• Shasti

Hur födde du som var förstföderska över 35?

Jag födde min dotter med akut snitt och är lite nyfiken på hur många av er runt 40 som också gjorde det. Vi var två "äldre" mammor i min mammagrupp och båda födde med snitt, ingen av de "yngre" gjorde det. Berätta också gärna hur ni upplevde att bli snittade. Själv tyckte jag det var rena himmelriket efter fyra dygns pinvärkar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur födde du som var förstföderska över 35?
  • Tant Green

Akut snitt. Hon låg i säte och vi skulle göra ett vändningsförsök men vattnet gick innan så då blev det akutsnitt istället.

Jag hade inget emot att bli snittad, det var mest jobbigt att det kom så "oväntat" (som om man inte var beredd efter 8 månader... ). Det var 3 veckor för tidigt och vi åkte bara in till sjukhuset på morgonen för att göra ultraljud inför vändningsförsöket, men istället fick jag ett barn på eftermiddagen utan att jag haft en enda värk.

• Shasti

30% akut snitt, det är ju rätt mycket.

• underverket 06

Vaginalt, men det höll på att sluta med snitt. Sonen föddes med sugklocka efter flera drag med sugklockan. Det var enbart pga av att han hade så bra hjärtljud, som jag kunde hålla på så länge o försöka med sugklockan. Hade han haft sämre hjärtljud hade det blivit snitt ganska fort.

• Minne

Jag hade fyllt 40 på våren innan min son kom i oktober...Vaginal förlossning som gick lätt i öppningsskedet, men jag hade krystvärkar i 4 timmar..sonen kom ut med hjälp av sugklocka..men i slutändan så var det ändå en bra förlossning som jag gärna gjorde om om jag kunde få fler barn..

• Manchester

Jag var 36 födde vaginalt. De flesta jag känner som fött barn i samma ålder har också fött vaginalt. Det är säkert större risk att äldre mammor behöver snittas, men det handlar inte precis om 100%

• Shasti

Någon som vet på rak arm vad procentsatsen för snitt hos förstföderskor under 35 ligger på?

• Topdog

Jag var 35 år och väntade tvillingar som båda låg i säte. Jag hade fått en snitt tid i vecka 38+0, men 2 dagar efter snittsamtalet gick vattnet. Vi åkte in till BB, men eftersom jag inte hade några värkar så fick jag en ny snittid morgonen därpå. Så det blev ett planerat sitt i vecka 35+3 för mig. Nu är dom där två små skruttarna hela 5 år. Oj, vad tiden går.

• k girl
    Shasti skrev 2010-08-19 21:42:06 följande:

Någon som vet på rak arm vad procentsatsen för snitt hos förstföderskor under 35 ligger på?

Fängslades av frågan och googlade lite:
    - 46% av kvinnor över 40 förlöstes med kejsarsnitt varav 20,6 akuta
    - 16,4 % av kvinnor mellan 25-30 varav 10,6 akuta
    - 12,3% av kvinnor mellan 20-24 varav 7,7 akuta

Har inte hittat några siffror för förstagångsföderskor.
  • k girl

Själv är jag lite för ung för frågan - jag skulle fylla 33 ett par månader efter att sonen kom - men min förlossning var utdragen och höll på att sluta i akutsnitt. Fick istället en instrumentell förlossning.

Svar på tråden Hur födde du som var förstföderska över 35?