• knodden82

eda sprutan

har bf om några dagar och är osäker om jag vågar testa eda. hur känns det i de ögonblicket då dom sticker i sprutan? svider det till?

• Svar på tråden eda sprutan
  • Succubusan

På mig fick dom inte till det på en gång, dom stack 7-8 gånger och jag hann få panik för det gjorde så otroligt ont, grät och dom gav mig nått superlugnande så hela rummet snurrade i nån minut...Sen kom "Kärringen" fram och sa "men titta, nålen är ju såååå tunn..." mmm men ont gjorde det ändå (hade lust att sopa på henne) 

Så jo det kan göra riktigt jäkla ont. Nervös inför den inför denna förlossning...hoppas det räcker med ett stick. Skulle det räcka med ett stick skulle det vara ok, ont men ok.

Jag fick ingen bedövning innan... 

• MatildaAn

Vågar inte ta Eda då jag inte står ut med tanken att något sitter fast i och utanpå min kropp. Dessutom är jag livrädd för sprutor

• dunderida

Jag tyckte den gjorde svinont och på mig hjälpte den inte ett smack så jag kör nog med bara lustgas denna gången :)

• S0L

Jag har sprutskräck och tyckte också att det skulle vara skitläskigt med en spruta i ryggraden...men när värkarna kändes outhärdiga så längtade jag efter eda!!! det stack bara till i en halv sekund av lokalbedövningen, eda kände jag aldrig av...det gjorde ondare när de skulle rycka av plåstret som slangen satt fast med  För mig var eda superbra, efter den kunde jag tänka och prata igen! somnade tom till lite mellan verkarna...det vassa i smärtan försvann liksom och jag kände bara ett ömmande tryck neråt under värkarna...svårt att förklara.
    Jag gillade den enormt!

• nataliel

kände absolut inget varken av bedövningen eller själva Edan

• JA77
    Lincon skrev 2010-07-27 12:58:49 följande:
    Det undrade jag också. Jag surfade själv upp det på nätet och talade bara om för förlossningspersonalen att jag ville ha peditin om jag "skulle behöva" någon smärtlindring. Det kanske kan påverka barnet i vissa fall, de var iallafall extra noga med att kolla hjärtfrekvenzen har jag för mig innan jag fick sprutan och kort därefter, så de kankse inte rekommenderas om bebisen är stressad i magen? Men det borde väl vara samma sak med EDA kan jag tycka?
    Jag var iallafall pigg som en sill efteråt och studsade runt i korridoren efter någon som kunde dra upp mitt dropp, men då blev jag tillbakavisad in i rummet eftersom man skulle stanna där ett visst antal timmar så allt var okej.
    Petidin är ett morfinliknande preparat. Det ger andningsdepression (andningsfrekvensen går ner) och slöhet hos barnet, och ges bara på strikta indikationer. Det är INTE samma sak med en epidural, då det bara är lokalbedövningsmedel som ges i epiduralrummet. Det kan ge blodtrycksfall (stävjas med vätska och blodtryckshöjande medicin) och värksvaghet, men påverkar inte barnet på samma sätt.
  • Jossofräs

När jag fick min EDA så märkte jag knappt av det. Jag var så starkt smärtpåverkad av värkarna, och fick tom en värk under tiden de höll på och skulle sticka mig så lokalbedövningen som alla pratar om minns jag inte ens om jag fick och själva EDA sprutan minns jag kändes som att nån tröck lite mellan kotorna bara. Det kändes snuskigt men gjorde absolut inte ont.

Däremot är jag skraj att det ska göra skitont nu nästa förlossning, ska göra ett planerat snitt och då kommer jag ju inte ha några värkar när dom lägger EDAn, tänk om det gör asont då? :O

• slangbella

Har inte läst alla svaren, men svarar utfrån ts.
    När jag bad om edan så dröjde det ungefär en timme innan narkoskillen hade tid att komma. När han väl skulle sätta den så hade jag väldigt ont av värkarna så jag uppfattade aldrig någon särskild smärta av det han gjorde. Men det blev rena himmelriket efteråt!

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • JA77
    JossBergendahl skrev 2010-09-26 10:42:13 följande:

När jag fick min EDA så märkte jag knappt av det. Jag var så starkt smärtpåverkad av värkarna, och fick tom en värk under tiden de höll på och skulle sticka mig så lokalbedövningen som alla pratar om minns jag inte ens om jag fick och själva EDA sprutan minns jag kändes som att nån tröck lite mellan kotorna bara. Det kändes snuskigt men gjorde absolut inte ont.

Däremot är jag skraj att det ska göra skitont nu nästa förlossning, ska göra ett planerat snitt och då kommer jag ju inte ha några värkar när dom lägger EDAn, tänk om det gör asont då? :O

Blir du snittad får du ingen epidural, du får en spinalbedövning. Oftast brukar det sticka till och svida några sekunder då lokalbedövningen läggs, men sedan brukar det vara smärtfritt,. Man känner mest ett tryck och sedan en värmekänsla nedåt.
  • ripkaln

Blev också akutsnittad och fick en spinalbedövning. Jag märkte inte ens att jag fick den, det kändes ingenting men oj så skönt det var när kroppen och värkarna domnade bort. Jag är i vanliga fall extremt nålrädd, gråter när jag lämnar blodprov...

Svar på tråden eda sprutan