• Lady Gogo

LCHF tips på mellanmål??

Halloj! Jag skulle vilja gå ner lite i vikt och LCHF verkar ju funka bra på sådant. Jag skulle vilja ha tips på vad man kan äta som mellanmål? För om jag kollar i mitt kylskåp och skafferi så känns det som ALLT innehåller kolhydrater - inte bara bröd och pasta utan verkligen allt. Mjölk, fil, makrill i tomatsås.. ja - you name it. Vad fasen kan man äta egentligen? Nu vill jag mest ha tips på enkla mellanmålsaktiga saker. Inga värsta rätter eller såna grejer, utan bara lite smått och gott.

Vad finns det för grejer, som de flesta av oss har i sitt kylskåp/skafferi, som går att äta enligt "LCHF-metoden"??

• Svar på tråden LCHF tips på mellanmål??
  • Emma w S

makrill i tomatsås äter jag fastän jag äter lchf! Kolla upp den som har minst kolisar i sig. Älskar makrill i tomatsås så det måste jag ha

• Emma w S

Är du nybörjare? Jag tyckte det var lättast att kolla på innehållsdeklarationen och se hur mycket kolhydrater det innehåller per 100 gram. Är det under 5 är det helt okej att äta! Sen finns de alltid de som är mer extrema, men under 5 är en bra riktvärde att gå efter. Då kommer du upptäcka att det finns mycket du kan äta!

• Probably the best    in the

Mellanmål?
    Äter jag frukost, lunch och middag är jag helt nöjd och behöver inga mellanmål
    Räcker gott med kaffe med lite grädde i.

• Emma w S
    Probably the best in the skrev 2010-07-21 23:10:36 följande:
    Mellanmål?
    Äter jag frukost, lunch och middag är jag helt nöjd och behöver inga mellanmål
    Räcker gott med kaffe med lite grädde i.
    Så sant som det är sagt! Det är nog snarare en fråga om att bli sugen på något och som du säger är en kopp kaffe gott, eller om man vill lyxa till det så en mörk chokladbit.
  • Anna Karin81

Några förslag: Kaffe med vispgrädde (ev. vispad grädde och med lite kanel/kakao på), brieost, ölkorv, lite avokado o keso, ägg, riktigt knaperstekt bacon (nästan som chips!), tonfiskröra, makrill i tomatsås, turkisk yoghurt med hallon/blåbär, LCHF-bröd (t ex oopsie) med smör och pålägg, rester från tidigare måltid (t ex några kalla köttbullar, en fiskbit, kycklingsallad etc.)

Oftast behöver jag inte heller nåt mellanmål utan frukost, lunch o middag räcker!

• Lady Gogo

Probably the best in the - Jag är en lat tonåring vettu, så om jag har sommarlov och ska "mätta" mig själv så blir det mest mellanmåls-aktiga saker. Alltså lättare mål!

• helene306
    Lady Gogo skrev 2010-07-22 10:37:32 följande:
    Probably the best in the - Jag är en lat tonåring vettu, så om jag har sommarlov och ska "mätta" mig själv så blir det mest mellanmåls-aktiga saker. Alltså lättare mål!
    Fast äter du ordentligt behöver du inga mellanmål. Är du hungrig har du fått i dig för lite fett. Jag äter frukost, lunch, ev. mellanmål och middag och något till tv:n på kvällen. Jag är hungrigare nu när jag ammar och äter mer mot innan. Mellanmål och till tv:n  för mig kan vara makrill i tomatsås, oliver, ostskivor, kaffe med grädde/kokosfett, Finn crisp med Bregott, ägghalvor med majonnäs och räkor.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Probably the best    in the
    Lady Gogo skrev 2010-07-22 10:37:32 följande:
    Men då är frågan om detta är nåt för dig Eftersom det inte finns så mkt sånt och ska du få i dig rätt mängd mat och rätt näringsämnen behöver man äta lite rejälare några gånger om dagen, och sen är man mätt.
  • Kik

Fast om man äter massa med mindre än 5 kolhydrater så bör man väl ändå räkna in dessa 1-5 kolisar i dagsdosen?

Svar på tråden LCHF tips på mellanmål??