Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

Jennie med ie skrev 2014-10-19 21:23:53 följande:

Jag kan inte säga att jag längtar till jul, förrutom för det faktum att jag för en gångs skull ska vara långledig. Däremot ser jag fram emot adventstiden med all mysig belysning av både elektrisk och "levande" art. Och som ett första steg satte jag idag glöggen så att den är klar 1 advent.

Gör du egen glögg?

Vill du dela med dig av receptet?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Jennie med ie skrev 2014-10-19 21:46:40 följande:

Det finns ett grundrecept som ofta kallas garderobsglögg eftersom de flesta har den stående i garderoben under jäsningen. För att undvika glöggluktande kläder har jag min i badkaret Och så har jag ändrat lite på mängder och så men det mesta är sig likt så att säga... 

Jag tar 4 skivade potatisar, 1½ kg socker, 250 g russin, 1 stor bit kanelstång, skalad färsk ingefära till en storlek av en vuxen stortå ungefär , ett par msk kardemummakärnor och ett par msk hela nejlikor och blandar det i en stor spann. Minst 5 liter stor. ½ paket jäst smulas ner. Och så häller jag över 3 liter svagdricka, Farfars använde jag i år men det har varierat, och rör om ordentligt. Sen på med plastfolie som jag sticker några hål i. Och så får det stå i rumstemperatur och jäsa i 4-6 veckor. Sen får man hitta valfritt sätt att få upp det på flaskor utan att grumliga rester följer med  

Tusen tack!
    Det kan kanske vara värt att testa!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Jennie med ie skrev 2014-10-19 21:59:18 följande:
    Gör det. Det är inte nån dyr grej direkt... En dryg hundring eller så.
    Ok. Ja,det är ju överkomligt.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    fluu skrev 2014-10-20 10:30:52 följande:
    Det är min favvo jullåt! Tommys variant är den näst bästa enligt mig. Jussi B tar första platsen.

Ser att ni snackar glögg... Jag önskar verkligen att jag tyckte om det, det är så mysigt, men jag gillar det bara inte. Sambon brukar köpa whiskeyglögg och så årets speciella varje år. Undrar hur det smakar med lavendel i egentligen... jag tänker att det antingen blir en sensation eller så smakar det typ tvål.
    Själv brukar jag göra en julig apelsindricka till mig istället.
    Vi brukar köpa den romspetsade glöggen. Den brukar uppskattas även av de som vanligtvis inte brukar dricka glögg i vår bekantskapskrets.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    fluu skrev 2014-10-20 10:30:52 följande:
    Det är min favvo jullåt! Tommys variant är den näst bästa enligt mig. Jussi B tar första platsen. 

Ja,den är underbar! Den med Jussi är den absolut bästa. Den ger mig rysningar!
    Den var min mormors absoluta julfavorit också. Tänker på henne varje gång jag hör den i Jussis version. *saknar*
    Tommys version är inte fy skam den heller. Den näst bästa,enligt mig också.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    fluu skrev 2014-10-20 10:44:15 följande:
    Allt som kan smaka minsta lilla alkohol är bortkastat på mig ;)
    Ok. Ja,då är det väl ingen mening med att smaka denna heller då.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Lemonysnickets skrev 2014-10-20 16:39:10 följande:

Hej! jag hoppar in här igen! Längtar så fruktansvärt efter jul, har förberett julrecept, köpt lite pynt! Investerade i fin choklad när jag var utomlands för att ladda upp! Gör ni också det, köper lite hela tiden?

Sedan är det min lediga jul också, blir inte bättre! Just nu sitter jag och bjuder in till adventsmingel! Man måste vara ute i tid innan folk blir uppbokade! 

Åh,vad mysigt det låter med adventsmingel! Nu blir jag ju sugen på att ordna ett!
    Mattias och Hannah.
  • molly50

Anna-Lena heter jag,är 42 år,gift och har 2 barn på 3 och 7 år.
    Bor i Dalarna.
    Har timvikariat som undersköterska inom kommunen.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    Aniiee skrev 2014-10-21 17:41:06 följande:

Eftersom jag förmodligen är den öppnaste människan på hela FL så hänvisar jag till resten av FL om man vill veta mer om mig Solig

Idag ska jag testlaga en vintergryta på nötkött. Imorgon blir den en med fisk, sen en med kyckling och sedan blir det en chili med christmas twist.

Wish me luck Tyst

Låter gott!
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!