eda sprutan
har bf om några dagar och är osäker om jag vågar testa eda. hur känns det i de ögonblicket då dom sticker i sprutan? svider det till?
har bf om några dagar och är osäker om jag vågar testa eda. hur känns det i de ögonblicket då dom sticker i sprutan? svider det till?
Hmm... men nu när jag läste det här kan man ju börja fundera... jag kanske bara hade tur.
se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/painrelief/pethidine/
Här står lite om EDA om du vill läsa TS
se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/painrelief/epidural/
på mig satte de in den då det var dax för akut snitt, och jag hade SÅ ont av värkar, och i samma veva jag kände sticket så försvann min smärta, så skönt.
Oroa dig inte för den!
kände bara lokalbedövningen dom la innan eda. kommer inte tveka en sekund på eda vid nästa förlossning ifall jag känner att jag behöver den. lycka till!
Samma här. Kände 'bara' lokalbedövningen som sved lite. Det ända jag kände av epiduralen var att det liksom spände lite mellan kotorna när dom gjorde det sen var det klart :) men jag är lika rädd för det. Kan inte tro att det ska kännas så lite, men det gjorde ju det :)
Jag tog petidin också under första fl. Kräktes som en räv direkt efter men det gick fort över. Dock så blev jag helt väck av den. Var inte alls med i matchen och hade svårt att fokusera. Men jag kanske är en av få. Tog den inte under andra fl, bara lustgas och eda. Då hade jag full koll!
Bedövningen svider lite (som vanlig spruta). EDA-sprutan känns inte ett dugg, knastrar lite, bara.
Sen kan det vara skönt att veta att slangen är jättesmal (mindre än 1 mm!) och de tejpar fast den med ett "plåster" som täcker hela jäkla ryggen, så det är inte en chans att man ska råka dra loss den eller så!
De lägger bedövning först. När hon la Eda:n tog jag samtidigt lustgas. Du vågar!
När jag fick sprutan så hade jag såå nedrarns ont att jag har minnesluckor och kommer knappt ihåg att jag fick den =) mren tusan så pigga jag blev en stund när jag fått den, hann jag tillochmed äta lite hihi soppa =)
Jag har inte fått EDA, än, men jag har lämnat prov på ryggmärgsvätskan. Det går ju till på ungefär samma sätt, och det enda som kändes var lokalbedövningen. Och när man lämnar ett sådant prov så är man ju inte alltid smärtpåverkad av andra saker, så jag anser att jag har en ganska "korrekt" bild av hur det kändes, om man kan säga så.
Som sagt, lokalbedövningen kändes litegrann, som en vanlig spruta, sen var det bara tryck när själva provet togs.
(Och jag menar absolut inte att någon annan har en "felaktig" upplevelse av hur EDA:n kändes! Jag har ju inte tagit den än, men jag antar att det borde kännas ungefär samma, förutom att man inte är påverkad av värkar och så. )