Inlägg från: Ljushuvud |Visa alla inlägg
  • Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Hertha skrev 2010-06-29 14:37:21 följande:
    Men från början sa du att han inte behövde ta någon ansvar, han hade ju inte utsatt sig för någon risk.

Jag har ju inte sagt något annat nu heller?!

Två situationer som i sig inte är samma sak, men som innebär ett typsikt för högt risktagande för inblandade.

16årig tjej som dricker alkohol tillsammans med 3 22åriga killar sent en lördag natt

16årig kille som tar på sig sin AIK mundering och ställer sig mitt i IFK-klacken och hejar på sitt lag.

Det som är lika är att båda riskerar sin hälsa. Även om de aldrig kan anklagas för att vara förrövare. Den som begår brottet är alltid den som begått brottet.

• Ljushuvud

Så är det, och borde gälla alla."Tyvärr" kan man nog tänka, men det är ändå det bästa.

Killar brukar oftare ta större risker än tjejer. Och vad beror det på? Killar har väl någon hormon eller så som påverkar?? Som kvinnor inte har,,

Är tjejer bättre bilförare än killar? Jag skulle vilja säga att de inte är generellt bättre förare, men att de generellt tar färre risker. Det är ju iofs en sak som gynnar statistiken och trafiken, när det handlar om allvarligare olyckor.

• Ljushuvud

Kan det vara så att de som försvarar sig i denna tråd dels "känner" starkt för sina medsystrar men även är rädda för att de skulle anklagas för att vara en "dålig" kvinna och hamna i någon sorts frustrerande känsla av vanmakt?

Kvinnor gör sig själva till offer men vill inte vara det, typ?

• Ljushuvud

Kvinnor lägger skulden på sig själva för ofta!

En stilla undran,, det verkar som om de kvinnor som råkar ut för våldtäkt lättare hamnar i samma situation fler gånger. Vad kommer det sig?? För jag är helt övertygad om att det inte finns så många puckade killar "där ute" att samma tjej skulle råka på mer än 1 i hela sitt liv.

Vad är anledningen??

• Ljushuvud

Om jag har blivit misshandlad?? Vad har det med saken att göra?

• Ljushuvud
    satakatse skrev 2010-06-29 17:33:25 följande:
    Bläh, aptrött på tråden.. Jag hoppas att aldrig behöver lära känna ljushuvud som privatperson, eftersom han/hon verkar leta efter en bra yrsäkt till att våldtäkter på kvinnor är INTE fel.. Läste även om det där med att det finns en uppenbar skillnad mellan att mannen som blev våldtagen, ja jag ser skillnaden, han var inte kvinna = inte hans fel..

det verkar finnas massa orsker till att det är ok att våldta en kvinna
    att man är felklädd
    att man är full
    att man haft sex tidigare
    att man äger en mutta
    osv osv

alla orsaker till att det är kvinnans egna fel och ansvar för att hon kan bli våldtagen...

uch uch uch, jag hoppas att jag aldrig lär känna sånt mansfolk! vidrigt och äckligt.. jag känner mig illa till mods av kvinnosynen på denna tråd... där kvinnor är ett folkslag som får skylla sig själv för att de blir utsatta för våld och det bara av en enda orsak, att de är kvinnor!

Vem vet, vi kanske känner varandra redan...

Men det är lite fånigt av dig att dra slutsatser om hur jag är som person! Vi verkar ju uppenbart inte känna varandra och vad tror du att jag har för "kvinnosyn"??

Försök gärna beskriva det,, det räcker inte med "dålig kvinnosyn" eller liknande

• Ljushuvud

Nästan skönt att tråden "dog"...  men läser i vilket fall lite och kan inte hjälpa att jag blir lite störd på kvinnors märkliga attityd. En stolthet som kommer att ge dem katastrofala följder, och de hävdar att det är deras rätt...

Funderar på att starta en ny tråd om feminism och hur lika könen egentligen är.

• Ljushuvud

Att börja med att INTE resonera som en idiot skulle kunna leda till en bättre miljö för kvinnor...

Dina exempel är inte på något sätt relevanta och tyder bara på ett allmänt förakt emot män!

• Ljushuvud
    Molson Canadian skrev 2010-07-08 09:32:42 följande:
    Själv blir jag lite störd på din märkliga attityd då du förflyttar tidpunkten för samtycke till sex till någon annanstans än i direkt anslutning till den aktuella händelsen. Men du är ju inte särskilt unik.

Ja men det är ju det jag försöker "testa" genom att ställa frågan.... Kan man förbättra eller lösa problemen?!?

Tror tyvärr att problemet blivit större iom FI och puckade feminister! Kvinnor är inte på något sätt lika män, och vice versa

• Ljushuvud

Det handlar ju inte om något annat än att förebygga! Inte att kvinnor skulle ha ett ansvar för någon annan!!!

Kvinnor har inget ansvar för någon annans beteende! Men det finns situationer som är riskfyllda  (oavsett hur mycket man än blundar!!) och OM man låter sig bli exponerad för denna risk så är det väl inte konstigt att det finns ett egenansvar??

De killar (nästan uteslutande killar) som testar gränser genom att hoppa med en mc över ett stup,, Killen har ett egenansvar!

Den 16årige tjejen som följer med tre 22åriga killar en lördagnatt hem till någon som hon inte känner, och dricker sig redlös... HON HAR ETT ANSVAR!!

Om tjejen blir våldtagen så är själva våldtäkten inte hennes ansvar!

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?