• JA77

eda sprutan

Lincon skrev 2010-07-27 12:58:49 följande:
    Det undrade jag också. Jag surfade själv upp det på nätet och talade bara om för förlossningspersonalen att jag ville ha peditin om jag "skulle behöva" någon smärtlindring. Det kanske kan påverka barnet i vissa fall, de var iallafall extra noga med att kolla hjärtfrekvenzen har jag för mig innan jag fick sprutan och kort därefter, så de kankse inte rekommenderas om bebisen är stressad i magen? Men det borde väl vara samma sak med EDA kan jag tycka?
    Jag var iallafall pigg som en sill efteråt och studsade runt i korridoren efter någon som kunde dra upp mitt dropp, men då blev jag tillbakavisad in i rummet eftersom man skulle stanna där ett visst antal timmar så allt var okej.
    Petidin är ett morfinliknande preparat. Det ger andningsdepression (andningsfrekvensen går ner) och slöhet hos barnet, och ges bara på strikta indikationer. Det är INTE samma sak med en epidural, då det bara är lokalbedövningsmedel som ges i epiduralrummet. Det kan ge blodtrycksfall (stävjas med vätska och blodtryckshöjande medicin) och värksvaghet, men påverkar inte barnet på samma sätt.
  • JA77
    JossBergendahl skrev 2010-09-26 10:42:13 följande:

När jag fick min EDA så märkte jag knappt av det. Jag var så starkt smärtpåverkad av värkarna, och fick tom en värk under tiden de höll på och skulle sticka mig så lokalbedövningen som alla pratar om minns jag inte ens om jag fick och själva EDA sprutan minns jag kändes som att nån tröck lite mellan kotorna bara. Det kändes snuskigt men gjorde absolut inte ont.

Däremot är jag skraj att det ska göra skitont nu nästa förlossning, ska göra ett planerat snitt och då kommer jag ju inte ha några värkar när dom lägger EDAn, tänk om det gör asont då? :O

Blir du snittad får du ingen epidural, du får en spinalbedövning. Oftast brukar det sticka till och svida några sekunder då lokalbedövningen läggs, men sedan brukar det vara smärtfritt,. Man känner mest ett tryck och sedan en värmekänsla nedåt.
  • JA77
    JossBergendahl skrev 2010-09-27 14:12:19 följande:
    Nej jag fick EDA för jag skulle prova med det först och se om jag fixade att forsätta en vaginal förlossning med den i, om jag fortfarande ville ha snitt då så skulle de fylla på bedövningen och göra snittet sen.
    Jaha ja, så kan man ju göra. Jag trodde att du hade ett planerat snitt; då läggs en spinal!
  • JA77
    LillTussa skrev 2010-09-27 00:20:29 följande:
    Fick inte EDA, men däremot spinal. Kändes knappt då narkosläkaren var smart nog att sätta den precis under en värk då jag drog lustgasen som en dåre..  

Har en kompis som själv är spruträdd och fick EDA: Hon fick embla-kräm innan så hon kände inte när de lokalbedövar och då också inte heller när de satte EDAn.
    Kanske nåt för dig? 
    Vill bara korrigera; salvan heter Emla (för alla googlare....).
  • JA77
    LillTussa skrev 2010-09-27 00:20:29 följande:
    Fick inte EDA, men däremot spinal. Kändes knappt då narkosläkaren var smart nog att sätta den precis under en värk då jag drog lustgasen som en dåre..  

Har en kompis som själv är spruträdd och fick EDA: Hon fick embla-kräm innan så hon kände inte när de lokalbedövar och då också inte heller när de satte EDAn.
    Kanske nåt för dig? 
    Eller att ta tag i sina rädslor då man är vuxen och ska bli mamma :)
  • JA77
    JossBergendahl skrev 2010-09-27 22:07:45 följande:
    Att vara rädd betyder inte att man inte är vuxen nog att vara mamma.
    Men man måste inse att allt i världen inte kan gå smidigt och smärtfritt utan obehag.
Svar på tråden eda sprutan