Inlägg från: Ljushuvud |Visa alla inlägg
  • Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

JAg tror tyvärr att Petsod är inne på något som är obehagligt sant... det är vissa som råkar illa ut hela tiden och verkar inte "lära" sig vad som var fel eller mönster som kan vara till hjälp.

Givetvis känns det tokbedrövligt att läsa om de övergrepp som du verkar varit utsatt för!

En sak som jag nog aldrig kommer att förstå är att det är mina "bröder" som gör detta! Jag skulle aldrig någonsin komma på tanken själv. Jag tror att det värsta jag någonsin gjort mot en tjej är att efter ett långt gräl fråga om hon är korkad. Jag skämdes som fasen för det och bad om förlåtelse!

Tror att det handlar om min personlighet i kombination med uppfostran. "Man skall ta hand om tjejerna och vara hjälpsam! Bry dig om din omgivning!"

Det enda som kanske kan vara lite gammalmodigt är att jag oftare hjälper tjejer, ädre och barn än killar, för de är ju starka och klarar sig själva... Men jag jobbar på det!

• Ljushuvud
    Esther M skrev 2010-06-24 11:40:11 följande:
    Jag tror inte att det är det enda som är gammalmodigt med dina åsikter.

Vad är det mer?

Gammalmodigt är inte samma som dåligt!

• Ljushuvud
    petsod skrev 2010-06-24 11:47:36 följande:
    Hellre en "gammalmodig" kille som hjälper oss "svaga tjejer" med dörren än en som våldtar (håller med dig Ljushuvud) men misstänker att det är så Esther M menar, att det beteendet är lite nervärderande gentemot oss kvinnor.
    Jo jag inser att det är lite politiskt självmord att bete sig som jag gör... men jag är medveten om det och nästa gång tänker jag baske mig inte kliva fram och öppna dörren åt en tjej! Flört
  • Ljushuvud

Ester, ledsen för att jag inte tänkte längre än att någon kunde hacka på mitt ordval "olycka" i samband med våldtäkt.

Lite synd att behöva lägga så mycket kraft på saker som borde vara lätta att missförstå rätt!

• Ljushuvud

Känns som om Dorian inte riktigt fattat frågan, den ursprungliga.

Jag var rätt ironisk i min kommentarer kring mitt egna beteende! Jag anser att man skall hjälpa alla! Jag tror att kvinnor klarar sig själva, men om jag kan hjälpa till så gör jag det. Jag öppnar självklart dörren för vem som helst.

Däremot så tror jag inte att kvinnor är medvetna om vad de själva utsätter sig för när de hämdar sin rätt att vara "jämnlika" med männen. Vi är inte jämnlika och kommer aldrig att bli, men det är inte samma sak som att kvinnor inte har samma rättigheter som män och vice versa!

Kvinnor skall givetvis ha lika lön som män för samma jobb, men det är inte samma sak som jämnlikhet. För mig är det snarare en rättvisa som måste balanseras.

Jag känner mig inte så gammalmodig egentligen.

• Ljushuvud

Om man kollar statistiken så är det så få våldtäkter i jämförelse med frivilligt sex att de inte existerar!

• Ljushuvud

Personangrepp är inte välkommet!

Om jag säger "nej" så innebär det precis lika mycket "nej" som om man inte önskar sex!!!

Det många inte verkar förstå är skillnaden och det frågan handlar om!

Ingen behöver hålle med mig, men det är inte många som varit emot mig! De som av någon anledning känner sig kränkta och tror att jag har en märklig inställning som "lägger ansvaret på offret" har ju missförstått mig rätt grovt!

• Ljushuvud
    Hertha skrev 2010-06-24 13:44:52 följande:
    Men om det nu blir personangrepp så får du ju ta ditt ansvar. Du borde ju vetat hur det skulle bli med tanke på din TS och var du postar det någonstans.

Det är ju samma som med kommentaren från Bedan. Något jag frågade dig om 6 ggr men inte fick något svar om. För det blir ju lite ditt ansvar att folk skriver till dig eftersom du faktiskt skriver lite märkligt själv.

Eller?

Jag "erkände" för en massa inlägg sedan att jag inte riktigt visste vilken fråga du syftade på!!

Givetvis tar jag på mig mitt ansvar, men det är ändå aldrig ok att någon "slår till" mig!

Precis så jag försökt förklara hela tiden. Jag startade tråden och har ansvar för det, men det är ändå inte ok att någon ger mig en omgång!!

• Ljushuvud
    Hertha skrev 2010-06-24 13:54:42 följande:
    Jag berättade hur du skulle hitta frågan enkelt. Antog att du inte ville svara eftersom du duckat ganska mycket från mig
    Till en annan gång får du helt enkelt tänka över lite hur och vad du skriver så blir det nog inte så farligt. Du lär dig efter ett tag hur man kan ska vara här utan att få otrevliga svar. Man får helt enkelt vara lite trevligare och klappa lite mer medhårs och hålla med oss mer.  

Nej, nu ska jag hämta mina skrotnissar och ha en trevlig eftermiddag istället.

Det är intressant det du skriver,, du håller med de som inte skall ändra på sitt beteende för att eventuellt undvika en våldtäkt, men jag skall stå mitt kast?!

Utan att säga att det är samma sak eller lika grovt!

• Ljushuvud

Dorian har dömt ut männen för all framtid,, känns rätt tufft såhär inför en helg som jag färväntade mig skulle bli skön och avkopplande utan allt för mycket ansvar. Men detta blir tungt!

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?