• knodden82

eda sprutan

har bf om några dagar och är osäker om jag vågar testa eda. hur känns det i de ögonblicket då dom sticker i sprutan? svider det till?

• Svar på tråden eda sprutan
  • LillTussa

Fick inte EDA, men däremot spinal. Kändes knappt då narkosläkaren var smart nog att sätta den precis under en värk då jag drog lustgasen som en dåre..  

Har en kompis som själv är spruträdd och fick EDA: Hon fick embla-kräm innan så hon kände inte när de lokalbedövar och då också inte heller när de satte EDAn.
    Kanske nåt för dig? 

• Favvo

Man ligger i en väldigt obekväm ställning med bena upp så långt mot magen som det går o kutar med ryggen likt en katt och ska ligga lika stilla som en död fisk... väldigt lätt med värkar hela tiden o ont gjorde det oxå.

Risken finns att man spricker mkt mer än utan eftersom man inte riktig känner när man ska krysta eller hålla emot.

Nästa gång ska jag testa utan...Glad

• LillTussa
    Favvo skrev 2010-09-27 00:25:02 följande:
    Man ligger i en väldigt obekväm ställning med bena upp så långt mot magen som det går o kutar med ryggen likt en katt och ska ligga lika stilla som en död fisk... väldigt lätt med värkar hela tiden o ont gjorde det oxå.

Risken finns att man spricker mkt mer än utan eftersom man inte riktig känner när man ska krysta eller hålla emot.

Nästa gång ska jag testa utan...Glad
    Jag var totalbedövad med första (morfin, lustgas, västerviksblockad, spinal,) men sprack inte alls. Detta ger jag all cred till barnmorskan som var super att samarbeta med under själva krystandet. Hon sa när, var hur mycket jag skulle ta i, höll emot och vi jobbade tillsammans. 
    Andra barnet hade jag spinal och sprack heller inte. Hade också då en superbarnmorska som sa hur jag skulle göra.
    Jag kände krystvärkarna, om än jag inte fick ont av dem, men kanske är olika?

Ett tips är att ligga på sidan plant under krystandet för då har du som föder bra kontroll, och barnmorskan ser och kan hjälpa till. Sitter man i gynställning blir det lite svårare liksom.. (svårt förklara hur..) Sitter man på huk får man hjälp av tyngdlagen men då ser inte bm o kan hjälpa till bra.
    Och allra viktigast (som alla tjatar om) är att träna din bäckenbottenmuskulatur innan!! Kniiiip!
  • DrFlygplan

Jag har en video från när jag får EDA och jag var så lycklig så och tyckte att det kändes som massage :P

Men nämnas ska kanske att jag inte har några problem med sprutor och nålar över huvud taget!

• Jossofräs
    JA77 skrev 2010-09-26 11:20:38 följande:
    Blir du snittad får du ingen epidural, du får en spinalbedövning. Oftast brukar det sticka till och svida några sekunder då lokalbedövningen läggs, men sedan brukar det vara smärtfritt,. Man känner mest ett tryck och sedan en värmekänsla nedåt.
    Nej jag fick EDA för jag skulle prova med det först och se om jag fixade att forsätta en vaginal förlossning med den i, om jag fortfarande ville ha snitt då så skulle de fylla på bedövningen och göra snittet sen.
  • JA77
    JossBergendahl skrev 2010-09-27 14:12:19 följande:
    Nej jag fick EDA för jag skulle prova med det först och se om jag fixade att forsätta en vaginal förlossning med den i, om jag fortfarande ville ha snitt då så skulle de fylla på bedövningen och göra snittet sen.
    Jaha ja, så kan man ju göra. Jag trodde att du hade ett planerat snitt; då läggs en spinal!
  • JA77
    LillTussa skrev 2010-09-27 00:20:29 följande:
    Fick inte EDA, men däremot spinal. Kändes knappt då narkosläkaren var smart nog att sätta den precis under en värk då jag drog lustgasen som en dåre..  

Har en kompis som själv är spruträdd och fick EDA: Hon fick embla-kräm innan så hon kände inte när de lokalbedövar och då också inte heller när de satte EDAn.
    Kanske nåt för dig? 
    Vill bara korrigera; salvan heter Emla (för alla googlare....).
  • JA77
    LillTussa skrev 2010-09-27 00:20:29 följande:

Kanske nåt för dig? 
    Eller att ta tag i sina rädslor då man är vuxen och ska bli mamma :)
  • JA77
    JossBergendahl skrev 2010-09-27 22:07:45 följande:
    Att vara rädd betyder inte att man inte är vuxen nog att vara mamma.
    Men man måste inse att allt i världen inte kan gå smidigt och smärtfritt utan obehag.
  • LillTussa
    JA77 skrev 2010-09-27 16:59:09 följande:
    Vill bara korrigera; salvan heter Emla (för alla googlare....).
    Du har rätt, var för snabb på tangentbordet..

• DorisD

Använd lustgas när den sätts så kommer det gå som en dans!

• sanne82

Jag satt upp och hade lustgasen så jag säger som DorisD - Kommer gå som en dans :)

• S0L

Jag fick vänta länge på narkosläkaren så när han väl skulle sätta den jublade jag! hihi man fick en vanlig liten bedövningsspruta innan som kändes som en mygga... själva edans stick kändes inte. Det var däremot underbart med den. Lycka till!

• Nithene
    LillTussa skrev 2010-09-27 00:34:19 följande:
    "Jag var totalbedövad med första (morfin, lustgas, västerviksblockad, spinal,) men sprack inte alls."
    Jag kan ha fel, men är inte Spinal det man får vid kejsarsnitt för att man inte ska känna något alls när dom skär upp en? :) annars heter det väl epidural/EDA? Kanske lite OT, iofs..
  • LillTussa
    Nithene skrev 2010-09-29 13:13:23 följande:
    Jag kan ha fel, men är inte Spinal det man får vid kejsarsnitt för att man inte ska känna något alls när dom skär upp en? :) annars heter det väl epidural/EDA? Kanske lite OT, iofs..
    De kunde inte sätta EDA på mig, för trångt mellan kotorna. Så spinal fick jag. (enligt förlossningsjournalen)
  • DorisD
    Nithene skrev 2010-09-29 13:13:23 följande:
    Spinal får man istället för EDA om själva förlossningen är nära förestående. Den verkar mycket snabbare men går bara att sätta en gång. EDAn går ju att fylla på. Effekten är dock den samma.
  • Taurus

Jag kände knappt när jag fick eda, litet pyttestick bara. Inget att vara rädd för. Du har ju värkar som smärtar så en liten spruta är minsta problemet

Svar på tråden eda sprutan