-
Men inte om man utmanar ödet och därigenom blir våldtagen?Esther M skrev 2010-06-24 14:20:01 följande:Du ansvarar fortfarande bara för dig själv och dina handlingar, precis som alla andra vuxna.
-
En deltagare med huvudet på skaft!Johan01 skrev 2010-06-24 14:27:11 följande:Eh ok. Du hakar alltså upp dig på ordet gammaldags och vill inte se på något annat vis. Lustigt. En god debatt, i mina ögon, baseras mycket på att man lyssnar/läser vad den andra uttrycker, inte hakar upp sig på ett ord och skjuter in sig på det. Det liknar snarare ngn slags "jag ska vinna till varje pris"-show.
Men å andra sidan, folk debatterar väl ibland också för att han/hon ska vinna till varje pris. Så vem är jag att döma. -
Kan man säga att offret inte har någon skuld i brottet, men att det skulle kunna föreligga brist i ansvarstagande för sin egna person??
-
Kasst inlägg,,
Jag önskar er i vilket fall ALLA en riktigt härlig midsommarhelg och jag hoppas att ni tar ansvar för er själva och inte utsätter er för onödiga risker. D.v.s. dricker för mycket, har olämpligt umgänge, kör för fort,, ja ta vara på er helt enkelt!
-
Det där med att gå naken genom en park eller på gatan i centrala stan,,, det är ju bara en liknelse, en metafor.. Så att detblir enklare att prata om ditt och datt.
Det är alltid någon som kastar sig över en fråga och hackar på frågan och försöker förgöra frågeställningen, när det inte lyckas så ger man sig på frågeställaren.
En av de mest intressanta sakerna hittills i tråden är att kvinnor som utmanar ödet INTE skall ha något ansvar om de blir drabbade, medans jag själv, TS, fått en och annan verbal loska rätt i ansiktet av samma personer! Jag får skylla mig själv, för jag startade en kontroversell tråd, men aspackade tjejen som är 16 och följer med tre 22åriga killar hem har INGET eget ansvar.
Det är skumt och ologiskt!
-
satakatse skrev 2010-06-28 14:35:27 följande:Jaja, har inte följt tråden till förbannelse.. Men lite har jag ögnat och någonstans tycker jag själv att tråden har blivit mer och mer av "skyll dig själv för att du har en mutta, det är därför du blir våldtagen för automatiskt så gör du dig till och tillgänglig och lockar för att bli påsatt"..
Och sen såg jag mer om något om ung flicka som följt med en kille hem i fyllan och blivit våldtagen och då heter det, skyll dig själv om jag fatta det rätt? EEEH! Ja visst jag köper det, och det betyder då att i dag så ska man inte lära känna nya människor som tjej/kvinna, för det är hennes fel om hon blir våldtagen. Att en man tycker det är häftigt på något sätt att sätta på någon som inte rör sig en fena och sover, mmmmm.. verkligen normalt och intressant sex, där kan man verkligen kalla för att hon ligger som en död fisk och är tråkig sexpartner, börjar förstå varifrån män har det tycket om kvinnor.. "Hon låg som en död fisk, snacka om tråkig brud att sätta på"..
Låt oss nu se alla män som potensiella våldtäcksmän, jag ska inte umgås med mina vänner, och jag gjorde helt fel som trodde på att min nuvarande kille är en bra man och lät han komma hem till mig trots att vi bara har haft kontakt via sms och msn. För ALLA män är våldtäcksmän (måste ju vara så när det är skyll dig själv för att du blir påsatt mot din vilja för du inte tänkte dig för och tänkte att han de kan vara våldtäcksmän).
Så visst blir det bra så? Alla män är våldtäcksmän, för om man blir våldtagen så får man skylla sig själv för man har inte tänkt sig för och utsatt sig fär riskbetende. Och tyvärr det står inte på pannan på dem att de våldtar, så för att vara riktigt säker hur man ska leva riskfritt. Så ska man inte lita på någon.
PS, inlägg jag gjorde tidigare i tråden (vilket jag inte har följt utan bara slängt mig i nu)satakatse skrev 2010-06-24 15:04:44 följande:Inte läst hela tråden, men att om kvinnor är helt fria från skuld till att bli våldtagna?
Det är nog rätt så komplext. Att säga Ja är nog mycket närmare än att säga Nej. Mannen som våldtar en kvinna begår ett aktivt handling där kvinnan inte medverkar aktivt. Och det oavsett om det är främlingen på gatan till mannen hon lever med. Sen så finns det ett litet knorr på det där med mannen hemma, för kanske man om och om igen blir ihop med en man som är våldsam. Är hon skuldig då till att bli våldtagen? Fortfarande nej, men däremot har hon en fallenhet för att falla för fel män och bör ransaka sig själv, läsa om betenden kring kvinnor som dras till sådana män och om sådana män. Likväl kanske kursa lite i ämnet, för att kunna bryta mönstret i att falla för fel män för att finna män vilka inte är sådana framöver.Det är det som är själva grundanledningen till frågan över huvud taget. Och ni, förmodat flest kvinnor, som svarar är otroligt inkonsekventa och ser bara till hur "synd det är om kvinnor" och att "kvinnor är alltid i underläge"... typ så.
Jag har också följt tråden och känner tydligt hur vinden vrider och vänder. Det är helt utom allt tvivel att det INTE funnits någon ironi bakom de påhopp som varit, inte de i början. Sedan har någon hakat på och gjort sig lustig över ett påhopp, vilket är en annan sak.
Det jag ser att de flesta går miste om är logiken. Jag har inte sagt att det ena är grövre eller mildare än något annat, jag har pratat om ansvar för den egna personen!
De som försvarar sig ser sig själva som offer på ett eller annat sätt. Det handlar ju bara om en situation som endast finns i fantasin!!
Varför är det rätt att någon får skylla sig själv om det inte handlar om våldtäkt? Eller som de som varit mest taskiga mot TS hela tiden lägger fram motexempel där det är en kille som blir utsatt för misshandel.
Någon tror inte att jag, och de andra som inte håller med de som försvarar sig med näbbar och klor, måste få exempel serverade för att förså den "empatiska" sidan av argumenten för att kvinnor INTE har något ansvar vid våldtäkt. "Men, om det hade varit din egna dotter,, hade du tyckt samma då?!?!"
Fortfarande så är förrövaren ansvarig för sin handling! Ingen har ju ifrågasatt det. Jo, de som försvarar sig gör det genom att "skylla" på gärningsmannen.
Om man är 16 och tjej skall man INTE dricka alkohol!
Om man ändå gör det och umgås i en miljö med "tuffa" killar som är 22 så har man brustit i ansvar, men eftersom man är 16 så är det väl föräldrarna som är de som brustit i ansvar?
Om 16åringen stuntar i mammas och pappas förmaningar, och ljuger ihop en historia, för att helt medvetet gå på en fest med tre 22åringar, som bjuder på sprit.
Har hon inget ansvar om hon i den miljön blir våldtagen?
Gärningen är givetvis inte hennes egna påhitt eller ansvar!
Hon har agerat oansvarigt och inte lytt de råd/regler som ansvarstagande personer pratat med henne om! Mao så har hon ett ansvar i händelsen?!
Det är ju inte helt ovanligt att ett scenario kan se ut just så?!
-
Någon som har statistik eller uppfattning om hur vanligt det är med våldtäkter där alkohol eller droger på ett eller annat sätt ingår?
-
satakatse skrev 2010-06-28 17:21:32 följande:Ca siffror, av 100 kvinnor vilka har blivit våldtagna så har ca 78st varit fulla, och av gärningsmännen var ca 43st fula.
Det betyder att i hälften av fallen så har det varit nycktra män vilka har tagit fördel av en full kvinnans omdömme, där ca 20st av dem har varit kraftigt berusade dvs kanske rentav utsklagna..Antar att det är någon sorts freudiansk felskrivning och du inte syftade på män som är fula? Men rätt kul!!
En viktig sak i detta är ju att du skiljer på ansvar och ansvar. Männen agerar ansvarslöst om en kvinna är berusad och de inte hjälper henne!?
Vidhåller att själva gärningen alltid är gärningsmannens ansvar! Men att ordspråket "tillfället skapar tjuven" kan komma väl till pass.
-
Selfish Geene skrev 2010-06-28 20:51:10 följande:Har föräldrarna som låter barnen leka i ett minfält något ansvar då?
Gissa!
Det är märkligt att det är så svårt att låta bli att försöka sänka någons frågor eller frågeställning med exempel som är så långsökta att det endast kan leda till frågor/svar som leder bort från ursprunget...
Egentligen hade jag gärna svarat på frågan för det är "enkelt"!
-
Men barnet har väl ett visst ansvar? Alltså, jag menar givetvis inte att man kan ställa barn till svars, men det finns ändå någon sorts eget ansvar inblandat?!Plutteli skrev 2010-06-28 22:40:25 följande:Högst troligt inte då de med största sannorlikhet inte vet om att minorna är där. Vet de om det så klart de har ett ansvar att hålla barnen därifrån inom rimliga gränser, springer ungarna dit ändå innan de hinner få tag i dem så klart de har tagit det ansvar de kan. Det är ju dock under inga omständigheter deras ansvar att minorna finns där såvida de inte själva lagt ut dem, och de har inget ansvar i om barnen kliver på en mina.