Inlägg från: Ljushuvud |Visa alla inlägg
  • Ljushuvud

Har kvinnor inget ansvar?

Modgun skrev 2010-06-23 12:57:57 följande:

Men du, TS du behöver inte svara, då jag inser att du faktist inte är kapabel till det. Annars så hade du ju svarat på den förlängesedan. Då det var en "för" enkel fråga.

Onödigt personangrepp av dig! Försök att inte förlöjliga eller förringa andras tankar eller åsikter!

Var gärna med och var kreativ, sluta dock antyd att jag skulle vara mindre lämplig/kapabel!

• Ljushuvud
    The sea refuses no river skrev 2010-06-23 12:57:46 följande:
    Jag vet inte riktigt om du har någon åsikt i frågan men enligt mig är det så här enkelt:

Om brottsoffret har ansvar (i detta fallet kvinnan) så har hon makten att undvika en våldtäcktssituation. Kvinnan har egentligen bara makten att förminska risken.

Förövaren däremot, har helt makten över situationen. Han eller hon kan nämligen välja att våldta, offret kan inte välja att bli våldtagen/inte bli våldtagen (att bli våldtagen är per definition  ett ickeval).

En annan aspekt är motivet, kvinnans motiv till ex. klädval är aldrig "jag ska bli våldtagen".

Dock så har var och en ansvar för de risker som de utsätter sig själva för, men det är en annan diskussion.

Det är just den "andra" diskussionen jag försökte starta!

Kvinnor utsätter sig själv för en risk, har de inte då ett eget ansvar?

(Det är i vilket fall alltid förbjudet att våldta någon!!)

• Ljushuvud

Bra svar,, kvinnor har ett ansvar för sin egna hälsa! Vilket inte på något sätt tar bort någon annans ansvar!

• Ljushuvud
    bodegapeppe skrev 2010-06-23 13:41:33 följande:
    Klart hon får klä sig hur som helst tycker jag. Om hon så var naken skulle jag inte dra ner henne på marken och tvinga in mig i henne för det. Inga svårigheter med tolkningarna känner jag.

Det är inget som kan ge förrövaren någon sorts "alibi" eller förmildrande! Handlar inte om det!!

Ett illa valt uttryck. "Som man bäddar får man ligga".

Utsätter man sig för en risk så måste man väl ha ett visst eget ansvar? Det borde leda till att man gör vad man kan för att INTE bli utsatt för t.ex. en våldtäkt.

Vad kan man göra?

Man kan vara aktiv i frågor som rör övervakning och att det skall vara lättare för företag/myndighet att använda/montera övervakningskameror?!

Man kan ha högre krav på skolan, så att ALLA vet vad som är rätt/fel?!

Man kan kräva att de som inte är vana vid svenskt samhälle så snabbt som möjligt blir det?! (menar absolut  inte att någon i samhället skulle vara överrepresenterad!!!)

• Ljushuvud

Som sagt, ALLA har ansvar för sin handling och del i ett förlopp! Jag har aldrig hävdat att man har ansvar för vad någon annan gör emot en själv!!

Kan jag undvika en potentiellt farlig situation så har jag väl ett ansvar att försöka göra det?

Om en kvinna blir våldtagen av en man som hon har klätt av sig naken framför och gjort tydliga sexuella närmanden,, Hon har ett ansvar i situationen! Det kommer ändå aldrig att vara rätt att hon skall bli våldtagen!

• Ljushuvud

En sak som verkar vara omöjlig för majoriteten som svarar i denna tråd är att jag aldrig antytt att kvinnan är ansvarig för mannens handling, i detta fall en våldtäkt!

Även att exemplet med "lite kläder" bara är ett exempel för att jag inte har något konkret fall från verkligheten att prata om.

Våldtäkt är ALDRIG ok!

Att som någon hävdar det skulle vara bäst att inte ha någon relation med män över huvud taget?! Hur korkat är inte det?? Om man är attraherad av män så skall man väl också ha rätt att ha en relation med dem??

• Ljushuvud

Det är en rätt intressant vinkling just nu på dialogen, det är närmare det jag önskade från början..  

Det handlar inte så mycket om vad man vill, tror eller önskar!

Ingen kvinna på planeten skall någonsin bli våldtagen! Ingen man heller!

Om man medvetet utsätter sig för en risk och det slutar med att detta leder till en våldtäkt. Då anser jag att man har ett visst ansvar. Men det är inte så att man någonsin kan säga "skyll dig själv!". Däremot kan man lära sig och faktiskt använda den lärdomen för att se till så att det inte händer igen och att både kvinnor och män, (pojkar och flickor) tidigt lär sig hur det sociala spelet skall gå till i vårt samhälle.

• Ljushuvud
    Bedan skrev 2010-06-23 22:53:32 följande:
    Då tycker jag att du är en idiot, grattis! Men kul för dig att diskussionen blev som du ville.
    Ohh,, tack så mycket för den fina kommentaren! Lägg ner personangrepp!!!
  • Ljushuvud

Jag försöker bara få tråden att handla om rätt saker! Om någon är så "liten" att det inte går att prata om något utan att man måste gå till personangrepp,,,  korkat och föga givande för någon!

• Ljushuvud

Kan kvinnor inte förstå skillnaden på ansvar för sig själv och ansvar för någon annan?!?!

Svar på tråden Har kvinnor inget ansvar?