Inlägg från: Ljushuvud |Visa alla inlägg
  • Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Det verkar i vilket fall som om alkohol/droger är inblandat i många fall vid våldtäkt!

Vilket borde innebära att de som är inblandade och påverkade, på grund av alkohol/droger inte har full kontroll över sig själva och sitt beteende?!

Hur skall man göra för att försöka hitta en lösning?

Jag tror ju att det är avgörande att alla i samhället lär sig från tidiga barnaår hur man skall bete sig mot sina medmänniskor. Skolan borde ha en ypperlig möjlighet?! Skola, dagis, fritids?! De barnen kommer ju förmodligen att växa upp och någon gång bli föräldrar, och då har de med sig en kunskap om "medmänsklighet" som leder till ett bättre samhälle?!

• Ljushuvud
    ragatan skrev 2010-06-29 08:23:45 följande:

Jag känner en man som blev våldtagen av andra män (nej, de var inte bögar). Han var dryga 20, de andra männen var flyktiga bekanta som han och hans kamrater stött på under en kortare resa i vårt land. De umgicks alla under några dagar,  de tre männen var marginellt äldre än min vän och hans kamrater, men de delade ett gemensamt intresse som de ägnade sej under de här dagarna.
    En natt, efter en del festande men inget extremt, blev min vän våldtagen av alla 3 män. Det började som ett meningsutbyte, eskalerade till fullskaligt bråk och slutade med att han blev våldtagen. Som straff, som en demonstration i hur det går om man "tjafsar". Det hade inget med sex att göra, det var makt och aggression, precis som när kvinnor blir våldtagna.
    Han anmälde. Männen greps, åtalades och dömdes.
    Inte EN ENDA GÅNG under rättegången ifrågasattes hans klädval, hans val av umgänge, hans onykterhet eller hans tidigare sexuella erfarenheter.
    Straffen som utmättes var högre än om det gällt ett kvinnligt offer.
    Det här är relativt länge sen, han har aldrig glömt, även om han gått vidare. Men han är oerhört tacksam för det bemötande han fick, att han inte ifrågasattes eller misstänkliggjordes eller att hans sexuella läggning ifrågasattes. (Varken han eller hans våldtäktsmän var homosexuella.)
    Vad är skillnaden när offret är kvinna?

Skillnaden var väl rätt uppenbar?!?!? Det har i din beskrivning inte förekommit annat än att det var en helt normal situation där ett bråk gick över styr och någon kom på den briljanta iden att våldta en kille.

Är det uteslutet att kvinnor genom att agera ansvarsfullt för sin egna person också minskar risken till våldtäkt??

• Ljushuvud

hmm,, var bara tvungen att skriva en rad till..

VARFÖR KAN KVINNOR INTE ACCEPTERA ATT DET ÄR EN SKILLNAD MELLAN KÖNEN?!?!?!

Vi beter oss inte lika, vi har inte samma ambitioner, vi har inte samma möjligheter. Det är jäkligt många saker som är olika mellan könen!

För männen är det en fördel att vara man med manligt beteende

För kvinnor är det en fördel att vara kvinna med kvinnligt beteende

Ja, och jag antar att detta triggar de som inte kan försöka prata konstruktivt. "Vad är kvinnligt beteende,, skall kvinnor inte få samma lön som män då eller..."  (Sorry, men det är så det brukar låta)

Det finns saker i vårt beteende som INTE är inlärt eller har med uppfostran att göra. Givetvis så underordnar sig de flesta och stöttar mer eller mindre de typiska drag som de olika könen har. Detta är INTE samma sak som att kvinnor skall bli brandmän, eller att män förutsätts få ett bättre bemötande när de är våldtäktsoffer.

Bort med kvotering!

Rätt person på rätt plats!

Lika lön för LIKA arbete!

Samma krav på könen oavsett förutsättningar. (Att en kvinna behöver vara "hälften" så stark som en man som anställs som brandman,,,  skrämmande!)

Ops, jag blev visst lite enagerad. Skäms

• Ljushuvud
    Fru U skrev 2010-06-29 10:56:00 följande:
    Saken är den att vi inte är överens om vad det innebär att ta ansvar och minska riskerna.

Du m.fl anser att det är okej att inte gå genom en park kvällstid, eller hålla sig ganska nykter för att minska risken för att bli våldtagen.

Jag m.fl anser inte att vi kvinnor ska behöva minska vår rörelsefrihet för att slippa risken att bli våldtagen.
    Är detta kvinnlig stolhet? Eller är det en korkad variant på manlig dumhet? (Vi män är ofta rätt korkade som håller någon sorts stolthet i att inte erkänna att man är svag eller skadad, eller inte förstår...)
  • Ljushuvud
    Fru U skrev 2010-06-29 11:00:40 följande:
    Stolthet? Att kräva rätten att få gå fritt utan att bli antastad?!
    Att veta att ett visst betende ÖKAR risken, men att trots denna vetskap vidhålla sin "rätt"... URDUMT!
  • Ljushuvud

Nu handlade det enbart om situationer där kvinnor anser att det är deras "rätt" att gå nakna, aspackade genom en park en lördagnatt,, tillsammans med en hel hög okända killar.

Urdumt!

• Ljushuvud

Utan att veta helt säkert, men jag tror att kvinnor som bär barn och föder dem, och sedan vårdar och ammar dem tyvärr har förutsättningar för detta som ingen man någonsin kan få hur mycket du än uppfostrar honom till det.

Förmodligen kan man få någon att vara övertygad om att just han kan bära ett foster lika bra som vilken kvinna som helst,, men det är väl uppenbart att naturen inte funkar så?

En viktig detalj är att man måste bestämma sig för att generalisera eller att inte generalisera.

Att jämföra alla män med en kvinna, eller en kille med alla tjejer ger ju liksom inget?!

Är kvinnor bättre än män på någonting?

• Ljushuvud
    ViceGuy skrev 2010-06-29 11:26:09 följande:
    Män har bevisligen en starkare sexdrift. I princip alla däggdjurs-hanar har det.
    Passa dig, du är ute på djupt vatten!! Att hävda att det är skillnader mellan kvinor och män är politiskt självmord...  Men jag tror du är något på spåret! 
  • Ljushuvud
    Plutteli skrev 2010-06-29 11:31:11 följande:
    Du vet att det inte är sant för fem öre. En kvinna som brandman måste göra SAMMA test som en man som vill bli brandman. Det är ingen skillnad på detta! Och vad fan finns det för personlighetsdrag som är könsbundna? Jag har då aldrig upplevt ett enda faktiskt...

JAg vet att det är helt sant!

Om jag inte minns fel så var det kvinnor, eller de som "kämpar" för jämlikhet, som stämde Göteborgs brandkår för att de krävde samma test oavsett kön.

Kommer tyvärr inte ihåg var, men det var nog i Sthlm där kvinnor hade längre tid på sig att utföra fysiskt krävande övningar, och de behövde inte lika många repetitioner på styrkeövningar.

En liten annan fråga, eller hur?!

Det mest jämlika är väl att man har ett krav och ALLA skall acceptera oavsett kön eller religion?!

Är det möjligt för en kvinna iförd burka att arbeta som rökdykare? Visst ett korkat exempel men jag tycker att jämlikhet borde vara just jämlik.

Kvinnor är fysiskt underlägsna män, eller? (Någon måste ju bara säga,, "Jag känner en tjej som är mycket starkare än alla killar jag mött")

Kan vi återgå till att hitta en lösning?

Är det en lösning att utan något som helst bekymmer låta en 16åring dricka lakohol och följa med tre 22åriga killar på efterfest?

Är den enda lösningen att killar får lära sig att ett nej är ett nej?

Förmodligen är det en del i lösningen, men tyvärr bara en ytterst liten del.

• Ljushuvud
    StinaFia skrev 2010-06-29 11:47:13 följande:
    lösningen kan aldrig vara att lägga skuld på brottsoffer, oavsett brott begånget!

brottsstatistiken för diverse brott kan minskas men inte minimeras.  förslagsvis genom bättre barn-ungdomsvård och kriminalvård

Men det är ju det som är själva poängen,, INGEN skulld skall läggas på offret! Det känns som om 99.99% som skriver här är blinda?!?!

Våldtäkt är helt utselutet oavsett hur offret än betett sig!

Offret har väl alltid ett ansvar för sin egna säkerhet?! Iom att vi blir 18 så har vi inte längre några föräldrar som hanterar det ansvaret.

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?