Inlägg från: Rödtjärnens Anna |Visa alla inlägg
  • Rödtjärnens Anna

Jag längtar till jul!!!

AniieeHär skrev 2019-11-14 19:56:25 följande:

Jag tänkte göra en omröstning per årtionde, så den lär väl "vinna" 80-talet =)

Själv är jag för ung för att minnas den.

Det blir bra. Jag har noll koll på de senaste 20 åren kalendrar eftersom jag varit vuxen och inte haft några barn under den tiden.
  • Rödtjärnens Anna
    Furienna skrev 2019-11-14 23:09:52 följande:

Det var en jättebra kalender. Fast någon missade att den inte passade för hyperaktiva småbarn, som inte var gamla nog att uppskatta den.

Den kanske gjordes på fel sätt. 1987 var jag 9 och tyckte att den var tråkig, pga dess upplägg. Visst var det kristna budskapet bra, men det går inte komma ifrån att Bibeln delvis har sånt som inte passar barn. Och sen sända kalendern mitt i Björnes magasin (om jag inte minns fel) var väl helt fel.

Hur gammal var du själv 1987?
  • Rödtjärnens Anna

Nu är jag besviken. Familjen har talat sedan i somras om att åka på en viss julmaknad och nu läser jag att den är inställd i år. :(

• Rödtjärnens Anna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-15 12:16:59 följande:

Finns det någon adventskalender som ni minns mycket av? (Oavsett bra eller mindre bra)? Jag minns att jag såg och gillade Trolltider. Sen tyckte jag Stjärnhuset (med Siv Ruud) var intressant för man fick lära sig om stjärnorna/stjärnbilder.

Julstrul med Staffan och Bengt gillade jag, men jag älskade och älskar fortfarande Trolltider. Mina föräldrar köpte den på LP-skiva till mig och jag lyssnade sönder skivan och min syster (5 år yngre) lyssnade med mig. Vi kan varenda hack i skivan.

Jag sjunger fortfarande vissa av sångerna från kalendern väldigt ofta, min 2-åring verkar gilla sångerna.
  • Rödtjärnens Anna
    fluu skrev 2019-11-15 18:47:20 följande:

Och varför blev det det bilden? Försöker igen:

Gör ingenting.. blev riktigt sugen på Vinterdrinken. Om jag hade haft stjärnanis hemma hade jag gjort den. Får köpa stjärnanis och göra den nästa helg.
  • Rödtjärnens Anna

Vill önska alla trevliga människor som skriver i tråden en trevlig helg!!

Själv har jag tänt eld i kaminen, hällt upp varm choklad, har tre nya jultidningar att läsa och njuter av lugnet då sonen sover och gubben min jobbar till halv elva.

• Rödtjärnens Anna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-16 10:06:32 följande:

Vissa av de gamla Julkalendrarna kan man köpa på dvd, bland annat Trolltider, om du vill visa den för din 2-åring

Jag har stått och hållt i den flera gånger innan jag fick barn men då kändes det lite löjligt att köpa en julkalender. Men nu får jag väl göra det och säga att jag köper det till sonen..
  • Rödtjärnens Anna
    Nandez skrev 2019-11-17 16:57:10 följande:

Är så less på det gråa, dimmiga vädret. Det är mörkt hela dagen.

Vi har haft bara lite grått, men en del snö. Har nu över 2 decimeter på landet. Så vi har varit ute och åkt skoter och spark hela helgen. Dessutom har jag satt ut slingan på granen på gården på landet. Blir så mysigt då den tänds eftersom det varken finns gatlysen eller ljus från grannar som lyser upp.
  • Rödtjärnens Anna
    AniieeHär skrev 2019-11-17 20:21:24 följande:

Äh, det är bara att göra som jag och säga att det är en viktig kulturyttring som man "ska ha", ungefär som att man "ska ha" Sjunde Inseglet och HasseåTages samlade verk (eller "samlade värk" som Tage garanterat hade kallat det....).

Ha ha! Det ska jag använda mig av då jag vill ha en skiva och min sambo bara himlar med ögonen, suckar och säger "måste du verkligen ha den där".
  • Rödtjärnens Anna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-18 08:02:06 följande:

Ja, gör det du ! Skulle sonen sen inte vara så intresserad, så kan du ju se den själv när han somnat Jag såg att vissa nätbutiker har extrapris på julkalendrar på dvd nu inför jul. Så om inte din lokala mataffär säljer den, så kolla på Genza, Cdon, Discshop eller andra liknande ställen så hittar du den nog !

Såg att den fanns på adlibris... då den får åka ner i varukorgen när jag handlar julklappen till min sambo där. (Bara boken han vill ha nu kommer in innan jul)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!