Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

dejan9209 skrev 2014-11-04 14:17:22 följande:
    Åh det låter supermysigt!
    fluu skrev 2014-11-04 13:44:21 följande:
    Jag tycker att det blir mer festligt om man flyttar ut bordet. Och så får man då kanske än mer fria ytor i köket att ställa maten på. Så kommer vi nog göra i år.
    Jag tror vi nog kommer göra så med, känns som att det vore det bästa faktist! jag får flytta o dona lite i helgen och prova helt enkelt!

Hörni!

Jag skulle vilja att alla som vill skriver ner sitt bästa julgodis, helst gärna med recept på, jag skulle vilja ha minst 10 max 15 olika sorters julgodis i år. så vi tänkte börja nu i helgen!  

så om ni håller inne på något helt underbart! snälla säg till!! 
    Jag brukar göra rischoklad,knäck och chokladtryfflar.
    Mer än så brukar inte gå åt här hemma då vi inte brukar vara hemma så mycket under julhelgen.
    I alla fall inte på julafton.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    fluu skrev 2014-11-04 14:29:51 följande:

Bästa godiset: Saffranskola

100 g smör
    2 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl ljus sirap
    1/2 g saffran

Smällt smöret i tjockbottnad vid kastrull. Rör ner grädde,socker och sirap. Låt koka 15-30 min. Prova med klick smet på iskall assiett. Stelnar den är det klart. Rör ner saffran.
    Häll upp på oljad plåt. Låt svalna. Dela i mindre bitar och slå in i smörpapper. Förvara kallt.

Det där låter spännande! Det ska jag nog prova.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Jennie med ie skrev 2014-11-04 17:18:02 följande:

Jag gör inte tusen sorters julgodis men gärna 2-3 olika sorters chokladtryfflar. Som t ex randig nougattryffel.

1. Smält 200 g mörk choklad i vattenbad, tillsätt 100 g nougat och 1/2 dl vispgrädde. Rör tills nougaten också smält. Rör till sist ner en liten klick smör. Häll ut smeten i en form klädd med bakplåtspapper.

2. Smält sedan 150 g nougat med 50 g choklad och en skvätt grädde. När steg 1 stelnat lite grann breder man nougatblandningen ovanpå i formen.

3. När steg två stelnat lite halverar man steg 1 och brer den blandningen överst.

4. Ställ svalt tills allt stelnat. Skär i oregelbundna bitar och pudra över snö = florsocker. Njut!

Det där lät gott! Det ska jag nog också prova!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Abbe83 skrev 2014-11-04 19:39:35 följande:
    Hon gillar musik, böcker, att rita, pussla, titta på film och djur( katter är hennes favoritdjur). 
    Jag har en 3-årig tös som gillar allt med Pippi Långstrump och Hello Kitty t ex.
    Hon gillar även lego och böcker att titta i.
    Och små serviser att laga mat eller fika med.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    MissFrost skrev 2014-11-04 20:33:02 följande:
    Två flugor i en smäll Jag hade först bara Horse showen i huvudet men kom sen på att Gamla Stan alltid har julmarknad. Var först orolig att marknaden inte började innan den 1:a advent. Till min lycka så öppnar dom julmarknaden redan lördagen den 22:a november. Solig
    Ok. Ja,det kan kanske vara värt att kolla upp,om inte annat så till nästa år kanske.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Koppkaka skrev 2014-11-04 20:40:44 följande:

Gör sällan julgodis. Brukar göra ischoklad åt sambon samt juleskumfudge.

Jag har också funderat på att testa att göra egen ischoklad.
    Maken kan inte äta den köpta då den innehåller nötter och han är nötallergiker. ;-/
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Aniiee skrev 2014-11-04 23:16:07 följande:
    Ischoklad är superenkelt att göra, choklad och kokosfett. Hoppas han inte är allergisk mot kokosnötter och ni hittar choklad utan nötter =/

Annars har jag ett recept någonstans på ischoklad med fler ingredienser (minns inte på rak arm just nu, men det är smör/margarin och kakao och.... tre grejer till, tror jag....)

Får gräva lite......
    Ok. Ja,det kan jag tänka mig.

Nejdå,kokosnötter tål han. Det är väl hasselnötter och sådant som är värst.
    Jag ska se vad jag kan hitta på.
    Fino skrev 2014-11-04 23:36:42 följande:
    Den hemmagjorda blir oftast godare än den köpta. Jag brukar blanda mörk och mjölkchoklad. Ibland hamnar det även lite annat i, som apelsinsmak t.ex. ;)

Lycka till ^^

Ok. Ja,jag får väl prova mig fram litegrann,helt enkelt.

Tack!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Abbe83 skrev 2014-11-05 08:50:29 följande:
    Min brorsdotter gillar också Pippi Långstrump och Hello Kitty så nåt med Pippi eller Hello Kitty ska jag leta efter.
    Lego gillar hon också men hon har ganska mycket lego.
    Ja,det är samma sak med min dotter. Hon har ganska mycket lego så något mer sådant tror jag inte att det blir här på ett tag.
    Ibland så smiter hon in på storebrors rum och lånar hans också.

Men något med Pippi och Hello Kitty blir det säkert här också. Och kanske någon servis av något slag då hon älskar att plocka med sådant.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Abbe83 skrev 2014-11-05 08:50:29 följande:
    Min brorsdotter gillar också Pippi Långstrump och Hello Kitty så nåt med Pippi eller Hello Kitty ska jag leta efter.
    Lego gillar hon också men hon har ganska mycket lego.
    Kom på att min dotter gillar allt som har med hårsnoddar,hårspännen och smycken också.
    Hon älskar när man klär upp henne och gör henne fin.
    Så något sådant kan det kanske också bli.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Fino skrev 2014-11-05 11:20:50 följande:
    Istället för att ge hårspännen och hårsnoddar i julklapp är det roligt att ge dem i en kalender. Antingen hemmagjord eller köpt. Jag har en med 24 filthjärtan, stjärnor och julstrumpor på (de hänger på ett rött sidenrep). Jättekul att lägga ner lite smått och gott i den :)
    Jag har letat efter en sådan kalender,men inte hittat någon. För den tanken har slagit mig också.

Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!