innan de stack håll på hinnan så att det satte igång. Var 36 år, slutade också med sugklocka.
    Jag hade också pinvärkar, i ca 3 dygn. Öppnade mig aldrig mer än 6 cm, istället svullnade livmoderhalsen upp till 10 cm tjocklek under de sista 3-4 timmarna innan snittet, trots jättestarka värkar och enorm smärta, och värkstimulerande. BLÄ!

GOD JUL på er förresten!
  • Shasti
    trasdocka skrev 2011-05-08 18:26:41 följande:
    Urakut snitt. Var ganska lättad där och då att det äntligen skulle ta slut. I efterhand har jag haft lite jobbiga funderingar och snuddat vid tanken "är han verkligen min?" några gånger eftersom jag var sövd och pappan var i ett annat rum när han kom till världen. Hjärta
    Jag förstår dig, själv var jag vaken och pappan var med i rummet men dottern är inte det minsta lik mig, och egentligen inte lik pappan heller, så hade inte pappan tagit en bild på dottern innan de sprang iväg med henne hade jag nog fått såna tankar också.
Svar på tråden Hur födde du som var förstföderska över 35?