• knodden82

eda sprutan

har bf om några dagar och är osäker om jag vågar testa eda. hur känns det i de ögonblicket då dom sticker i sprutan? svider det till?

• Svar på tråden eda sprutan
  • Buppis

Du har förmodligen så jävla ont att du märker inte själva sticket. Svider lite gör det men de va mest skönt tyckte jagGlad att det sved va inget emot smärtan av värkarna.

• Psykologstudenten

Jag minns knappt. Det stack till lite, sen spände det när dom sprutade in vätskan och sen...ingenting.

• Shorona

Jag kände bara ett popp i ryggen när dom la lokalbedövningen innan. Sen kände jag bara ett tryck. Narkosläkaren trycker hårt med ett finger precis bredvid för att avleda nålsticket. jag har haft det båda gångerna och det har bara vart positivt för mig.

• karet

Mig stack de åtta gånger innan de fick in den rätt. Jag tyckte det gjorde ont som fan, har jag fått berättat för mig. Jag minns alltså inte själv den smärtan eftersom jag själv bara minns den jävliga helhet som var :P

• kakmamman

Jag tyckte den gjorde lagom ont, jag hade dock inte värkar under tiden eftersom jag blev lovad att sätta in "eda-slangen" i tid..

♥Tänk att en sån liten människa kan ha så stor plats i mitt hjärta ♥
  • SretnaJa

De satte in EDA innan jag ens hade några värkar. Så för mig kändes det såhär:

Nålen, "sticket", kändes bara som ett blodprov i fingret. Bara ett "sting" och klart.

Det som kändes var när de satte slangen, då var det en smärta att tala om, det kändes som om någon hängde 1 ton runt halsen på mig för jag bara sjönk ihop och kände mig otroligt tung (satt upp). Jag skrek AJ och andades in lustgas :D Gjorde ont, ja. Men helt klart värt det!!

• Konvaljen

Det kändes ingenting.
    De lade lokalbedövningen i en värk så den kände jag ju inte. Sedan var jag ju bedövad och kände ingenting av själva EDA-slangen

• Lincon

Jag körde peditin istället för EDA, ett lugnande ämne som tas genom en liten spruta i skinkan. Jag somnade efter 10 minuter och sov under hela resterande öppningsskedet (det som jag upplevde som otroligt jobbigt). När jag vaknade 90 min senare hade jag krystvärkar och jag fick motmedel så att peditinet slutade verka. 15 min senare så krystades sonen fram.
    Jag skulle nog aldrig våga prova EDA eftersom jag hört många som berättat att de haft svårt att känna krystvärkarna och blivit trötta, så jag tyckte peditin var suveränt! Jag var sedan helt utvilad när krystvärkarna satte in och jag tror det bidrog till att hela förlossningen gick så bra och smidigt. För min del tyckte jag inte att själva utdrivningsskedet gjorde ont alls, hade det gjort det så hade jag nog kunnat få kylsprej eller något annat lindrande.

• karet

Varför informeras det inte mer om petidin? Låter som ngt jag skulle gilla.
    Biverkningar?

• Lincon
    karet skrev 2010-07-27 12:52:32 följande:
    Varför informeras det inte mer om petidin? Låter som ngt jag skulle gilla.
    Biverkningar?
    Det undrade jag också. Jag surfade själv upp det på nätet och talade bara om för förlossningspersonalen att jag ville ha peditin om jag "skulle behöva" någon smärtlindring. Det kanske kan påverka barnet i vissa fall, de var iallafall extra noga med att kolla hjärtfrekvenzen har jag för mig innan jag fick sprutan och kort därefter, så de kankse inte rekommenderas om bebisen är stressad i magen? Men det borde väl vara samma sak med EDA kan jag tycka?
    Jag var iallafall pigg som en sill efteråt och studsade runt i korridoren efter någon som kunde dra upp mitt dropp, men då blev jag tillbakavisad in i rummet eftersom man skulle stanna där ett visst antal timmar så allt var okej.
Svar på tråden eda sprutan