Favvo skrev 2010-09-27 00:25:02 följande:
Man ligger i en väldigt obekväm ställning med bena upp så långt mot magen som det går o kutar med ryggen likt en katt och ska ligga lika stilla som en död fisk... väldigt lätt med värkar hela tiden o ont gjorde det oxå.
Risken finns att man spricker mkt mer än utan eftersom man inte riktig känner när man ska krysta eller hålla emot.
Nästa gång ska jag testa utan...

Jag var totalbedövad med första (morfin, lustgas, västerviksblockad, spinal,) men sprack inte alls. Detta ger jag all cred till barnmorskan som var super att samarbeta med under själva krystandet. Hon sa när, var hur mycket jag skulle ta i, höll emot och vi jobbade
tillsammans.
Andra barnet hade jag spinal och sprack heller inte. Hade också då en superbarnmorska som sa hur jag skulle göra.
Jag kände krystvärkarna, om än jag inte fick ont av dem, men kanske är olika?
Ett tips är att ligga på sidan plant under krystandet för då har du som föder bra kontroll, och barnmorskan ser och kan hjälpa till. Sitter man i gynställning blir det lite svårare liksom.. (svårt förklara hur..) Sitter man på huk får man hjälp av tyngdlagen men då ser inte bm o kan hjälpa till bra.
Och allra viktigast (som alla tjatar om) är att träna din bäckenbottenmuskulatur innan!! Kniiiip!